Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Hliníkový Jaguar XE je vůči ocelovému BMW 3 lehčí jen o 21 kilogramů
(+ živé foto)Britové upřednostnili komfort a dynamiku před hmotností. Ta však ještě poklesne, jakmile dorazí benzinový motor Ingenium.
Pro britskou automobilku Jaguar se hliník začíná stávat hlavním stavebním prvkem. Tak trochu si ovšem říkáme, že s lehkým materiálem neumí zacházet. Stačí třeba jen pohled na základní provedení kupé F-Type, které na ručičce vah vykazuje 1 577 kg. Tedy na jednu stranu sice hodnotu ještě snesitelnou, ovšem v porovnání s konkurenčním Porsche neskutečně vysokou - Carrera S Cabrio váží o sto kilogramů méně, a přitom se jedná o větší otevřený model, který dokonce nabízí dvojici nouzových zadních sedadel.
Obdobně pak srovnání Britů a Němců vychází ve chvíli, kdy proti sobě postavíme nový Jaguar XE a BMW řady 3. Zatímco první z rivalů ve své nejlehčí formě váží 1 474 kg, druhý dosahuje hmotnosti 1 495 kg. Čest tedy máme s 21kilovým rozdílem, což je opravdu málo, pokud si uvědomíme, že na jedné straně stojí prakticky celohliníkový model a na druhé německá ocel.
Částečné ospravedlnění přináší hlavní technik Nick Miller, podle kterého byla značná část úspor dosažených rozsáhlým použitím hliníku „utracena“ na sofistikovaném předním a zadním zavěšení, které by oproti konkurenci mělo navyšovat jak dynamiku, tak i komfort. Další vinu pak nese fakt, že z hliníku je „pouze“ 75 procent všech komponentů, zatímco na zbytek byla použita ocel.
Tento krok byl přitom nutný kvůli ideálnímu rozložení hmotnosti. Jelikož z oceli je víko kufru a zadní část podlahy, máme u čtyřválcových modelů co do činění s poměrem 50:50 mezi nápravami, u šestiválce je to 51:49. Mimo to Miller dodává, že stoprocentní využití hliníku, který je dražší než ocel, pak nepřinášelo jediný benefit vůči stávajícímu řešení v oblasti spotřeby, a proto bylo zamítnuto.
Šéf vývoje však jedním dechem dodává, že pokud to bude v budoucnu potřeba, mohou být z hliníku vyrobeny také dveře, které jsou nyní rovněž ocelové. Navíc v případě základního modelu máme počítat s další dietou, neboť zmíněných 1 474 kg váží dieselová verze s manuálem. Ta benzinová nadále používá techniku od Fordu a nikoliv nový motor Ingenium, který je o poznání lehčí. Takže hodnota v kolonce „hmotnost od” půjde ještě dolů...
Tip: Projděte si všechny novinky pařížského autosalonu 2014, máme pro vás i galerii živých fotografií přímo z Paříže.


















Jaguar XE včetně verze S naživo v Paříži
Dieselový Jaguar XE s manuální převodovkou je aktuálně nejlehčím zástupcem v řadě
Zdroj: Autocar
Bleskovky
Nové Audi RS5 Avant nachytali při testech na Ringu a v okolí, jeho obrovské výfuky působivě jen vypadají
před 7 hodinamiFord dodatečně ukázal celou rekordní jízdu extrémního Mustangu na nejnáročnějším okruhu světa, už ani neměl na výběr
včeraSrovnání dvou generací extrémních silničních stíhaček Koenigseggu ukazuje, co udělá 5 let vývoje i v takové sféře aut
5.5.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Němci srovnali elektrické kombíky Audi A6 a BMW i5. Vedle dieselových verzí to připomíná automobilovou paralympiádu
před 3 hodinamiNový Cadillac za 7,5 milionu nutí majitele proplazit se kufrem, pokud se mu vybije baterie. A i druhé řešení je slušná osina v zadnici
před 5 hodinamiVW upřesnil, jakými spalovacími motory napraví své elektromobily. Tváří se, jako by šlo o okrajovou možnost, chce je ale skoro každý
před 6 hodinamiNové Audi RS5 Avant nachytali při testech na Ringu a v okolí, jeho obrovské výfuky působivě jen vypadají
před 7 hodinamiČíňané prý lžou o aerodynamice svých aut. Tohle vyšlo z testu nesrovnatelně hůř, než automobilka uvádí
před 8 hodinami
Živá témata na fóru
- Rychlodotazy 05.07. 18:28 - Stepan
- S větrem ve vlasech.... 05.07. 17:04 - pavproch
- Detektory policejních radarů 05.07. 17:00 - Eda
- Suzuki obecně 05.07. 16:17 - jerry
- BMW Divize 05.07. 15:01 - pavproch
- Vačka palivového čerpadla 05.07. 11:32 - AronLehner
- Hyundai i30 1.4 80kw 05.07. 06:55 - rubydix
- Dacia Duster - nové vlákno 05.06. 20:02 - M.Z.