Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Hořící tahač Tesly nakonec uzavřel dálnici na 16 hodin. Lidé museli zůstat 800 m daleko, hasiči to po pár hodinách vzdali
21.8.2024 | Petr Miler
Dlouhých 9 hodin byl prostor v okruhu 800 metrů okolo požáru uzavřen pro veškerou veřejnost. Bateriový paket tahače totiž hořel při teplotách přesahujících 500 stupňů Celsia a stal se zdrojem ohromného množství toxických zplodin. Hasičům nakonec nezbylo než čekat.
Jak jsme vás včera informovali ještě téměř v průběhu této události, na kalifornské dálnici I-80 došlo k první zdokumentované nehodě a také prvnímu zdokumentovanému požáru tahače Tesly zvaného Semi. Požáry kamionů obecně nejsou ničím výjimečným, bateriový pohon auta se ale postaral o to, že se výsledkem stala smutná show, nad kterou si nyní drbe hlavu polovina světa.
Celá událost totiž připomíná zejména to, jak nebezpečné požáry elektrických aut jsou. Nemusíme se znovu vracet k tomu, že jsou dnes podstatně méně četné, problém je v tom, že když už k nim dojde, je extrémně složité se s nimi vypořádat. Připomnělo to už nedávné vzplanutí ani nenabíjeného elektrického Mercedesu v rezidenčním komplexu v Jižní Koreji, ale to, co se odehrálo poblíž Sacramenta, byl požár ještě docela jiného kalibru. Nyní o něm víme víc.
Zatím není jasné, co přesně k požáru vedlo. Mluví se o nehodě samotného tahače Tesly, která se nepochybně stala, úřady ale zatím nedokážou říci, zda byl oheň následkem nehody, nebo šlo o jednu z jejích příčin. Čas v tomto směru ukáže víc, detaily ohledně samotné ohnivé události zveřejněné CBS News a L.A. Times jsou ale opravdu nepříjemným čtením.
Nové informace potvrzují, že k nehodě došlo okolo 3:15 v noci poblíž Emigrant Gap, kde Semi sjel z dálnice a narazil do stromů vedle ní. Nehoda to nakonec neměla být těžká (o stavu řidiče vozu ale nemáme jasné zprávy), uhašení následného požáru se přesto ukázalo být prakticky neřešitelným, a to přes nasazení enormního množství techniky včetně letadel, která místo polévala vodou ze vzduchu. Hasiči nejprve doufali, že si s požárem poradí jako s každým jiným a zvolili dílčí uzavírku dálnice, okolo 5:30 ale pochopili, že to nepůjde okolo místa vzplanutí vytvořili 800metrové nárazníkové pásmo, do kterého nesměl nikdo vstoupit, aby toxické výpary nezranily ostatní motoristy či přicházející zvědavce.
Hasiči zkoušeli několik hodin požár zlikvidovat, nakonec ale rezignovali a zejména bateriový paket vozu nechali kontrolovaně shořet. To nejhorší bylo pryč po 13 hodinách a 15 minutách, kdy byla dálnice otevřena aspoň v protisměru, trvalo ale dlouhých 16 hodin, než uzavírka skončila zcela. Do té doby z místa i po uhašení plamenů unikalo omezené množství toxických výparů.
Jak uvádí expert v oblasti elektrických aut oslovený CBS, problém je v samotné velikosti baterie, která má u Semi kapacitu 900 kWh. Čím větší baterie je, tím větší množství množství hořlavého materiálu auto skýtá. „Taková baterie bude uvolňovat mnohem víc toxických plynů, bude hořet mnohem déle. Obecně je mnohem těžší ji uhasit,” řekl k věci Dylan Khoo a upřesnil, proč hašení vodou nevedlo k rychlému úspěchu a způsobilo nové problémy - prý je nemožné tak intenzivní požár vodou uhasit, současně ale poléváním baterie „vytváříte kyselinu sírovou a kyselinu chlorovodíkovou”, jak uvedl dále Khoo.
Je skutečně fascinující, jak obrovský problém dokáže způsobit požár jednoho jediného elektrického vozu. Jestliže osobní auta jsou v tomto ohledu potenciálně problematická, ta nákladní zjevně představují riziko docela jiného kalibru, Semi má ještě asi desetinásobně větší baterie než velké elektrické osobájy. Je škoda, že varování hasičů přesně před tím byla roky přehlížena, neboť nyní evidentně neexistuje způsob, jak si s takovými událostmi efektivně poradit.






Až dlouhých 16 hodin po vypuknutí požáru Tesly Semi na I-80 v Kalifornii byl provoz na této dálnici plně obnoven. A i další detaily zásahu jsou ohromující, bohužel ne v pozitivním smyslu slova. Foto: Tesla
Zdroje: CBS News, L.A. Times
Bleskovky
Stačí skutečně velmi, velmi málo, aby nejnovější Ferrari vypadalo dokonale věrohodně jako nová Toyota
včeraBMW se hlásí o rekord z nejnáročnějšího okruhu světa. Pomalé jeho auto není, vše ostatní je ale diskutabilní
4.7.2025Čínskému SUV Ferrari za cenu Škody začaly při ostré jízdě hořet brzdy, výrobce říká, že je to úplně normální
2.7.2025
Nejčtenější články
Elektrický propadák Dodge stihla další katastrofa. Novináři ukázali, jak sám od sebe zrychluje, automobilka svou reakcí vše dokonala
6.6.2025Další z posledních mohykánů mezi výkonnými lidovými auty s ručním řazením v EU končí, vysvětlení automobilky je na vodě
6.6.2025Žádný supersport, žádný supersedan. Majitel a šéf automobilky Pagani denně jezdí s tímto luxusním „autobusem” s motorem V6
6.6.2025Jeden z největších držáků mezi moderními auty překvapí i problematickými kusy, ty ale nakonec jen podtrhují jeho odolnost
6.6.2025Dodnes nejetou poslední Škodu nedotčenou koncernem VW nikdo nechce koupit, stále 1. majitel musel s cenou dolů
6.6.2025