Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
I ta mizerná čísla prodejů elektrických aut jsou zjevně zčásti vylhaná, odhaluje soudní spor
10.7.2024 | Petr Miler
„Musíme dosáhnout těch čísel kvůli tisku a Korejcům,” citují soudní dokumenty manažera Hyundai, který měl s příslibem extra výhod nutit dealery značky k tomu, aby manipulovali s prodejními daty a vytvářeli dojem poptávky po elektrických modelech, která neexistuje.
Skutečně volný trh s auty dnes neexistuje snad v žádné zemi, už na méně pokřivených trzích, jako je ten náš, ale elektromobily nachází sotva nějaké zastání. Data SDA letos hovoří o 4 167 prodaných elektrických modelech za první letošní pololetí, pouhý zlomek z celkového počtu skoro 120 tisíc nově prodaných vozů. Když si navíc z tohoto čísla odečtete 1 713 Tesel, která nic jiného neprodává, jste skoro na polovině.
Je to při vědomí extrémního přerozdělování mířícího k elektromobilům na úrovni EU, pro normálního smrtelníka nepředstavitelných tlaků snažících se zajistit zřetelně nepřesvědčivému a nechtěnému zboží dobrý obraz v tisku, snad miliard vydaných na jejich lokální propagaci, současné podobě showroomů prodejců, nově rozjetých českých dotacích a ještě asi stovce dalších podobných faktorů až neuvěřitelně mizerné číslo. Přesto je třeba se ptát, jak moc i to reflektuje realitu.
Při pohledu na aktuální počet jen skladových a předváděcích elektromobilů VW (158) a celkový počet tohoto typu aut údajně prodaných letos (185) je docela dobře možné, že reálně prodaných elektromobilů je ještě zásadně míň. Když už totiž automobilky dělají vše výše popsané, aby elektrické vozy prodaly, jen tak se nesmíří s tím, že to nefunguje. Povinné dealerské odběry (a zdaleka nejen u VW, příběhy dealerů BMW nucených odebírat elektrická „íčka”, aby získali alokaci limitovaných modelů M apod. by daly na knihu) jsou už legendární, některé automobilky jsou ale zjevně schopné zajít ještě dál.
Dosvědčuje to aktuálně bobtnající kauza Hyundai, o které informuje agentura Reuters. V Americe je co do prodejů elektromobilů jen o málo líp než v Česku, i tamní oficiální prodejní čísla jsou ale zjevně zčásti vylhaná. Dosvědčuje to rozsáhlá dokumentace, kterou ve sporu s automobilkou předložila skupina jejích oficiálních dealerů u federálního soudu v Chicagu. Té se nelíbí, že firma dealery nutila k falšování prodejních čísel elektromobilů pod příslibem lepšího zacházení, čímž měla zneužít své pozice na trhu. A také tím porušit antimonopolní zákony tak, že zvýhodňovala „spolupracující” prodejce a zároveň trestala ty, které manipulativních praktik odmítl zúčastnit.
Žalobu podala společnost Napleton Aurora Imports podporovaná dalšími franšízami s tím, že Hyundai cíleně vyvíjelo nátlak na prodejce, aby upravovali prodejní kódy spojené s vozidly určené pro prezentační a jiné podobné interní účely způsobem, kdy by se tato auta jevila jako prodaná koncovým zákazníkům. Prodejci, kteří se rozhodli tuto hru hrát, byli dodatečnými slevami a dalšími pobídkami. Vedle toho dostávali rychleji dodatečné zásoby dobře prodávaných modelů Hyundai.
Naopak ti, kteří to odmítli, se ocitli na černé listině, a jsou nyní ve dvou případech dokonce popotahováni Hyundai za údajně vyfabrikované kauzy související mj. se sexuálním nátlakem na pracovišti a čelí riziku odebrání prodejní licence. Jiní byli potrestáni tím, že dostávali uměle omezené zásoby žádaných modelů. Motivací mělo být pochopitelně prezentování soustavného růstu objemu prodeje elektrických vozidel, což by vedlo veřejnost k přesvědčení, že na trhu existuje poptávka, která vede automobilku k nabízení takových aut.
„Namísto organického růstu poháněného žádoucími vozidly a spotřebitelskou poptávkou vytvořila Hyundai několikaúrovňové schéma, jehož cílem bylo, že prodejci budou hlásit fiktivní prodeje,“ stojí v žalobě. Soudní dokumenty obsahují mj. citace manažera Hyundai, který dealerům tvrdil, že „musíme dosáhnout těch čísel kvůli tisku a Korejcům”. Korejská automobilka se žalobě brání a v oficiálním prohlášení k této kauze uvádí jen tolik, že neschvaluje falšování údajů o prodejích a poté, co byla na popsané skutečnosti upozorněna, zahájila vyšetřování.
My dodáme jen: Koho to překvapuje? Pokud jste v pozici, kdy si s jakýmkoli oficiálním českým dealerem můžete otevřeně promluvit o tom, s čím se musí na tomto poli potýkat zde, zjistíte, že je to v podstatě to samé v bledě modrém. Nevíme o případu, kdy by některá z automobilek zacházela až takto daleko, ale už umělé nafukování prodejů o vystavovaná a předváděcí auta v počtu, který absolutně - ale absolutně - nekoresponduje s reálným zájmem o ně, je v principu stejnou, třebaže legální manipulativní praktikou. Realita je ale vždy jen jedna a dříve nebo později vyjde najevo. Pokusy automobilek zmanipulovat trh ve svůj prospěch navzdory zcela odlišným přáním zákazníkům selžou, dříve nebo později. Otázkou je jen to, jak moc draho nás dospění k tomuto nevyhnutelnému závěru přijde.



Vážně si někdo myslí, že udělá prodejní hit z 2,2tunového kompaktního hatchbacku za 1,8 milionu korun? Na papíře možná... Foto: Hyundai
Zdroje: Reuters, Hyundai, SDA, Volkswagen.cz
Bleskovky
 Nejsilnější a nejrychlejší VW Golf GTI má svou cenu, „lidová” je asi tak jako cifry na kabelkách od Diora Nejsilnější a nejrychlejší VW Golf GTI má svou cenu, „lidová” je asi tak jako cifry na kabelkách od Diora
 před 5 hodinami
 Nová Honda Prelude nakonec umí být i rychlá, ale jen pokud v ní vypnete funkci, která měla „fejkovat” její sportovnost Nová Honda Prelude nakonec umí být i rychlá, ale jen pokud v ní vypnete funkci, která měla „fejkovat” její sportovnost
 28.10.2025
 Toyota už sepsala parte současné Supře. Skončí brzy, nic jiného místo ní nenabídne Toyota už sepsala parte současné Supře. Skončí brzy, nic jiného místo ní nenabídne
 27.10.2025
Nové na MotoForum.cz
- Úspěšný test Bulegy v MotoGP 11:34
- Koho uvidíme 2026 v MS-Moto3? včera 16:00
- Týmy a jezdci WSBK 2026 včera 10:37
- Vyhazov manažera komplikuje Salačovu pozici 29.10.2025
- Jose Antonio Rueda může odletět domů 29.10.2025
Nejčtenější články
 Kolaps německého automobilového průmyslu nekončí, tyhle firmy působící i v Česku propustí do roku 2030 nejmíň 100 tisíc lidí Kolaps německého automobilového průmyslu nekončí, tyhle firmy působící i v Česku propustí do roku 2030 nejmíň 100 tisíc lidí
 30.9.2025
 Jezdec Formule 1 se upsal tuningovému ďáblu, „za trest” teď musí jezdit s jedním z jeho aut Jezdec Formule 1 se upsal tuningovému ďáblu, „za trest” teď musí jezdit s jedním z jeho aut
 30.9.2025
 Šéf Bugatti ukázal svou soukromou sbírku aut. Je to smečka k pohledání, závidět mu budete jedno každé z nich Šéf Bugatti ukázal svou soukromou sbírku aut. Je to smečka k pohledání, závidět mu budete jedno každé z nich
 30.9.2025
 Ford dokoná své sebezničení, i kdyby cokoli, bez fanfár utnul výrobu auta, na které se do poslední chvíle stály fronty Ford dokoná své sebezničení, i kdyby cokoli, bez fanfár utnul výrobu auta, na které se do poslední chvíle stály fronty
 30.9.2025
 Digitální přístrojovka nového Audi Q3 je další nepochopitelný nesmysl, vypadá jako laciná napodobenina z Temu Digitální přístrojovka nového Audi Q3 je další nepochopitelný nesmysl, vypadá jako laciná napodobenina z Temu
 30.9.2025
Živá témata na fóru
- ojeté auto kolem 300tis, s místem na lyže uvnitř 10.30. 15:55 - delphin
- Další zajímavá autovidea 10.29. 18:44 - Brus
- Onboard videa 10.29. 12:24 - Truck Daškam
- Politický koutek 10.28. 13:04 - Carrert93
- Autokosmetika 10.28. 12:59 - Carrert93
- Toyota GT 86 / Subaru BRZ 10.27. 19:29 - Snowman000
- Dříve M135i, nyní ///M2 10.27. 12:11 - Vrooom
- Fiat a vše kolem nich 10.27. 10:36 - pavproch
 

 
    
    
    
   
      
      
      
    
 RSS
 RSS Facebook
 Facebook Twitter
 Twitter