Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Zapomenutá francouzská silniční stíhačka se dá koupit dodnes nová, první majitel ji dekády „sušil” v garáži
10.11.2022 | Petr Miler
Podle všeho to nebyl záměr, majiteli ale plány na ježdění s tímto vozem okolnosti zkřížily tolikrát, že nakonec zemřel dřív, než jej znovu vytáhl na silnice. Nechtěně se tak postaral o vznik unikátní vzpomínky na dnes už skoro zapomenuté auto.
Peugeot 309 je auto s mimořádně spletitou historií. Mnozí jej vnímají jako „205 s kufrem”, tak jednoduché to s ním ale zdaleka není. Svůj život začal jako zamýšlený nástupce Talbotu Horizon, tedy levnější značky skupiny PSA, která navíc na některých trzích působila jako Chrysler či Simca. Měl si říkat Arizona, než se ale stačil jeho osud tímto směrem stočit, rozhodla mateřská skupina, že používáním tří zmíněných alternativních značek v Evropě skoncuje. Rozpracované auto ovšem do prodeje dostat chtěla.
Vznikl tak Peugeot, který navazoval a nenavazoval na model 305, proto si také říkal 309. Ačkoli zadáním pro dokončení jeho vývoje bylo použití maxima dílů z 205 (mj. kompletních dveří či prodloužené podlahové plošiny), jde v nitru více o Simcu a Chrysler než o Peugeot. Dokonce i design vozu vznikl mimo obvyklé struktury lví značky - Peugeot si nechával až do konce 90. let dělat karoserie u Pininfariny, o vzhled 309 se ale opět postarali designéři dvou výše zmíněných značek, třebaže se zadáním podobnosti s dvěstěpětkou neměli až tak složitou práci.
Z těchto důvodů není model 309 tak respektovaný jako 205, bylo to prostě horší auto, třebaže pořád zajímavé a ve výsledku prodejně úspěšné. Jedna verze ale sklízela obdiv od chvíle, kdy se objevila - GTI. A je smutné, že dnes už si spousta lidí ani nevzpomene, že vůbec vznikla.
Právě aby Peugeot dopřál modelu 309 lepší image, stvořil s větší pílí variantu GTI používající techniku stejně pojmenované a dnes legendární 205. Vůz tak dostal relativně objemný benzin 1,9 se 122 koňmi, s nimiž při hmotnosti pouhých 909 kg (dnes naprosto neuvěřitelné číslo) pelášil velmi přesvědčivě - na stovce byl za 8,7 sekundy a rozjel se až na 202 km/h. I tomto směru se měřítka změnila, ostudná čísla to ale ale nejsou. A tohle auto se objevilo na trhu v roce 1987, tehdy to byla silniční stíhačka svého druhu.
I 309 GTI tak nakonec platil za jeden z nejlepších ostrých kompaktů a zejména ve Velké Británii zažil velký prodejní úspěch - ještě v roce 1995 po silnicích jezdil ve více než 10 tisících kusech. Co z nich zbylo dodnes? To vám řekneme přesně: 57 aut, tak praví britský registr. Naprostá většina ostatních bude dávno na prach a tušíme, že ani z oněch 57 exemplářů nebude každý zrovna výstavní. O to zajímavější je ale kus na fotkách níže.
K prodeji jej nabízí firma SMC Automotive, specialista na výjimečná auta minulosti z britského Wirralu. Z pozůstalosti prvního majitele se jí totiž podařilo získat dodnes prakticky nový 309 GTI, o kterém zřejmě správně říká, že jde o nejméně jetý exemplář na celém světě. Na tachometru má totiž dodnes pouhých 241 km, prakticky nic. A jeho osud je stejně pozoruhodný podobně jako jeho současný stav.
Koupen byl v únoru roku 1991 jeho prvním a jediným vlastníkem, který jej normálně přihlásil do provozu s úmyslem s ním jezdit. Zřejmě neplánovaně ale musel za prací mimo Británii, a tak auto zavřel do garáže a nechal jej na tomto místě s asi 160 ujetými km. Proč jej nepoužil ani nikdy později, netušíme, z dostupné dokumentace je ale patrné, že auto se začal znovu zajímat až o 8 let později, kdy jej chtěl nechat pojistit, aby s ním konečně vyjel. Nestalo se, a tak tento rudý 309 GTI strávil na stejném místě dalších 17 let, kdy opět došlo na pokus o zprovoznění. Auto tehdy absolvovalo STK s méně jak 200 km na tachometru, jak už ale tušíte ze současného stavu najetých kilometrů, ani poté velká jízdní nirvána auto nepotkala.
Stále první majitel tak auto znovu zavřel, až zemřel, aniž by s vozem za celou jeho i svou existenci najel více než oněch 241 km. Je to skoro smutné, ale je výsledkem je vůz v naprosto muzejním stavu, na jaký znovu v prodeji hned tak nenarazíte, pokud vůbec někdy. Však se na auto podívejte, je nové, ne jako nové, naprosto perfektní, chce se říci až lahodné. Jen volant vpravo trochu kazí představy o jeho prohánění po českých silnicích, nad takovou „drobnost” se ale u podobného skvostu musíte povznést.
Pokud byste o auto měli zájem, může být vaše za 29 994 liber, tedy asi 837 tisíc Kč. Cenovka je to na jednu stranu tučná, na tu druhou si ale říkáme, že za podobný unikát to na současné poměry není zase tak moc. Tohle už není auto na ježdění, to je investiční rarita, o které prodávající říká, že jednou bude stát 100 tisíc liber, tedy skoro 2,8 milionu Kč. A máme pocit, že moc nepřehání, pokud ji tedy zachováte v podobné kondici i pro další generace.
Příběh tohoto auta je stejně mimořádný jako jeho stav. Na existenci Peugeotu 309 GTI už spousta lidí zapomnělo, teď si ji lze připomenout dodnes nejetým, dost možná už světově unikátním exemplářem od prvního majitele. Foto: SMC Automotive, publikováno se souhlasem
Zdroj: Cars And Classic
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
25.4.2024 - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nejnovější články
- V nizozemském Utrechtu už začínají vypínat dobíjecí stanice elektromobilů. Elektřina není, situace se nezlepší roky
před 9 hodinami - Elektrický propadák Mercedesu dál „skóruje”, je druhým nejpomaleji prodávaným autem ze všech, sklady okupuje měsíce
před 11 hodinami - Francouzi po čase stvořili opravdu krásné auto. Dostalo bezemisní pohon, který nemá problém s dojezdem
včera - V Bruselu přišli na to, že kamiony tvoří hrstku aut, ale figurují v 15 procentech smrtelných nehod, posvítí si na ně
včera - První dobíjecí Lamborghini je další hybridní nesmysl, fiktivní úsporu paliva mění za 300kilovou nadváhu
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva