Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Někdo hned po koupi schoval jeden z posledních skutečných Trabantů. S 20 km ho dnes prodává za šílené peníze
22.5.2024 | Petr Miler
Pokud jste zastánci teorie, že i to nejobyčejnější auto se jednoho dne stane ceněným zbožím, pakliže ho na dostatečně dlouhou dobu někam zavřete, tento vůz vám čáru přes rozpočet rozhodně neudělá.
Kdybyste náhodou netušili, co byl Trabant, pak ve stručnosti řekneme, že šlo o mizerný automobil s dvouválcovým dvoutaktním motorem a plastovou karoserií, podle mnohých jedno z nejhorších aut vůbec. Byla to pojízdná ukázka nekonkurenceschopnosti zřízení, ve kterých se moci nad ekonomikou chopila politika způsobem v principu nikoli nepodobným tomu, jakým se o to pokouší dnes. Výsledkem bylo, že auta ještě nějak konkurenceschopná v 60. nebo 70. letech minulého století se v prakticky stejné podobě vyráběla i o 20 nebo 30 let později. To už byla skutečně leda pro smích.
Stát o ně tedy nebyl důvod ani tehdy, tím spíše pak neexistuje dnes. Tedy hledíte-li na automobil jen jako na dopravní prostředek. Existují ovšem i sběratelé automobilů, pro které je cokoli obskurního zajímavé. A poslední dobou jim Trabanty zjevně učarovaly. Patříte-li mezi takto smýšlející, popřípadě láká-li vás možnost tento bakelitový zázrak znovu osedlat, mohla by vás oslovit nabídka dodnes úplně nového Trabantu. Čtete správně, i po víc jak 30 letech od ukončení jeho výroby se najdou kousky, které jsou jako nové a tento nás opravdu zaujal. I mezi obecně výjimečnými nabídkami dodnes zánovních Trabantů je mimořádný.
Pokud se totiž objeví v prodeji nejetý Trabant z konce výroby, obvykle už nejde o model 601 nebo 601 S, ale ten s označením 1.1. To podle motoru, který je pod jeho kapotou. V letech 1990 a 1991, těsně před úplným koncem výroby, se totiž do Trabantů montoval čtyřtaktní řadový čtyřválec z Volkswagenu Polo, který nabídl 41 koní. A to už není ten pravý Trabant.
K návratu do dob, které jsou naštěstí již za námi, nejlépe poslouží nejznámější varianta s dvoutaktní dvouválcem, který z objemu 0,6 litru doloval závratných 26 koní. „Bakeliťáku” to tak na stovku trvalo okolo 21 vteřin podle toho, jestli jste zrovna mířili na toaletu, nebo už jste se z ní vraceli. A maximálka byla právě oněch 100 km/h, takže zrychlení lze vnímat i z jiné perspektivy - akcelerovat za 21 vteřin na maximální rychlost není zas tak špatný výsledek, to snad ani žádné jiné auto nedokáže...
Dvoutaktní verze skončily ve výrobě zkraje roku 1990 a těsně před ním se zrodil vůz na fotkách níže. Byl stvořen na oslavu pádu Berlínské zdi (jaký paradox, když se auto spojené spíše s onou zdí stane symbolem jejího zničení) v pouhých 20 kusech, poprvé registrován byl ale až v lednu roku 1992. Pořízen byl mužem, který s ním od začátku zacházel jako se „starožitností”, takže s ním nikdy nevyjel. A tak má nyní, o víc jak 32 let později na tachometru pouhých 20 km. Vypadá jako nový a podle prodávajícího je stále stoprocentně originální.
Je to skutečně mimořádný stroj času, který je asi už odsouzen k tomu stát se předmětem statického kochání. Nakonec i proto, že cena reflektuje primárně jeho historickou výjimečnost. Pokud byste totiž o tento návrat zpět v čase měli zájem, bez 24 900 euro v kapse, tedy asi 616 tisíc korun, o něm ani nepřemýšlejte. Jsou to opravdu šílené peníze a nejsme si jisti, zda je někdo bude ochoten vydat. Při pohledu na původní fakturu za 3 600 marek to komukoli půjde jen hůř. Něco nám ale říká, že sběratelská vášeň z tohoto kdysi odmítaného a dokonale tuctového auta bude dál dělat jen cennější zboží. Kdybyste měli zájem, vůz stojí neobvykle v Nizozemsku u jednoho z tamních prodejců automobilových specialit.

















Na prodej je jeden z posledních vyrobených dvoutaktních Trabantů vůbec stále ve stavu nového auta. Najel pouhých 20 km a v tomto provedení oslavujícím pád Berlínské zdi vznikl jen ve 20 kusech. Stojí podle toho. Foto: Big Boys Toys B.V., publikováno se souhlasem
Zdroj: Big Boys Toys B.V.@Mobile.de
Bleskovky
Stačí skutečně velmi, velmi málo, aby nejnovější Ferrari vypadalo dokonale věrohodně jako nová Toyota
před 5 hodinamiBMW se hlásí o rekord z nejnáročnějšího okruhu světa. Pomalé jeho auto není, vše ostatní je ale diskutabilní
včeraČínskému SUV Ferrari za cenu Škody začaly při ostré jízdě hořet brzdy, výrobce říká, že je to úplně normální
2.7.2025
Nové na MotoForum.cz
- Pasini v Brně havaroval, Sachsenring musí vynechat včera 19:09
- Petronas Honda se dvěma novými piloty včera 14:49
- Borja Gomez tragicky zahynul 3.7.2025
- Top crash pilotů po 10 Grand Prix 3.7.2025
- BMW R 1300 RS 2025: sportovnější roadster 3.7.2025
Nejnovější články
Prodeje elektrických Fordů se dál mohutně propadají, sportovní spalovací Mustang už v USA dokonce překonává rodinný Mach-E
před hodinouPorsche je nepoučitelné a znovu opakuje 12 let starou chybu, tentokrát v ještě větším měřítku
před 3 hodinamiStačí skutečně velmi, velmi málo, aby nejnovější Ferrari vypadalo dokonale věrohodně jako nová Toyota
před 4 hodinamiNádrž mu sluší. Spalovací Fiat 500 je tady, aby zachránil už pět let (ne)prodávaný elektrický propadák
před 6 hodinamiLada odhalila nejextrémnější Nivu všech dob, 280 turbokoní posílá na úplně odkrytá kola
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva