Dodnes nejúspornější „normální” auto je k mání skoro nejeté, pro těžké časy je to ideální vůz

Můžete se tomu divit, ale navzdory veškeré pokračující evoluci je jedním z nejúspornějších aut všech dob už dvě dekády starý vůz. Jeden z bláznivých nápadů konstruktérského génia stál svého času balík, dnes je obecně levný, v dokonalém stavu ale ne až tak.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Dodnes nejúspornější „normální” auto je k mání skoro nejeté, pro těžké časy je to ideální vůz

26.8.2022 | Petr Miler

Dodnes nejúspornější „normální” auto je k mání skoro nejeté, pro těžké časy je to ideální vůz

/

Foto: Volkswagen

Můžete se tomu divit, ale navzdory veškeré pokračující evoluci je jedním z nejúspornějších aut všech dob už dvě dekády starý vůz. Jeden z bláznivých nápadů konstruktérského génia stál svého času balík, dnes je obecně levný, v dokonalém stavu ale ne až tak.

Asi nemusíme připomínat, že stále probíhající konflikt na Ukrajině podstatně zdražil provoz aut. Není to jistě ten nejhorší dopad celé situace, ale dopad to je. A překvapivý opravdu není. Jakýkoli geopolitický neklid má tradičně za následek dvě věci, které hrají přímo proti českým motoristům. Jednak zdražuje ropu, která je letos nejdražší od roku 2014, kapitál navíc směřuje do bezpečnějších přístavů. To má za následek pokles kursu veškerých menších měn ve prospěch zejména amerického dolaru.

Ropa se obvykle obchoduje v dolarech, takže oba vlivy vytlačily korunové ceny benzinu a nafty v českých luzích a hájích vysoko. Cena ropy sice poslední dobou trochu povolila, a tak benzin a nafta už nestojí okolo 50, nýbrž „jen” kolem 40 Kč, to je ale pořád hodně. Co bude dál, ví asi jen bůh a Vladimir Putin. A tušíme, že na otázky nám neodpoví ani jeden. Čekat s přicházejícím podzimem růst cen paliv znovu k hranici 50 Kč za litr ale zřejmě není nemístné, bohužel.

I kdyby se ale stalo v tomto ohledu cokoli pozitivního, náklady na pořízení a provoz aut budou beztak pod tlakem z druhé strany, z Bruselu. Asi nemusíme připomínat, že EU se rozhodla ozelenit dopravu snad za každou cenu a bez zdražování konvenčních aut a tlaku na zdražování paliv do nich nemůže uspět. Jak z toho ven? Můžete zkusit jeden z bláznivě geniálních nápadů Ferdinanda Piëcha.

Německý konstruktér a manažer proslul spíše svými výkonnými šílenostmi typu Bugatti Veyron či VW Touareg V10 TDI, jako správný technik byl ale posedlý i jinou věcí - efektivitou. A tak se stále v počátcích své éry ve vedení koncernu VW rozhodl postavit nejúspornější sériově vyráběné auto světa.

Nešlo tehdy o úspornost, kterou známe z dob plug-in hybridů či elektromobilů, kdy se „zapomene”, že elektřina nepřijela zadarmo z Marsu a spotřeba paliva je vedle spotřeby elektřiny litrová či rovnou nulová. Ne, Piëch chtěl postavit auto, se kterým za udávanou minimální spotřebu půjde skutečně jezdit a jako většinou uspěl. Na přelomu milénia tak bylo světu představeno Lupo 3L TDI. Kdy „3L” neznačilo objem motoru, ale spotřebu paliva na 100 km jízdy.

Auto může vypadat jako lehce upravené Lupo s jinou aerodynamikou, užšími pneumatikami, delšími převody a jiným řídicím software motoru, realita ale nemůže být odlišnější. Takto se úsporné verze dělaly později, Piëch byl megaloman i v případě tohoto úsporného prcka. Auto nemělo ani stejnou karoserii jako zbytek produkce stejného modelu, VW přistoupil k použití tenčí a pevnější oceli. Nezůstalo jen u toho, použity byly lehké slitiny hliníku a hořčíku pro dveře, kapotu, třetí dveře, rámy sedadel, blok motoru, kola, části podvozku, dokonce i konstrukce volantu byla hořčíková. Bylo to úplně jiné auto v podobném hávu, ve výsledku tak vážilo pouhých 830 kg.

Hmotnost ale byla jen jednou ze součástí hry, motor dostal krom jiného bloku dieselu 1,2 TDI také specifické turbo a vstřiky, převodovkou byl robotizovaný manuál s minimálními vnitřními ztrátami, přidaly se i ony pneumatiky a převody, dokonce systém start-stop (zde pochopitelný i přes své známé neduhy) a aerodynamika byla upravena tak, že výsledkem byl odpor vzduchu Cd jen 0,29. Výsledek? Skutečně šlo o nejúspornější sériově vyráběné auto světa a nejsme si jisti, jestli jej jiný, takto masově produkční vůz od té doby „čestně” překonal.

Lupo 3L nemohlo nadchnout řidiče s rychlostí v krvi, svérázně uspokojivé ale bylo nakonec i pro nadšence. Sám jsem s ním kdysi dávno měl tu čest a jezdit s ním za 3 litry nafty na 100 km nebyl žádný problém, nebylo třeba se do ničeho nutit. A pokud za volant sedli lidé jako Gerhard Plattner či doktor Miyano, specialisté na úsporné ježdění, byla z toho spotřeba klesající až k 2,36 l nafty na 100 km ve skutečném provozu

Tohle auto bylo svého času jako výkladní síň úsporných technologií drahé, po dvou dekádách jej ale můžete mít za pár šupů. Neprodalo se ho úplně málo, a tak když se dnes v Německu podíváte po této verzi, můžete si vybírat z desítek aut s rozumnými nájezdy. Tyto vozy obvykle dost jezdily, takže za rozumný je třeba považovat i nájezd kolem 150 tisíc km, v takovém případě ale dostanete slušně zachovalé auto za ceny od nějakých 50 tisíc Kč. Za 100 tisíc lze uvažovat o dodnes velmi pěkných exemplářích.

V tuto chvíli vám ale nechceme ukázat jeden z takových vozů z obvyklé nabídky, chceme vám ukázat jeden naprosto mimořádný. Dánský majitel totiž v Německu prodává Lupo 3L s rakouskou registrací (zní to všelijak, ale co už), které najelo za 20 let své existence pouhých 31 200 km. Je od pohledu v podstatě nové, takže se nemusíte smiřovat s nějakou „pelešárnou” - můžete mít skutečně skoro nový, skutečně extrémně efektivní vůz, který v této podobě nebyl nikdy vyrovnán, natož pak překonán.

Červený lak a malinká kola nadchnou možná jen Červenou Karkulku, jednoduchý interiér s povinným automatem možná ani tu ne, ale přesto na tento vůz nemůžeme hledět bez zalíbení. Cena? Prý pevných 13 500 Eur, tedy asi 330 tisíc Kč. Soda na 20 let staré Lupo, ale na tuto relativní vzácnost? A na auto srkající palivo brčkem ze suché slámy? To nezní špatně. Však při spotřebě 3 litrů nafty na 100 km vás ani růst cen paliv o 10 nebo 20 procent moc nerozhází, může vám to být skoro jedno. Škoda, že současný automobilový průmysl nemá žádného doktora Piëcha, který by vývoj posouval dál i podobnými nápady za použití současných, jistě vyspělejších technologií. Dvoulitrová spotřeba by zřejmě nemusela být jen teorií...


Dodnes nejúspornější „normální” auto je k mání skoro nejeté, pro těžké časy je to ideální vůz - 1 - VW Lupo 3L TDI 2002 krasne nejete prodej 01Dodnes nejúspornější „normální” auto je k mání skoro nejeté, pro těžké časy je to ideální vůz - 2 - VW Lupo 3L TDI 2002 krasne nejete prodej 02Dodnes nejúspornější „normální” auto je k mání skoro nejeté, pro těžké časy je to ideální vůz - 3 - VW Lupo 3L TDI 2002 krasne nejete prodej 03Dodnes nejúspornější „normální” auto je k mání skoro nejeté, pro těžké časy je to ideální vůz - 4 - VW Lupo 3L TDI 2002 krasne nejete prodej 04Dodnes nejúspornější „normální” auto je k mání skoro nejeté, pro těžké časy je to ideální vůz - 5 - VW Lupo 3L TDI 2002 krasne nejete prodej 05Dodnes nejúspornější „normální” auto je k mání skoro nejeté, pro těžké časy je to ideální vůz - 6 - VW Lupo 3L TDI 2002 krasne nejete prodej 06Dodnes nejúspornější „normální” auto je k mání skoro nejeté, pro těžké časy je to ideální vůz - 7 - VW Lupo 3L TDI 2002 krasne nejete prodej 07Dodnes nejúspornější „normální” auto je k mání skoro nejeté, pro těžké časy je to ideální vůz - 8 - VW Lupo 3L TDI 2002 krasne nejete prodej 08Dodnes nejúspornější „normální” auto je k mání skoro nejeté, pro těžké časy je to ideální vůz - 9 - VW Lupo 3L TDI 2002 krasne nejete prodej 09Dodnes nejúspornější „normální” auto je k mání skoro nejeté, pro těžké časy je to ideální vůz - 10 - VW Lupo 3L TDI 2002 krasne nejete prodej 10Dodnes nejúspornější „normální” auto je k mání skoro nejeté, pro těžké časy je to ideální vůz - 11 - VW Lupo 3L TDI 2002 krasne nejete prodej 11
VW Polo 3L byl jedním z projevů „piëchismu”, až absurdně efektivní auto vytvořené mj. extrémní minimalizací hmotnosti. Tohle se dnes dá koupit skoro nové. Ne levně, ale ne zase tak draho. Foto: Jesper Olesen, publikováno se souhlasem

Zdroje: Mobile.de

Petr Miler

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.