Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
K mání je asi nejbizarnější dieselová ojetina vůbec, vzácný stroj má celkem pět motorů
17.10.2021 | Petr Miler
Velmi pravděpodobně jste o ní nikdy neslyšeli, to ale neznamená, že byste se o ni neměli zajímat. Přišla v době, kdy byl internet teprve v plenkách, s technickým řešením, které teprve v posledních letech získává na vážnosti.
Giotto Bizzarrini může působit jako pseudonym, je to ale skutečné jméno věhlasného italského technika. Ve svém životě jako by se snažil dostát svému příjmení a dal za vznik řadě vpravdě zvláštních technických řešení i automobilů, které hleděly daleko za horizont, na němž končily vize jeho kolegů. Mezitím jako by snad jen chtěl ukázat, že cokoli normálního zvládá levou zadní - ostruhy získal u Alfy Romeo, u Ferrari se podílel na řadě výjimečných strojů včetně extrémně ceněného 250 GTO a později v ATS a nakonec ve své vlastní firmě vyvíjel motory třeba i pro Lamborghini.
Touha posouvat vpřed automobilový svět ho ovšem nikdy neopustila, a tak se v roce 1998 - ve svých 72 letech - pustil do konstrukce vozu Bizzarrini Kjara. Mělo jít o kompaktní sportovní roadster s odvážným designem, to nejzajímavější měl ale jako vždy skrývat v útrobách. Bizzarrini měl za cíl použít hybridní pohon s jedním spalovacím a čtveřicí elektrických motorů, přičemž onen spalovací moto měl být diesel. Odvážné? Nepochybně, však si vzpomeňte, co jiní vyráběli v roce 1998.
Jakkoli to mohlo znít bláhově, Bizzarrini nezklamal a v roce 2000 ukázal hotový koncept Kjara, který skutečně spojoval dieselový pětiválec 2,4 JTD z Lancie s čtveřicí malých elektrických motorů. Nevíme, kolik celá soustava dávala koní, stačila ale na akceleraci na stovku za 6,3 sekundy. Maximální rychlost 205 km/h už tak zajímavě nezní, o tu už se jistě staral jen sám diesel, uvážíme-li ale zmíněnou akceleraci a spotřebu údajně v nízkých jednotkách litrů nafty na 100 km, byl to zajímavý stroj.
Pozoruhodný je i svým designem, který sází na obecně nepříliš používaný (a připusťme, že u aut také nepříliš oblíbený) základní tvar - trojúhelník. Celé auto je tak trochu trojúhelník, k tomu jsou tu trojúhelníková světla či některé další drobné prvky jako výdechy na zadní kapotě - tam se nachází onen dieselový motor. Pozoruhodné je ale i řešení vstupu chladícího vzduchu či spartánsky koncipovaný interiér s jedinou možností výhledu vzad - digitálním, v podstatě vnějším zrcátkem nad svérázně koncipovaným čelním sklem.
Tohle auto vzniklo jedno jediné, byl to jen koncept ukazující, kam se ubírají Bizzarriniho myšlenky. A jako obvykle nemířily úplně mimo terč, však hybridní pohony, byť ne až tak pokročilé, přišly později ke slovu a nyní jsou prodávané více než kdykoli v historii. Je pochopitelně otázkou, jakou mají budoucnost při tlaku na ryzí elektromobilitu, vzhledem k její omezené použitelnosti a zvlášť dnes nejasným vyhlídkám už na výrobu dostatečného množství elektřiny (natož pak cokoli dalšího) ale mohou hybridy kdykoli získat na vážnosti.
Bizzarrini si auto nenechal, pustil jej do světa mezi sběratele, kteří si jej prodávají mezi sebou. Aktuální majitel vůz nabízí skrze firmu Gallery Aaldering v nizozemském Brummenu v ne zcela dokonalém stavu, zvláště pak technicky - elektrické motory musely být odpojeny a auto dále funguje jen na naftový pohon. Na druhou stranu, tohle není vůz na ježdění, spíše stroj do sbírky italských sporťáků či automobilových... bizarností. K dispozici je za neznámou cenu, patrně nebude extrémně drahý, nejméně pár milionů korun ale jistě stát bude. Je to nakonec i s Bizzarriniho jménem za zády kus automobilové historie.







Vizuálně i technicky podivnější auto abyste v prodeji pohledali, zvláště pak s naftovým pohonem. Jménu svého autora dostává skoro dokonale. Foto: Gallery Aaldering, publikováno se souhlasem
Zdroj: Gallery Aaldering
Bleskovky
Spalovací „dinosaurus” si vzal zpátky všechny klíčové světové rychlostní rekordy, stačila vlastně drobnost
před 8 hodinamiPři hodinové honičce jako z GTA dva muži zmizeli policii s pomocí čtyřech aut včetně těžkého tahače s cisternou
včeraMuž skončil v poutech za to, že si „ukradl” své vlastní auto poté, co mu bylo ukradeno
10.8.2025
Nové na MotoForum.cz
- MV Agusta Superveloce 1000 Ago: pocta Agostinimu 14:57
- Je pro Moto2 lepší přípravou Moto3 nebo MS-SSP? včera 16:40
- Časový program GP Rakouska včera 16:00
- Debut Nagashimy v MotoGP? 11.8.2025
- Manuel Gonzalez chce zůstat v paddocku MotoGP 11.8.2025
Nejnovější články
Jak reálně fungují levná auta slavných značek, která se mimo EU prodávají hluboko pod 200 tisíc Kč? Tento Nissan stojí 150
před 2 hodinamiMercedes musí spolknout další fiasko, jeho nový vrcholný supersport je o sekundu na kolo pomalejší než předchůdce
před 4 hodinamiMajitelé Tesel doplácí na změnu vnímání automobilky, tohle sotva jeté auto ztratilo přes polovinu ceny za rok a půl
před 5 hodinamiHit Kie a symbol její proměny z výrobce béčkových aut končí, nepřímý nástupce dostane nevhodný pohon, jinou karoserii nebo obojí
před 7 hodinamiSpalovací „dinosaurus” si vzal zpátky všechny klíčové světové rychlostní rekordy, stačila vlastně drobnost
před 8 hodinami
Živá témata na fóru
- Hlavní silnice v zahraničí 08.13. 16:29 - Spectral
- Lampárna (stěžovatelna) 08.13. 15:03 - řidičBOB
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 08.13. 14:55 - řidičBOB
- Policejní kontroly a měření 08.11. 23:04 - delphin
- Pneu koutek 08.11. 21:13 - M.Z.
- Onboard videa 08.10. 15:38 - Truck Daškam
- Toyota obecně 08.10. 10:06 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 08.10. 01:06 - Truck Daškam