K mání je auto, které první majitel na 35 let zavřel do garáže, je jako stroj času

Naprostou většinu těchto aut dávno sežrala rez a na silnicích už léta nejsou vidět, tohle je ale i dnes jako nové. Zveme vás na cestu zpět časem do roku 1983.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

K mání je auto, které první majitel na 35 let zavřel do garáže, je jako stroj času

25.2.2020 | Mirek Mazal

K mání je auto, které první majitel na 35 let zavřel do garáže, je jako stroj času

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Naprostou většinu těchto aut dávno sežrala rez a na silnicích už léta nejsou vidět, tohle je ale i dnes jako nové. Zveme vás na cestu zpět časem do roku 1983.

Chrysler v 80. letech přišel s novou platformou K coby základním stavebním kamenem modelů s pohonem předních kol. V Americe nezvyklé řešení se stalo srdcem řady modelů, z nichž tím nejambicióznějším se stalo kupé Dodge Daytona Turbo. Přeplňované provedení dopované turbem Garrett To3 patřilo v roce 1984 mezi deset nejlepších aut podle magazínu Car and Driver, takže hovořme o povedeném stroji.

Daytona Turbo využívala 2,2litrový čtyřválec OHC o výkonu 109 kW (148 koní) a 217 Nm, což nejsou vyloženě marné hodnoty ani dnes, v 80. letech šlo ale o velmi svižný vůz. Do dnešního dne jich přežilo minimum a vidět dnes Daytonu jinak než na historických fotkách je rarita. Přinejmenším jeden exemplář mimo muzeum se ale současnosti dočkal ve stavu prakticky nového vozu.

Vůz na fotkách níže byl poprvé prodán v Kansasu 25. září 1983 a dodnes má za sebou jen 5 169 mil (8 319 kilometrů). Vybaven je navíc pětistupňovým manuálem, což jej činí ještě vzácnějším. První vlastník si jej nepořídil s cílem auto nepoužívat, dva roky s ním pravidelně jezdil, pak ho ale z nějakého důvodu odstavil na podstavce do klimatizované garáže a už s ním nikdy nevyjel. Jeho pohnutky skutečně nejsou známy, jen díky jeho rozhodnutí se ale do dnešních dnů dochovalo úžasné Turbo lakované neobvykle tmavou modrou perletí Blue Gunmetal Pearl Coat párovanou s tmavými doplňky a děrovanými disky stříbrných kol velikosti 195/60 R15.

Auto si ponechal až donedávna, kdy jej od něj koupil současný majitel s cílem jej dílčí renovaci prodat. Před vystavením do aukce proběhlo kompletní čištění vnějších i vnitřních povrchů. Karoserie se změnila na zrcadlo a chybu nemá ani precizně vyčištěný kokpit rozzářený bílým kostkováním. Kontrastní kárování sedadel i výplní dveří oživilo převážně černou kabinu skromně vybavenou posilovačem řízení, digitálními hodinami, elektrickými zrcátky, palubním počítačem, rádiem na kazety či klimatizací. Řidiče bude nejvíce zajímat čtyřramenný sportovní volant před budíky tachometru a otáčkoměru, na středovém panelu lze sledovat i teplotu vody, tlak oleje, napětí baterie a hladinu zbylého paliva.

Vzhledem k malému nájezdu nebylo nikdy potřeba podnikat náročné servisní úkony, ví se jen o výměně olejové vany a doladění synchronů řazení z prvního na druhý převodový stupeň transaxle z počátku existence auta. Podrobný popis všech preventivních úkonů je součástí doložené dokumentace zahrnující všechny manuály, popisky, katalogy a faktury nastřádané během 37 let stárnutí Daytony do krásy. V jednom z dokumentů se píše o původní pořizovací ceně auta 12 775 USD (po započtení inflace jde o asi 33 tisíc dnešních dolarů, cca 765 tisíc Kč), první pokus jej prodat zatím nebyl úspěšný. Je ale jisté, že nebyl poslední.


K mání je auto, které první majitel na 35 let zavřel do garáže, je jako stroj času - 1 - Dodge Daytona Turbo 1984 maly najezd 01K mání je auto, které první majitel na 35 let zavřel do garáže, je jako stroj času - 2 - Dodge Daytona Turbo 1984 maly najezd 02K mání je auto, které první majitel na 35 let zavřel do garáže, je jako stroj času - 3 - Dodge Daytona Turbo 1984 maly najezd 03K mání je auto, které první majitel na 35 let zavřel do garáže, je jako stroj času - 4 - Dodge Daytona Turbo 1984 maly najezd 04K mání je auto, které první majitel na 35 let zavřel do garáže, je jako stroj času - 5 - Dodge Daytona Turbo 1984 maly najezd 05K mání je auto, které první majitel na 35 let zavřel do garáže, je jako stroj času - 6 - Dodge Daytona Turbo 1984 maly najezd 06K mání je auto, které první majitel na 35 let zavřel do garáže, je jako stroj času - 7 - Dodge Daytona Turbo 1984 maly najezd 07K mání je auto, které první majitel na 35 let zavřel do garáže, je jako stroj času - 8 - Dodge Daytona Turbo 1984 maly najezd 08K mání je auto, které první majitel na 35 let zavřel do garáže, je jako stroj času - 9 - Dodge Daytona Turbo 1984 maly najezd 09K mání je auto, které první majitel na 35 let zavřel do garáže, je jako stroj času - 10 - Dodge Daytona Turbo 1984 maly najezd 10K mání je auto, které první majitel na 35 let zavřel do garáže, je jako stroj času - 11 - Dodge Daytona Turbo 1984 maly najezd 11K mání je auto, které první majitel na 35 let zavřel do garáže, je jako stroj času - 12 - Dodge Daytona Turbo 1984 maly najezd 12K mání je auto, které první majitel na 35 let zavřel do garáže, je jako stroj času - 13 - Dodge Daytona Turbo 1984 maly najezd 13K mání je auto, které první majitel na 35 let zavřel do garáže, je jako stroj času - 14 - Dodge Daytona Turbo 1984 maly najezd 14K mání je auto, které první majitel na 35 let zavřel do garáže, je jako stroj času - 15 - Dodge Daytona Turbo 1984 maly najezd 15K mání je auto, které první majitel na 35 let zavřel do garáže, je jako stroj času - 16 - Dodge Daytona Turbo 1984 maly najezd 16K mání je auto, které první majitel na 35 let zavřel do garáže, je jako stroj času - 17 - Dodge Daytona Turbo 1984 maly najezd 17K mání je auto, které první majitel na 35 let zavřel do garáže, je jako stroj času - 18 - Dodge Daytona Turbo 1984 maly najezd 18K mání je auto, které první majitel na 35 let zavřel do garáže, je jako stroj času - 19 - Dodge Daytona Turbo 1984 maly najezd 19K mání je auto, které první majitel na 35 let zavřel do garáže, je jako stroj času - 20 - Dodge Daytona Turbo 1984 maly najezd 20K mání je auto, které první majitel na 35 let zavřel do garáže, je jako stroj času - 21 - Dodge Daytona Turbo 1984 maly najezd 21K mání je auto, které první majitel na 35 let zavřel do garáže, je jako stroj času - 22 - Dodge Daytona Turbo 1984 maly najezd 22K mání je auto, které první majitel na 35 let zavřel do garáže, je jako stroj času - 23 - Dodge Daytona Turbo 1984 maly najezd 23K mání je auto, které první majitel na 35 let zavřel do garáže, je jako stroj času - 24 - Dodge Daytona Turbo 1984 maly najezd 24K mání je auto, které první majitel na 35 let zavřel do garáže, je jako stroj času - 25 - Dodge Daytona Turbo 1984 maly najezd 25K mání je auto, které první majitel na 35 let zavřel do garáže, je jako stroj času - 26 - Dodge Daytona Turbo 1984 maly najezd 26K mání je auto, které první majitel na 35 let zavřel do garáže, je jako stroj času - 27 - Dodge Daytona Turbo 1984 maly najezd 27K mání je auto, které první majitel na 35 let zavřel do garáže, je jako stroj času - 28 - Dodge Daytona Turbo 1984 maly najezd 28K mání je auto, které první majitel na 35 let zavřel do garáže, je jako stroj času - 29 - Dodge Daytona Turbo 1984 maly najezd 29K mání je auto, které první majitel na 35 let zavřel do garáže, je jako stroj času - 30 - Dodge Daytona Turbo 1984 maly najezd 30K mání je auto, které první majitel na 35 let zavřel do garáže, je jako stroj času - 31 - Dodge Daytona Turbo 1984 maly najezd 31K mání je auto, které první majitel na 35 let zavřel do garáže, je jako stroj času - 32 - Dodge Daytona Turbo 1984 maly najezd 32K mání je auto, které první majitel na 35 let zavřel do garáže, je jako stroj času - 33 - Dodge Daytona Turbo 1984 maly najezd 33K mání je auto, které první majitel na 35 let zavřel do garáže, je jako stroj času - 34 - Dodge Daytona Turbo 1984 maly najezd 34K mání je auto, které první majitel na 35 let zavřel do garáže, je jako stroj času - 35 - Dodge Daytona Turbo 1984 maly najezd 35K mání je auto, které první majitel na 35 let zavřel do garáže, je jako stroj času - 36 - Dodge Daytona Turbo 1984 maly najezd 36K mání je auto, které první majitel na 35 let zavřel do garáže, je jako stroj času - 37 - Dodge Daytona Turbo 1984 maly najezd 37K mání je auto, které první majitel na 35 let zavřel do garáže, je jako stroj času - 38 - Dodge Daytona Turbo 1984 maly najezd 38K mání je auto, které první majitel na 35 let zavřel do garáže, je jako stroj času - 39 - Dodge Daytona Turbo 1984 maly najezd 39K mání je auto, které první majitel na 35 let zavřel do garáže, je jako stroj času - 40 - Dodge Daytona Turbo 1984 maly najezd 40K mání je auto, které první majitel na 35 let zavřel do garáže, je jako stroj času - 41 - Dodge Daytona Turbo 1984 maly najezd 41K mání je auto, které první majitel na 35 let zavřel do garáže, je jako stroj času - 42 - Dodge Daytona Turbo 1984 maly najezd 42
Dodge Daytona Turbo modelového roku 1984 po prvním majiteli, který s vozem jezdil pouhé dva roky, se do dnešního dne dochoval v úžasném stavu

Zdroj: Bring a Trailer

Mirek Mazal

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše