Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
K mání je dodnes zcela nejetá Mazda z časů sametové revoluce, dokonalý stroj času nikdo ani pořádně nevybalil
před 2 hodinami | Petr Miler
Pokud jste tyhle časy zažili, budete si nejspíš pamatovat, co to bylo začít vídat úplně nová „západní” auta té doby. A pokud ne, tohle je slušná šance zažít to znovu, jako by se to dělo právě teď.
Příští týden oslavíme už 36. výročí tzv. sametové revoluce, která pomohla vrátit Československo a později Českou republiku na mapu svobodného světa. Jak moc svobodným zůstává po více jak třech dekádách zrovna v této době, je otázkou, to ale nechme na jinou debatu - minimálně u nás je rozhodně pořád daleko lépe než před třemi a půl dekádami.
Lépe je také automobilově, neboť koupit si můžeme téměř cokoli, co je schopna unést naše peněženka. V roce 1989 to tak zdaleka nebylo, jen pár vyvolených si mohlo nechat dovézt aspoň průměrná auta ze „západu” přes Tuzex, ostatní si museli vystačit s tím, co nám dal východní blok. A toho nebylo mnoho, vedle tehdejších škodovek obvykle nešlo o nic, po čem by bylo možné skutečně toužit.
Co to je touha po autě docela jiného kalibru, nám ukázaly až první týdny a měsíce roku 1990, kdy se dalo dostat „ven” a též do tehdejšího Československa západní turisté - i první auta západní provenience - proudit ve větším počtu. Velkou modlou přelomu 80. a 90. let byla japonská auta, tehdy to byly časy jejich velké slávy. Značky ze země vycházejícího slunce - od Hondy přes Subaru až po Toyotu - tou dobou dostaly na trh řadu dnes nezřídka ikonických modelů se sportovním šmrncem, které byly rychlé, řidičsky podmanivé, a přitom dostupné.
Také Mazda tou dobou dělala takové stroje, třeba model 323 GT-R. Auto na fotkách ale GT-R vážně není. O tři-dva-trojku se jedná, to ano, ale jinak jde o velmi skromné třídvéřové provedení LX s motorem 1,6i, kterých se prodala hromada. Proč o něm tedy píšeme? Protože jej někdo 18. ledna 1990 proclil ve Švýcarsku jako čerstvě dovezený vůz a pak... A pak už s ním neudělal nic, nikdy nic.
Dodnes tedy u dealera stojí jako úplně nový, nikdy nejetý vůz s 35 léty na krku, ale pouze 74 km na tachometru. Tyto kilometry vůz ujel jen kvůli nutnosti jej aspoň občas servisovat a v roce 2014 bylo legálně nutné jej přihlásit, jinak jde prostě o nový vůz. A to do posledního puntíku.
Můžeme o tom napsat knihu, ale víc než nekonečné množství slov řeknou fotografie. Vypadají jako z roku 1990, ale jsou aktuální - auto je nejen netknuté, je místy i nevybalené, nezrezlé, nezašpiněné, není mu opravdu lautr nic. Je to stroj času přímo do chvil, kdy jsme i na takové vozy toužebně koukali jako vrány, protože nám byly dekády upírány.
Pokud jste si nic takového - stejně jako asi 99,99 % Čechů - nemohli tou dobou nic podobného dovolit, můžete po této nové Mazdě 323 z roku 1990 sáhnout dnes. Levná ale není ani v této době - stále švýcarský prodejce za ni chce 19 900 franků, tedy asi 524 tisíc Kč. A budete se muset potýkat s českým clem. Bude to tedy poměrně drahý špás, ale pokud zrovna tohle auto musíte mít, lepší příležitost stěží dostanete...

















Nešálí vás zrak, tohle je úplně nová, i když 35 let stará Mazda 323 LX 1,6i. Něco takového se v roce 2025 už opravdu nevídá... Foto: Adank Auto l Moto l Zentrum Graubünden, publikováno se souhlasem
Zdroj: Adank Auto l Moto l Zentrum Graubünden@Autoscout24.ch
Bleskovky
Dražba cenných aut slavné aukční firmy se proměnila v demoliční derby poté, co jednomu z jejích řidičů „ujela noha”
před 6 hodinami
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
včera
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
4.11.2025
Nejnovější články
Jeep žádá majitele statisíců aut z posledních let, aby je parkovali daleko od domů, mohou shořet
před 20 minutami
Prodeje elektrických Subaru v USA po konci dotací jsou ještě varovnější, klesly na úplné dno
před hodinou
K mání je dodnes zcela nejetá Mazda z časů sametové revoluce, dokonalý stroj času nikdo ani pořádně nevybalil
před 3 hodinami
Původně jen elektrický silák se začal prodávat i ve spalovací verzi. A najednou je z něj nejlevnější takhle silné a rychlé auto
před 4 hodinami
Dražba cenných aut slavné aukční firmy se proměnila v demoliční derby poté, co jednomu z jejích řidičů „ujela noha”
před 6 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
