Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
K mání je jedno z nejslavnějších aut s Wankelem, 1 ze 3 továrních Mazd 767B
13.2.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
(+ video) Jen jedna japonská značka dokázala vyhrát Le Mans a jen jedna vůbec to dokázala s Wankelem. Mazda 767B toho byla klíčovou součástí.
Wankelův rotační motor si své místo v historii nevydobyl jen díky silničním autům jako NSU Ro80 nebo Mazdu RX-8, ale i jedním obrovským závodním úspěchem. Postarala se o něj znovu Mazda se závodní 787B, která v roce 1991 dobyla Le Mans. Stalo se to shodou okolností v jediný rok, kdy na okruhu Le Sarthe zářil i Michael Schumacher, také jeho talent a technika Mercedesu se musely sklonit před neobvyklým technickým řešením Mazdy.
Její stroj měl v útrobách čtyřrotorový Wankel s označením R26B a disponoval vším, čím správný závoďák pro Le Mans disponovat má - výkonem, vysokou provozní efektivitou a spolehlivostí. A že k tomu úchvatně zněl, byl jen bonus. Mohla to být první kapitola nové historie závodních aut, kdyby se nestalo jedno - Wankely v Le Mans po triumfu Mazdy nezakázali.
Pochopitelně, Mazda se v Le Mans 1991 nezjevila s vítězným vozem z ničeho nic, placce jménem 787B musel mu předcházel nějaký vývoj. A jeho klíčovou součást nyní máme před sebou.
Je to Mazda 767B, která závodila v Le Mans v letech 1989 a 1990. Tohle konkrétní auto má číslo šasi 767-003. V roce 1989 byla v Le Mans dvanáctá celkově a třetí ve své třídě IMSA GTP. V roce 1990 svou třídu vyhrála a celkově skončila na 20. místě. V útrobách je čtyřrotorový Wankel 13J, první závodní čtyřrotor značky Mazda - již zmíněný R26 je jeho přímým nástupcem. Generoval až 630 koní při 9 000 ot./min při zdvihovém objemu 2,6 litru a atmosférickým plnění - vítejte ve světě Wankelu.
Tahle Mazda 767B je třetí ze tří vyrobených, takže jde o opravdu velkou vzácnost. Nedávno byla zrenovována přesně podle specifikací z roku 1990 a pak se objevila na závodech Spa Classic v roce 2014 a na Festivalu rychlosti v Goodwoodu v roce 2016. A nyní bude prostřednictvím domu Gooding & Company na prodej v aukci.
Místem jejího konání bude událost Amelia Island Concours d'Elegance, která proběhne 10. - 12. března na Floridě. Podle Gooding & Co bude výsledná cena mezi 1,8 a 2,4 milionu dolarů, tedy asi 45,8 - 61 miliony korun. Pokud se odhady vyplní, máme před sebou jedno z nejdražších japonských aut prodaných v aukci, jedno z nejvzácnějších vůbec a naprostou špičku mezi Wankely. Takže pokud máte zájem...




















Fotografie Matta Howella pro Gooding přibližují tuhle vzácnou Mazdu úchvatným způsobem
Zdroj: Gooding & Co.
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
73 tisíc jen za nové pneu? A každých 10 tisíc km znovu? Ženu zaskočilo, jak moc „žere gumy” její těžké ošklivé BMW
včeraZlatan Ibrahimovič si k narozeninám nadělil další nové Ferrari, stálo ho přes 90 milionů Kč
5.10.2025Ironie osudu: Údajně terénní Kia selhala a zůstala uvíznutá v oblasti, po které je pojmenována
4.10.2025
Nejnovější články
Největší výletní loď světa je tohle monstrum vážící 251 tisíc tun. Už se blíží dokončení, i Titanic je vedle ní tintítko
včeraPorsche si nedá pokoj. Svým sporťákům má vrátit spalovací motory způsobem, který nadšence tak akorát znovu vytočí
včeraDalší nový Moskvič si Češi mohou koupit už teď, je to zajímavé auto za slušné peníze
včera73 tisíc jen za nové pneu? A každých 10 tisíc km znovu? Ženu zaskočilo, jak moc „žere gumy” její těžké ošklivé BMW
včeraDacia nás se začátkem října zasypala hromadou novinek, uhranout teď chce už úplně všechny
včera
Živá témata na fóru
- Dříve M135i, nyní ///M2 10.07. 23:35 - Eda
- BMW Divize 10.07. 16:58 - pavproch
- VZKAZY 10.07. 16:05 - řidičBOB
- Fiat a vše kolem nich 10.07. 15:43 - pavproch
- IT poradna 10.07. 11:07 - pavproch
- Rychlodotazy 10.07. 10:26 - pavproch
- Kia EV9 10.06. 23:20 - lukasak12
- Politický koutek 10.06. 18:01 - řidičBOB