K mání je nejetá vzácnost z doby, kdy šestiválec mohlo mít i auto typu Škody Fabia

Žádný dávnověk, pouhých 16 let nás dělí od chvíle, kdy se stále jako nové dalo koupit auto s třílitrovým šestiválcem při charakteru i velikosti pojízdné nákupní tašky.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

K mání je nejetá vzácnost z doby, kdy šestiválec mohlo mít i auto typu Škody Fabia

31.8.2021 | Petr Miler

K mání je nejetá vzácnost z doby, kdy šestiválec mohlo mít i auto typu Škody Fabia

/

Foto: Premium Classics, publikováno se souhlasem

Žádný dávnověk, pouhých 16 let nás dělí od chvíle, kdy se stále jako nové dalo koupit auto s třílitrovým šestiválcem při charakteru i velikosti pojízdné nákupní tašky.

Když přijde řeč na ostré hatchbacky, obvykle se mluví o vozech s motorem vpředu napříč a pohonem předních kol. Platí to ale jen do chvíle, než se diskuze stočí ke starším kreacím Renaultu a na přetřes přijde jeden z hrstky silničních hot hatchů s motorem uprostřed v historii a jediný takový vůz mezi moderními mini - Clio V6 od Renault Sportu.

Tahle věc je sice založena na Renaultu Clio druhé generace, ale zas tak moc toho s ním nesdílí. Nemá motor vpředu, nýbrž uprostřed, a to v místech, kde běžné Clio mělo zadní sedačky. Tam trůní třílitrový šestiválec ES9J4, motor vyvinutý koncernem PSA a Renaultem primárně pro větší auta, jako náhrada starého motoru PRV. Je tu umístěn příčně a pohání pochopitelně zadní kola.

Byl to vrchol nabídky Renaultu Clio a u v Dieppe jej ručně montovala parta nadšenců. V roce 2000, kdy se objevil, bylo jeho 230 koní na hot hatch docela dost. Také ale kvůli těžšímu motoru a zásadním změnám v konstrukci vážil o 300 kg více než standardní Clio, které bylo ve verzi 172 Cup slušně rychlé. Zvládlo stovku za 6,7 vteřiny a Clio Renaultsport V6 nebylo o tolik rychlejší s časem 6,2 s. Mělo ale o dost vyšší maximálku, 235 km/h oproti 222 u verze 172 Cup.

Změna umístění motoru ovšem byla zásadně poznat na chování auta. Motor uprostřed a pohon zadních kol je něco úplně jiného než ostrá předokolka. Něco takového umí těšit, ale také trápit - tento vůz uměl být zákeřný, zejména na mokru. Kvůli umístění motoru prakticky v kabině byl vůz také o hodně méně praktické - hluku je uvnitř na sakry a po místu pro zavazadla se moc nepiďte. Tohle auto nebylo moc použitelné pro každý den, pokud jste chtěli vozit i víc než jednoho pasažéra a nějaké věci, i když tu ještě zbýval zavazadelník pod přední kapotou.

Jenže tohle všechno vozu odpustíte, pokud si s Cliem V6 sjedete. Svezení s ním je kouzelně výjimečným zážitkem, a to pochopitelně i díky samotnému motoru. Zvlášť dnes, kdy malá auta zřídka zkoušejí oslnit něčím více než litrovým tříválcem s turbem. Tady máte 3 litry objemu, 6 válců a atmosférické plnění, to vše za předními sedadly s náhonem na zadek a manuálem. Něco takového už nikdo nikdy v této třídě do výroby nepošle.

Zdá se to být pouhou vzpomínkou na staré dobré časy, však Clio V6 se vyrábělo pouhé čtyři roky ve dvou verzích a vznikla jich jen hrstka. Přišlo na svět před 21 léty, pořád se ale dá koupit prakticky nové. Dnes před sebou máme opravdu líbivý, neobvykle modře zbarvený (naprostá většina těchto aut je stříbrná) kousek z druhé evoluce vozu, tzv. Phase II, která výkon motoru zvýšila na 255 koní, což zrychlení na stovku zkrátilo na 5,9 sekundy a maximálku posunulo k 246 km/h.

Renault tohoto auta postavil jen 1 309 kusů a tento z nich najel pouhých 8 064 km. Na stavu vozu je to znát, však se podívejte na fotky níže - ani na podvozku nenajdete mnoho stop používání, natož pak kdekoli jinde. Auto bylo poprvé registrováno v roce 2003 a je to nejhezčí Clio V6 z druhé evoluce vozu, které jsme v poslední době viděli. Stojí ovšem podle toho, o jak výjimečnou nabídku se jedná - můžete si jej odvézt z Nizozemska za 94 950 Eur, tedy něco málo přes 2,4 milionu korun. I vzhledem k tomu, že v budoucnu to bude jen a jen více ceněná rarita, je to extrémní suma, ale znovu - něco takového už opravdu nikdy nevznikne a divíme se, že vůbec kdy vzniklo.


K mání je nejetá vzácnost z doby, kdy šestiválec mohlo mít i auto typu Škody Fabia - 1 - Renault Clio V6 Phase II nejety prodej 01K mání je nejetá vzácnost z doby, kdy šestiválec mohlo mít i auto typu Škody Fabia - 2 - Renault Clio V6 Phase II nejety prodej 02K mání je nejetá vzácnost z doby, kdy šestiválec mohlo mít i auto typu Škody Fabia - 3 - Renault Clio V6 Phase II nejety prodej 03K mání je nejetá vzácnost z doby, kdy šestiválec mohlo mít i auto typu Škody Fabia - 4 - Renault Clio V6 Phase II nejety prodej 04K mání je nejetá vzácnost z doby, kdy šestiválec mohlo mít i auto typu Škody Fabia - 5 - Renault Clio V6 Phase II nejety prodej 05K mání je nejetá vzácnost z doby, kdy šestiválec mohlo mít i auto typu Škody Fabia - 6 - Renault Clio V6 Phase II nejety prodej 06K mání je nejetá vzácnost z doby, kdy šestiválec mohlo mít i auto typu Škody Fabia - 7 - Renault Clio V6 Phase II nejety prodej 07K mání je nejetá vzácnost z doby, kdy šestiválec mohlo mít i auto typu Škody Fabia - 8 - Renault Clio V6 Phase II nejety prodej 08K mání je nejetá vzácnost z doby, kdy šestiválec mohlo mít i auto typu Škody Fabia - 9 - Renault Clio V6 Phase II nejety prodej 09K mání je nejetá vzácnost z doby, kdy šestiválec mohlo mít i auto typu Škody Fabia - 10 - Renault Clio V6 Phase II nejety prodej 10K mání je nejetá vzácnost z doby, kdy šestiválec mohlo mít i auto typu Škody Fabia - 11 - Renault Clio V6 Phase II nejety prodej 11K mání je nejetá vzácnost z doby, kdy šestiválec mohlo mít i auto typu Škody Fabia - 12 - Renault Clio V6 Phase II nejety prodej 12K mání je nejetá vzácnost z doby, kdy šestiválec mohlo mít i auto typu Škody Fabia - 13 - Renault Clio V6 Phase II nejety prodej 13K mání je nejetá vzácnost z doby, kdy šestiválec mohlo mít i auto typu Škody Fabia - 14 - Renault Clio V6 Phase II nejety prodej 14K mání je nejetá vzácnost z doby, kdy šestiválec mohlo mít i auto typu Škody Fabia - 15 - Renault Clio V6 Phase II nejety prodej 15K mání je nejetá vzácnost z doby, kdy šestiválec mohlo mít i auto typu Škody Fabia - 16 - Renault Clio V6 Phase II nejety prodej 16K mání je nejetá vzácnost z doby, kdy šestiválec mohlo mít i auto typu Škody Fabia - 17 - Renault Clio V6 Phase II nejety prodej 17K mání je nejetá vzácnost z doby, kdy šestiválec mohlo mít i auto typu Škody Fabia - 18 - Renault Clio V6 Phase II nejety prodej 18K mání je nejetá vzácnost z doby, kdy šestiválec mohlo mít i auto typu Škody Fabia - 19 - Renault Clio V6 Phase II nejety prodej 19K mání je nejetá vzácnost z doby, kdy šestiválec mohlo mít i auto typu Škody Fabia - 20 - Renault Clio V6 Phase II nejety prodej 20K mání je nejetá vzácnost z doby, kdy šestiválec mohlo mít i auto typu Škody Fabia - 21 - Renault Clio V6 Phase II nejety prodej 21K mání je nejetá vzácnost z doby, kdy šestiválec mohlo mít i auto typu Škody Fabia - 22 - Renault Clio V6 Phase II nejety prodej 22K mání je nejetá vzácnost z doby, kdy šestiválec mohlo mít i auto typu Škody Fabia - 23 - Renault Clio V6 Phase II nejety prodej 23K mání je nejetá vzácnost z doby, kdy šestiválec mohlo mít i auto typu Škody Fabia - 24 - Renault Clio V6 Phase II nejety prodej 24K mání je nejetá vzácnost z doby, kdy šestiválec mohlo mít i auto typu Škody Fabia - 25 - Renault Clio V6 Phase II nejety prodej 25K mání je nejetá vzácnost z doby, kdy šestiválec mohlo mít i auto typu Škody Fabia - 26 - Renault Clio V6 Phase II nejety prodej 26K mání je nejetá vzácnost z doby, kdy šestiválec mohlo mít i auto typu Škody Fabia - 27 - Renault Clio V6 Phase II nejety prodej 27K mání je nejetá vzácnost z doby, kdy šestiválec mohlo mít i auto typu Škody Fabia - 28 - Renault Clio V6 Phase II nejety prodej 28K mání je nejetá vzácnost z doby, kdy šestiválec mohlo mít i auto typu Škody Fabia - 29 - Renault Clio V6 Phase II nejety prodej 29K mání je nejetá vzácnost z doby, kdy šestiválec mohlo mít i auto typu Škody Fabia - 30 - Renault Clio V6 Phase II nejety prodej 30K mání je nejetá vzácnost z doby, kdy šestiválec mohlo mít i auto typu Škody Fabia - 31 - Renault Clio V6 Phase II nejety prodej 31K mání je nejetá vzácnost z doby, kdy šestiválec mohlo mít i auto typu Škody Fabia - 32 - Renault Clio V6 Phase II nejety prodej 32
Šestiválcové Clio člověk jen tak nepotká, koupit se nedá už dávno. Možnost koupit dnes koupit skoro nový kus z druhé série je mimořádně zajímavá. Ale také mimořádně drahá. Foto: Premium Classics, publikováno se souhlasem

Zdroj: Mobile.de

Petr Miler

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.