Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
K mání je vzácná verze prvního Golfu GTI v originálnímu stavu, není ani moc drahá
1.9.2020 | Petr Miler
Ikonické provedení rozeznatelné už z dálky podle velmi specifických kol se v prodeji obecně moc nevidí. A když už ano, není v původním stavu nebo stojí absurdní sumy. Toto auto je výjimkou.
Asi nemusíme připomínat, co ve světě aut znamená Volkswagen Golf a co mezi ostrými kompakty jeho verze GTI. Navzdory přesvědčení mnohých nešlo o historicky první hot hatch, nabídnout silnou verzi jinak obyčejného rodinného kompaktu napadlo jiné už dříve, nikdo z nich se ale tohoto úkolu nezhostil tak, jako kdysi Němci. Stejně jako u většiny pozdějších GTI dokázali vměstnat do jednoho auta skoro dokonalou kombinaci auta, které můžete bez okolků používat každý den při obyčejných přesunech, můžete s ním odvézt rodinu na dovolenou a přitom vás jako řidiče pobaví na vaší oblíbené okresce nebo klidně i na okruhu.
Z Golfu GTI se tak okamžitě stal velký prodejní hit a ikona sama o sobě, kterou Volkswagen po většinu generací, snad s výjimkou třetí a čtvrté, držel na výši používáním téhož receptu pořád dokola. I dnes je GTI neobyčejně univerzální auto, které není v žádném ze zmíněných směrů tím absolutně nejlepším, současně je ale ve všem tak dobré, že vedle něj málokterý jiný hot hatch dává smysl.
Toto je současnost, dnes se ale přesuneme do minulosti, konkrétně na začátek 80. let minulého století. Tehdy se uzavírala éra jeho první generace a VW už tehdy sáhl po dnes tak oblíbeném způsobu zatraktivnění nabídky dožívajícího modelu. Původní Golf I tak i ve verzi GTI nabídl v několika zvláštních edicích a mezi nimi i té dodnes nejvíce ceněné - Pirelli.
Vlastně nešlo o až tak velkou věc. Němci vzali Golf GTI už ve verzi s motorem 1,8 o výkonu 112 koní, ponechali mu jeho typické zvláštnosti jako červenou linku kolem masky chladiče, golfovému míčku se blížící hlavici řadičky a další specifika v interiéru a přidali pár dalších uvnitř i vně. Mezi nimi pak zejména zvláštní litá kola s nápisem Pirelli a řadou stylizovaných písmen P. Někdy stačí málo - Golf GTI Pirelli se stal ve své době žádaným a dodnes je mezi sběrateli velmi vyhledávaný.
Ti obvykle nemají po čem sáhnout, neboť většina těchto aut dávno neexistuje a zbylá zdevastoval tuning či čas. A nebo jsou v bezvadném stavu k mání za absurdní sumy. Dnes před sebou máme výjimku, která sběratelům zvýší tep a přitom je nezruinuje: naprosto originální Golf I GTI Pirelli s 90 tisíci najetými km ve velmi dobrém stavu, který přitom nestojí majlant.
Auto je opravdu nerenovované, nechybí tedy známky patiny, současně ale nevidíme nic zničeného ani neoriginálního. Není to nové auto a je na něm tedy patrné, že pár desítek tisíc km najelo, s ohledem na zrod v roce 1983 je jeho původní stav fantastický. Nechybí samozřejmě ona ikonická kola, ani nic z výše zmíněného a prodávající belgická firma tvrdí, že auto je ve stoprocentním technickém stavu. Je-li všechno tak, jak se jeví, pak je nabídková cena 24 750 Eur, tedy asi 648 tisíc Kč, velmi zajímavou. Jistě, nejsou to malé peníze za 37 let starý vůz se 112 koňmi, podle znalců se ale ceny exemplářů v tomto stavu pochybují v poslední době okolo 785 tisíc Kč.
Může to tedy být relativně výhodná koupě, zvlášť když prodávající nabízí roční záruku, to je u tak starého auta vskutku nevídané. Přesto bude nezbytné auto prozkoumat osobně a ověřit, zda je všechno tak dobré, jak to na první pohled vypadá.











Vskutku krásný, nikdy nerenovovaný, plně originální Golf GTI I Pirelli s prvním lakem už se dnes v prodeji nevidí. Tento navíc není nemístně drahý. Foto: Classic 42, Classicdriver.com
Zdroj: Classicdriver.com
Bleskovky
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
včera
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
4.11.2025
Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
2.11.2025
Nové na MotoForum.cz
- GP Portugalska: Všechno je připraveno pro Pedra Acostu včera 17:04
- V Moto2 je rozdíl mezi lídrem a druhým pouhých 9 bodů včera 16:00
- Grand Prix se vrací do Evropy 4.11.2025
- Joe Roberts mimo hru v Portimãu a Valencii, Xabi Zurutuza jako náhrada 4.11.2025
- Miguel Oliveira: Poslední domácí závod v MotoGP? 3.11.2025
Nejnovější články
Nechvalně proslulý německý tuner se vyřádil na novém BMW M5, ale asi to vzal za špatný konec. Teď vypadá jako Honda Civic
včera
Vážně to není „my proti nim”? Opravdu jsou lidé vyvíjející elektrická a spalovací auta stejní nadšenci, jen pracují s „jiným materiálem”?
včera
BMW M končí s verzemi Competition. Zdánlivě logický krok je dalším nepochopením emotivní stránky věci
včera
Stellantis nezná meze, do nabídky vrací i motor 7,0 V8 s až 1 014 koňmi, navíc levně
včera
Prodeje korejských elektromobilů v USA se po konci dotací zhroutily, i když zlevnily pod úroveň dotovaných cen
včera
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 11.06. 07:01 - řidičBOB
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.05. 20:57 - abgx1
- Lampárna (stěžovatelna) 11.05. 20:41 - řidičBOB
- Rychlodotazy 11.05. 18:48 - pavproch
- BMW Divize 11.05. 10:19 - pavproch
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 11.04. 18:24 - Stepan
- Dříve M135i, nyní ///M2 11.04. 14:02 - Snowman000
- 1.0tsi 85kw 11.04. 10:51 - Carnby
