Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
K mání je zapomenutý pokus o první SUV Škody, po českých silnicích jich jezdí jen pár
6.9.2020 | Mirek Mazal
Jen jednotky exemplářů tohoto vozu nyní jezdí po českých silnicích. U nás skoro neznámý kus historie české automobilky dláždil cestu k dnešku.
Československá a později česká automobilka Škoda vyvážela auta a jejich součásti aut do celého světa. Podvozky tak mířily například do Turecka, Pákistánu a ještě dále na Nový Zéland. Na druhé straně zeměkoule se prosadil technický základ škodovek z přelomu 50. a 60. let minulého století, který o pár let později vedl i ke vzniku prvního SUV v historii značky, o jehož existenci spousta Čechů nemá ani tušení.
Podobně spousta Novozélanďanů tehdy jistě ani netušila, kde se malý stát jménem Československo nachází, ale emblém dříve neznámého producenta spolehlivých aut jim učaroval. Lidé z tehdejšího AZNP (Automobilové závody, národní podnik) si všimli, že si technika firma na opačné straně glóbu získává renomé a na souostroví přitom chybí malý, praktický teréňák. Mezeru se pokusili ve spolupráci s místním výrobcem, který využil nově importované součástky, aby vyrobil první skutečné SUV s logem Škody.
Premiérové pokusy o pojízdnou verzi lehkého pick-upu do mírného terénu se odehrály v polovině 60. let za podpory vyslanců československé společnosti. Užitkový model dostal jméno Škoda Trekka. Svým hranatým tvarováním připomínal design Land Roveru, ale v motorovém prostoru dominovala Škoda. Nejdůležitější části podvozku, náprav i pohonnou jednotku poskytla tehdejší Octavia.
Jednoduchá stavba karoserie vznikla svařením plechů, přibylo nezávislé zavěšení kol, uzávěrka diferenciálu a místní dostali to, co potřebovali. Světlá výška 190 milimetrů byla základním předpokladem, aby zemědělci dojeli kamkoliv i přes rozbité cesty novozélandského venkova. Trekka dlouhá 3 590 milimetrů na korbě uvezla až půl tuny nákladu a byla neobyčejně praktická. To je ale v podstatě to jediné, co ji s dnešními SUV značky spojuje.
Trekka vznikala v letech 1966 až 1973, než se objevila japonská konkurence a Trekku odstavila na druhu kolej. Jde přesto dodnes o jediný automobil, který byl na Novém Zélandu částečné navržen a sériově vyráběn. Zkušebně byl vyvážen do Austrálie, na Fidži či do Indonésie. U nás prakticky neznámé auto vzniklo v asi 2 800 kusech a podle dostupných informací české silnice poznaly jen jednotky exemplářů.
Vůz na fotkách se k nim může směle přidat, neboť byl dovezen z Nového Zélandu a je tady na prodej. Majitel z Hradce Králové nabízí přesně tuto žlutou Trekku z roku 1971 s blíže neupřesněným nájezdem komukoli, kdo ji náležitě ocení. Vozidlo vypadá na první pohled velmi zachovale, jeho předchozím majitelem na Novém Zélandu měl být Tood Nial, který o těchto pozoruhodných škodovkách napsal i knihu.
Trochu horší to bude s cenou, kterou sice prodávající neupřesňuje, hovoří ale o tom, že odrazit se dá od prodejní ceny dříve dovezeného kusu, za který údajně někdo dal 1,55 milionu Kč a měl být v horším stavu. Není tedy těžké se dovtípit, že současný majitel vozu bude za tento kousek chtít nejméně podobné peníze - jestli za to tato rarita stojí, nebo nikoli, už musíte posoudit sami.

















Tohle není Land Rover, ale Škoda Trekka, která je nyní na prodej v České republice. Stát bude zřejmě přes 1,5 milionu korun. Foto: Euro Oldtimers
Zdroj: Euro Oldtimers
Bleskovky
Stačí skutečně velmi, velmi málo, aby nejnovější Ferrari vypadalo dokonale věrohodně jako nová Toyota
dnesBMW se hlásí o rekord z nejnáročnějšího okruhu světa. Pomalé jeho auto není, vše ostatní je ale diskutabilní
včeraČínskému SUV Ferrari za cenu Škody začaly při ostré jízdě hořet brzdy, výrobce říká, že je to úplně normální
2.7.2025
Nejnovější články
Fiasko kdysi převratného motoru Nissanu přichází pro firmu v nejhorší možný čas, může ji přivést až do záhuby
před 4 hodinamiVědci popsali, proč se tolika lidem dělá z elektrických aut fyzicky špatně
před 6 hodinamiAž komicky silný Ariel Atom je tu po 25 letech od zrodu proto, aby vám zdeformoval obličej jako Clarksonovi. Vypadá i jede jako malá F1
před 7 hodinamiProdeje elektrických Fordů se dál mohutně propadají, sportovní spalovací Mustang už v USA dokonce překonává rodinný Mach-E
před 9 hodinamiPorsche je nepoučitelné a znovu opakuje 12 let starou chybu, tentokrát v ještě větším měřítku
před 10 hodinami