Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Kdysi nejlevnější sportovně laděné auto v Česku se dá pořád koupit nejeté, teď už nestojí skoro nic
7.5.2024 | Petr Miler
Nad poměrem hodnoty a ceny budou dál viset otazníky, samotná cena je ale vzhledem k povaze a míře předchozího využití vozu tak nízká, že už snad ani nemůže být nižší. Kdo chce mít za pár korun jako jako téměř nikdo jiný, tohle je šance.
Pokud patříte mezi naše pravidelné čtenáře, nemohli jste nezaregistrovat existenci sportovně laděného MPM Erelis, které se ještě v roce 2019 levně prodávalo v České republice jako MPM 160PS. Tento sedan - či čtyřdveřové kupé, pokud mu tak chcete říkat - započal svou existenci jako TagAZ AQUiLA (sic) a byl svého času vyráběn v Rusku. Šéf značky Michail Prochorov ale musel kvůli problémům se zákonem a věřiteli svou rodnou zemi opustit a o štěstí se znovu pokusil ve Francii.
S ohledem na svou situaci už znovu nebyl majitelem automobilky, jakkoli označení MPM dává tušit něco jako Michail Prochorov Motors. Ať už ale byl skutečným majitelem kdokoli, nově pojmenovaná firma formálně ovládaná jeho synem Igorem se pustila do výroby v základu stejných vozů. Detaily ale byly odlišné.
Dřívější 1,6litrový atmosférický čtyřválec od Mitsubishi nahradilo 1,2litrové tříválcové turbo z dílen tehdejšího PSA (dnes součást Stellantisu). Erelis si tím pomohl k vyššímu výkonu, neboť rázem disponoval 131 koňmi místo původních 102. I přesto se cenově dokázal udržet velmi nízko u země, však i v zemi galského kohouta startoval v přepočtu na 420 tisících korunách.
U nás ale ani za 250 tisíc korun mnoho srdcí neoslovil, a tak není divu, že ani další převtělení TagAZu AQUiLA díru do světa neudělalo. Firma MPM po řadě pokusů prorazit dokonce i s elektrickým pohonem a dalšími modely v roce 2020 zkrachovala a zdá se, že z propadliště dějin už ji nevytáhne nic. Její automobily ale zjevně žijí dál.
Nevíme, kolik exemplářů tohoto vozu pod různými jmény vzniklo, při pohledu na smečku aut, která kdysi byla skladována v Česku, ale není nemístné uvažovat minimálně o stovkách, ne-li o tisících, vezmeme-li v potaz všechny jeho iterace. A protože na mě před pár dny začaly bůhvíproč vyskakovat inzeráty nabízející právě tento vůz jako ojetinu, nebylo těžké rychle zjistit, tohle auto dnes v Evropě není problém koupit ojeté či spíše sotva zajeté. A to za ceny, za které se dnes prodávají už leda podobně použité motocykly.
Ceny jsou opravdu nízké, zejména ve Francii lze vybírat už za částky okolo 5 000 Eur, tedy asi 125 tisíc Kč, jakkoli jde o auta s nájezdem v řádu jednotek tisíc korun. Níže vám ukážeme jeden kousek z německé inzerce, který se také moc neprojel, na tachometru má 9 553 km. Není navzdory tomu úplně bez vad, pořád ale vypadá fit a pořád se dá koupit za 5 499 Eur, tedy asi 137 tisíc Kč. Uvážíme-li míru dosavadního využití a současné ceny aut obecně, je to skoro nic. Navíc je třeba dodat, že vůz je to technicky jednoduchý a využívá motory a převodovky významných automobilek (v tomto případě jde ještě o jedna-šestku od Mitsubishi), takže udržet ho při životě nebude složité. A holky budou koukat, chce se dodat...
Je pochopitelně otázkou, jak moc je tento vůz v praxi použitelný a jak moc je navzdory nízké ceně jeho koupě výhodná, optikou samotné ceny a roku výroby jde ale o patrně nejlevnější moderní ojetinu vůbec - sice po všech stránkách jednoduchou, ale na pohled aspoň skutečně výjimečnou. I kdyby nic jiného, jako levný přírůstek do kolekce začínajícího excentrického sběratele aut může posloužit dobře.
Níže přidáváme fotky nejen zmíněného konkrétního vozu, ale také záběry, které jsme pořídili ještě v době, kdy se auto v Česku dalo koupit jako MPM PS160. Jestli k němu chováte nějaké sympatie, ani čtyři roky po krachu MPM nemusí být nemyslitelné si jej pořídit.









Takto jsme MPM PS 160 svého času nafotili na v Česku, byla napůl skladována, napůl nabízena v oploceném prostoru na jihu Čech. Kolik se jich v ČR prodalo, nevíme, úspěch z toho ale nakonec nebyl. Foto: Walter Kraft, Autoforum.cz








Zdaleka nenulový počet aut ale nakonec byl prodán po celé Evropě. Tohle je k mání v Německu za v přepočtu 137 tisíc km se sotva nějakým nájezdem. Foto: Autoprofis Anhalt, publikováno se souhlasem
Zdroje: Mobile.de, Leboncoin.fr
Bleskovky
Švédové si vzali zpátky rekord legendárního okruhu, i když své auto museli kvůli „mosteckému syndromu” osadit tímto nesmyslem
před 3 hodinami
„Bugatti pro chudé” si ve sprintu s otočkou namazalo na chleba veškerou konkurenci, i když s ním nikdo neměl odvahu soutěžit
8.11.2025
Dražba cenných aut slavné aukční firmy se proměnila v demoliční derby poté, co jednomu z jejích řidičů „ujela noha”
6.11.2025
Nejnovější články
Ford začal předělávat své showroomy na něco, co vypadá spíš jako jídelny Ikey, lidé tak asi mají zapomenout na mizérii jeho aut
před hodinou
Nissan si prodal střechu nad hlavou. Ze sídla, které bylo symbolem jeho úspěchu, je symbol úpadku, kde je jen hostem
před 2 hodinami
Švédové si vzali zpátky rekord legendárního okruhu, i když své auto museli kvůli „mosteckému syndromu” osadit tímto nesmyslem
před 3 hodinami
Hondě nezbylo než kapitulovat. Po 30 letech začala vyvíjet nový šestiválcový motor, ač si přála něco úplně jiného
před 4 hodinami
Města v panice vypnula všechny dopravní kamery poté, co se u soudu provalilo, čeho jsou schopné
před 6 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
