Kdysi nikým nechtěná exkluzivita se dnes jako ojetá prodává dráž než jako nová

Automobilový svět je někdy svědkem bizarních veletočů. Tohle auto kdysi jako nové startovalo na 900 tisících Kč a byl o něj skoro nulový zájem. Dnes si Aston Martin Cygnet takto levně obvykle nekoupíte vůbec.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Kdysi nikým nechtěná exkluzivita se dnes jako ojetá prodává dráž než jako nová

16.10.2020 | Petr Prokopec

Kdysi nikým nechtěná exkluzivita se dnes jako ojetá prodává dráž než jako nová

/

Foto: Aston Martin

Automobilový svět je někdy svědkem bizarních veletočů. Tohle auto kdysi jako nové startovalo na 900 tisících Kč a byl o něj skoro nulový zájem. Dnes si Aston Martin Cygnet takto levně obvykle nekoupíte vůbec.

Dnes si nejspíše jen málokdo vzpomene na Toyotu iQ, která se objevila v roce 2008 jako konkurence Smartu. Oproti němu sice byla větší, neboť v případě délky narostla na 2 985 milimetrů, ovšem ubytovat dokázala hned čtyři pasažéry namísto dvou. Samozřejmě, zadní sedadlo za řidičem bylo velmi nouzové, dalo se užívat jen za předpokladu, kdy byl řidičův hrudník nedaleko volantu. Na straně spolujezdce však bylo díky absenci sloupku řízení prostoru o něco více.

Toyota vůz nabízela s litrovým tříválcem (68 koní), 1,3litrovým čtyřválcem (98 koní) a 1,4litrovým dieselem (90 koní), kdy poslední zmíněný nedosahoval pouze nejlepší spotřeby, ale také nejlepší dynamiky. Stovku zdolal za 10,7 sekundy a přitom si průměrně řekl o čtyři litry paliva na sto kilometrů. Z pohledu městského člověk by se tak mohlo jednat o ideál, kdyby tu ovšem nebyla poměrně vysoká cena. Toyota si za mikrovůz účtovala minimálně 339 900 Kč, za to šlo před 12 léty koupit Octavii.

Úsporný samozřejmě nebyl jen dieselový model, ale rovněž obě benzinové varianty. Právě proto si nakonec Toyotu iQ vybral Aston Martin, který se chystal na splnění přísnějších evropských limitů spotřeby. Japonský prcek tak byl přepracován na model Cygnet, který se vůči originálu lišil bodykitem i luxusnějším interiérem. Technika se nezměnila, navíc s ohledem na tradiční strukturu zákazníků britské značky byla zvolena silnější benzinová varianta namísto dieselu.

Cygnet se tedy dočkal jedna-trojky a 98 koní, s nimiž zvládl stovku za necelých 12 sekund. To ale rozhodně nebyla dynamika, po které by klientela značky toužila. Jinak chytře řešený interiér japonského vozu pro ni navíc byl příliš stísněný. Plán tehdejšího šéfa značky, Ulricha Beze, postavený na prodeji čtyř tisíc kusů ročně pak zdaleka nedospěl k naplnění. Po pouhých dvou letech tak byla výroba modelu ukončena, přičemž na britském trhu se prodalo jen asi 300 aut a celkově pouze o něco víc.

Jak se ale občas stává, z ošklivého káčátka může vyrůst krásná labuť, což zde sedí skoro doslova - název vozu značí mladou labuť. Právě skutečnost, že se nakonec Cygnetů prodalo jen velmi málo, totiž z vozu udělala slušnou raritu. Ojetý Cygnet tak dnes stojí nejméně totéž co v době svého zrodu (cca 900 tisíc Kč) a jeho ceny stoupají až k téměř 1,3 milionu Kč. Záleží jen na stavu kilometrů a provedení, jak ukazuje 8 aktuálních inzerátů na Mobile.de.

Tuto labuť si tedy budete muset opravdu zamilovat, abyste ji upřednostnili třeba před zcela novým BMW řady 5. Na druhou stranu se ovšem ukazuje, že investice do tohoto vozu rozhodně nepovede ke ztrátě. Ceny totiž za poslední léta míří jediným směrem, a to vzhůru. Levnější než kdysi nová auta jsou tak pouze ojetější exempláře, které mají navíc „chybu“ v podobě volantu na pravé straně, takové se ale v Německu obvykle ani nenabízí.


Kdysi nikým nechtěná exkluzivita se dnes jako ojetá prodává dráž než jako nová - 1 - Aston Martin Cygnet z propadaku raritou 01Kdysi nikým nechtěná exkluzivita se dnes jako ojetá prodává dráž než jako nová - 2 - Aston Martin Cygnet z propadaku raritou 02Kdysi nikým nechtěná exkluzivita se dnes jako ojetá prodává dráž než jako nová - 3 - Aston Martin Cygnet z propadaku raritou 04Kdysi nikým nechtěná exkluzivita se dnes jako ojetá prodává dráž než jako nová - 4 - Aston Martin Cygnet z propadaku raritou 05Kdysi nikým nechtěná exkluzivita se dnes jako ojetá prodává dráž než jako nová - 5 - Aston Martin Cygnet z propadaku raritou 06Kdysi nikým nechtěná exkluzivita se dnes jako ojetá prodává dráž než jako nová - 6 - Aston Martin Cygnet z propadaku raritou 07Kdysi nikým nechtěná exkluzivita se dnes jako ojetá prodává dráž než jako nová - 7 - Aston Martin Cygnet z propadaku raritou 08Kdysi nikým nechtěná exkluzivita se dnes jako ojetá prodává dráž než jako nová - 8 - Aston Martin Cygnet z propadaku raritou 09Kdysi nikým nechtěná exkluzivita se dnes jako ojetá prodává dráž než jako nová - 9 - Aston Martin Cygnet z propadaku raritou 10Kdysi nikým nechtěná exkluzivita se dnes jako ojetá prodává dráž než jako nová - 10 - Aston Martin Cygnet z propadaku raritou 11Kdysi nikým nechtěná exkluzivita se dnes jako ojetá prodává dráž než jako nová - 11 - Aston Martin Cygnet z propadaku raritou 12Kdysi nikým nechtěná exkluzivita se dnes jako ojetá prodává dráž než jako nová - 12 - Aston Martin Cygnet z propadaku raritou 13Kdysi nikým nechtěná exkluzivita se dnes jako ojetá prodává dráž než jako nová - 13 - Aston Martin Cygnet z propadaku raritou 14Kdysi nikým nechtěná exkluzivita se dnes jako ojetá prodává dráž než jako nová - 14 - Aston Martin Cygnet z propadaku raritou 15Kdysi nikým nechtěná exkluzivita se dnes jako ojetá prodává dráž než jako nová - 15 - Aston Martin Cygnet z propadaku raritou 16Kdysi nikým nechtěná exkluzivita se dnes jako ojetá prodává dráž než jako nová - 16 - Aston Martin Cygnet z propadaku raritou 17Kdysi nikým nechtěná exkluzivita se dnes jako ojetá prodává dráž než jako nová - 17 - Aston Martin Cygnet z propadaku raritou 18Kdysi nikým nechtěná exkluzivita se dnes jako ojetá prodává dráž než jako nová - 18 - Aston Martin Cygnet z propadaku raritou 19
Prakticky všechny ojeté exempláře Astonu Cygnet s levostranným řízením jsou dnes cennější než v době svého vzniku. Když mají malý nájezd a nějak specifické provedení (na fotkách Cygnet Launch Edition Black), stojí i o statisíce víc. Ilustrační foto: Aston Martin

Zdroj: Mobile.cz

Petr Prokopec

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše