Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Kolik automobilky vydělávají na každém autě? Rozdíly jsou obrovské, Škoda dává lekci
23.8.2020 | Petr Miler
Když si koupíte nové auto, část jeho ceny pochopitelně skončí v kapsách majitelů automobilek. Jak velká? Letos to není taková sláva, jako v minulosti.
Pro firmu v jakémkoli oboru by měl být hnacím motorem zisk. Pochopitelně, většina kultivovaných firem se dnes nežene za penězi za každou cenu a jsou ochotny jeho část obětovat pro ten či onen nefinanční prospěch, pořád se ale snaží vydělat. Automobilky nejsou výjimkou, ostatně nemohou dlouhodobě přežít, pokud nebudou končit v černých číslech.
Většině se to dlouhodobě daří, letošek je ale poněkud specifický, neboť celý průmysl je zasažen koronairovou krizí a opatřeními s ní spojenými. Pohled na výsledky jednotlivých výrobců je tak zajímavější než jindy a právě na ně zaměřil profesor Ferdinand Dudenhöffer z Centra pro automobilový výzkum při univerzitě v Duisburg-Essenu. Ten se ve své tradiční analýze ziskovosti jednotlivých automobilek zaměřil na to, kolik firmy vydělávají resp. prodělávají na každém prodaném autě v prvním pololetí letošního roku. A rozdíly mezi jednotlivými značkami jsou vážně pozoruhodné.
Nejdůležitější výsledky jeho studie najdete v tabulce níže, která ukazuje výsledky letos sledovaných firem. Chybí tentokrát ty úzkoprofilově zaměřené, jako třeba Ferrari, které tradičně vydělává na každém prodaném voze miliony korun. Letos by to jistě bylo méně, Ferrari ale zůstalo v zisku, stejně jako Porsche, které letošnímu žebříčku vládne.
Je to skutečně pozoruhodný stroj na peníze, neboť Porsche není zase tak malá firma prodává statisíce vozů za rok. Přesto i letos dosáhla u každého prodaného vozu průměrného zisku 9 853 Eur (asi 257 tisíc Kč). Je ale třeba dodat, že v minulých letech to bylo i skoro dvakrát tolik, a tak možná i u Porsche mají letos těžkou hlavu. Druhá se v žebříčku ocitla Tesla, u ní je pro změnu nutné dodat, že to je hlavně výsledek jejího „kreativního účetnictví” a přerozdělování peněz jiných. Tesla na každém autě ve skutečnosti prodělává, ale díky prodeji emisních povolenek, vybírání peněz od Fiatu za na oko společný prodej aut v Evropě a podobným operacím vykazuje zisk 2 890 Eur (asi 75 tisíc Kč) na každé auto.
Na dalších místech je pozoruhodné jednak třetí pozice koncernu General Motors, který se v těžkých časech drží též velmi slušně nad vodou (780 Eur, asi 20 300 Kč na jeden vůz) a pro nás hlavně čtvrté místo Škody. Mezi masovými evropskými značkami tak škodovka dává lekci všem ostatním, neboť poblíž je jen koncern PSA-Opel (707 Eur). Z Evropy už jinak v černých číslech nevidíme nikoho a Toyota s 533 Eury na jedno auto je poslední ziskovou značkou ze sledovaných.
Ostatní se propadli do ztrát. V minusu je třeba i Audi, BMW, Mercedes, Volvo a dokonce i Seat. Ze sledovaných firem stojí za zmínku hlavně VW jako značka (-313 Eur na autě, asi -8 150 Kč) i koncern (-415 Eur) a Bentley, které letos opravdu nemůže být šťastné. Prodělat 19 800 Eur, tedy přes 516 tisíc korun na každém voze, to už je opravdu síla.
Podívejte se na celý žebříček sami, podle Dudenhöffera naznačuje, jak je kdo na krizové časy připraven. Vše je ale relativní a ne vždy podávají účetnictví firem věrný obraz o tom, jak fungují, viz případ Tesly. Jistě ale nemusí být jediný, i některé další značky se mohou snažit navenek vypadat lépe, než jak na tom ve skutečnosti jsou, a tak jako každou statistiku berte i tuto s jistým nadhledem.
Kolik vydělávají automobilky na každém prodaném autě v roce 2020?

Grafika: CAR Duisburg-Essen, Autoforum.cz
Automobilovému světu ze sledovaných značek vládne i v těchto časech Porsche, na každém prodaném autě vydělá přes čtvrt milionu. Foto: Porsche
Takový Volkswagen se letos musí smířit e ztrátou - jako značka i koncern. Foto: Volkswagen
Zdroj: CAR Duisburg-Essen
Bleskovky
- Tiger Woods těžce havaroval v korejském SUV, uvěznilo jej desítky metrů od místa nárazu
24.2.2021 - Šéf vývoje ostrých Porsche ukázal své auto na denní ježdění, je to bijec v barvě konkurenční značky
23.2.2021 - Souboj německých rodinných stíhaček na mokrém letišti má naprosto jasného vítěze
22.2.2021 - Golfista vyhrál tři auta stejné značky za čtyři měsíce, už neví, co s nimi dělat
20.2.2021 - Americké čištění mnohaproudé dálnice od sněhu je symfonie pro sedm pluhů
19.2.2021
Nejnovější články
- Výroba klíčových modelů Tesly stojí. Firma to nikomu neřekla, zaměstnanci nesmí mluvit
před 6 hodinami - Vrchol luxusu VW nakopl facelift, za lidovější ceny se prodává jako skoro nikdy dříve
před 8 hodinami - Nejspolehlivější levné ojetiny podle Němců: I auta za desítky tisíc mohou vydržet
před 9 hodinami - Slavnému herci ukradli čtyři drahá auta za jediný rok, u dvou zloději použili stejný fígl
před 11 hodinami - Honda padá ke dnu. V EU neprodává skoro nic, klíčový model ničí čistka mezi motory
včera - Jeremy Clarkson řekl, jaké auto lituje, že kdy prodal i jaké by si nikdy nekoupil
včera - Američané zvolili 90 nejbezpečnějších aut dneška. Bodovaly všechny značky, až na jednu
včera - Totálně zrezlé auto nalezené po dekádách ve stodole se v aukci prodalo za 4 miliony
včera - Jaguar páchá sebevraždu, říkají jeho dealeři, zařízne všechny nejprodávanější modely
včera - Slavný zpěvák nakonec před jízdou pil jen trochu, kontroverzní reklama Jeepu je tak zpět
včera
Nové na MotoForum.cz
Živá témata na fóru
- Pneu koutek 21:16 - abgx1
- IT poradna 21:11 - abgx1
- Onboard videa 20:13 - M.Z.
- Škoda Auto obecně 19:48 - řidičBOB
- Octavia IV 17:32 - řidičBOB
- Genevo ONE - Zkušenosti 17:08 - Kavis
- Koronavirus 14:17 - Stepan
- Elektromobily a vse kolem nich 14:04 - Lachende Bestien
- Letní i zimní 225(př) + 255(z) 17 až 19" - které? 13:29 - pavproch
- iso konektor 08:02 - OndraK123