Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Kolik výkonu zbylo německému superkombíku po 15 letech služby? Výsledek překvapí, zvuk ohromí
5.5.2022 | Petr Miler
Tohle auto dnes koupíte docela levně, neboť je vyhlášené mimo jiné tím, že jeho motor moc nevydrží. Máme-li ale soudit podle této zkušenosti, udržet jej fit není zase tak složité, i když šlo o velmi levnou koupi.
Vlastnit BMW M5 E61, supersport schovaný v kabátě luxusního rodinného kombíku, je snem nejednoho automobilového nadšence. A po právu - tahle M5 je jízdně velmi přesvědčivá, navíc se stále dala koupit s manuální převodovku. Pravda, bylo tomu tak jen u sedanu, navíc jen za oceánem, i tak ale platí, že domoci se „manuálního kombíku” zde není nemožné. Jenže sen se tady rychle může stát noční můrou po stránce financí - potřebuje špičkovou, a tedy drahou údržbu. Pokud ji nedostává, může se velmi rychle a velmi vážně porouchat.
Mike Fernie z Drive Tribu, který už sice neexistuje jako web, ale dál funguje jako kanál na Youtube, si jedno takové auto koupil. Nemá ruční řazení, o kombík se ale jedná. A nebyla to zrovna koupě z ranku zachovalých jednorožců, právě naopak. Šlo o jeden z nejlevnějších kusů na trhu prodávaný po požáru v zavazadlovém prostoru. Vznikl svérázně - kvůli zkratu po špatně provedené výměně elektrických kabelů ze strany servisu v rámci svolávací akce. Takový vůz vypadá jako noční můra už podle toho, byl ale opraven a na jeho techniku tato nepříjemnost nemusela mít vliv.
Mike za pomoci nezávislých specialistů nechal auto po technické stránce vyspravit, jak to jen šlo a nyní zamířil změřit jeho výkon na „motorovou brzdu”. Skončil u firmy Evolve, která se zabývá zejména zvyšováním výkonu právě u BMW, tady ale v prvé řadě změřila právě výkon sériové M5 E61, jakkoli i na pokus o jeho zvýšení později došlo.
Na stolici se tedy ocitlo auto, jehož jejíž desetiválec měl jako nový dávat 507 koní v režimu maximálního výkonu a 400 koní v jakémsi uvolněnějším módu. Vše pochopitelně na klice. U vozu s motorem vpředu podélně a pohonem zadní nápravy se dá očekávat ztráta v pohonném ústrojí okolo 15 %, měřidlo ale ztráty kalkuluje samo, takže na videu vidíme odhad výkonu na klikové hřídeli. A výsledky jsou velmi povzbudivé.
Motoru bylo naměřeno 398,2 koně v onom „přiškrceném” módu a 510,8 koně v plně otevřeném režimu. To jsou hodnoty prakticky shodné s novým vozem, tady ale máme tu čest s levnou, 15letou ojetinou. Ani v jednom videu Drive Tribe o tomto autě jsme nezaznamenali, kolik má najeto, to je pochopitelně také faktor, bavíme-li se ale jen o ceně, máme tu ekvivalent strojů, které dnes koupíte jako kombík za 700-800 tisíc Kč. A jak sedan ještě citelně levněji.
Velmi zajímavá je také výkonová křivka. Lineární nárůst výkonu se dá u atmosférického motoru očekávat, ale podívejte se na pásmo zhruba mezi 5 500 až 6 250 otáčkami - právě tady roste výkon nejvíce. A ve vyšších otáčkách se dějí přesně ty věci, kvůli kterým má M5 E60 tolik fanoušků. Mezi 6 a 7 tisíci otáčkami máte dojem, že jste zadali tajný kód ve videohře, který odemyká větší výkon, vše pak vrcholí okolo 7 500 ot./min. A poslechněte si ten zvuk z brzdy a nebo z jízdy po silnici, to je lahoda...






BMW M5 Touring E61 je na jednu stranu auto snů, na tu druhou ale platí za servisní noční můru. Kousek levně koupený Mikem Ferniem z Drive Tribe vypadá po servisu jen na to první, i po 15 letech má výkon jako nový a zní božsky. Ilustrační foto: BMW
Zdroj: Drive Tribe@Youtube
Bleskovky
Příplatkové karbonové stěrače na Porsche 911 jsou výsměch v době, kdy auto s faceliftem nabralo 82 kilo jako nic
před 9 hodinamiMožná bude stačit málo, aby se z designově katastrofálních nových Mercedesů stali krasavci
dnesLevnější verze nových Mercedesů dají ostatním lidem na palubě jasně najevo, jak moc jste na nich šetřili
9.9.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
„Prvním pravidlem byznysu je dělat to, co chce zákazník,” říká šéf Škody. Takže nabídne víc nechtěných elektromobilů, to dá rozum
před 6 hodinami„Designové návrhy od AI jsou z 99 % na ho...,” prohlásil šéfdesignér Mercedesu. Copak asi říká na ty svoje?
před 7 hodinamiPříplatkové karbonové stěrače na Porsche 911 jsou výsměch v době, kdy auto s faceliftem nabralo 82 kilo jako nic
před 9 hodinamiMuselo to přijít: Škoda zvažuje, jestli zařízne spíš Octavii, nebo skončí Superb
před 10 hodinamiKdyž už, tak už: Ford ohlásil svou už 110. letošní svolávací akci. Týká se skoro 1,5 milionu aut, firma o problému ví už 10 let
dnes
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 09.11. 22:21 - Spectral
- Policejní kontroly a měření 09.11. 20:32 - řidičBOB
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 09.11. 11:38 - řidičBOB
- Dříve M135i, nyní ///M2 09.10. 18:19 - Vrooom
- BMW Divize 09.09. 14:47 - pavproch
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 09.08. 20:47 - řidičBOB
- Mercedes - auto pro masy 09.08. 18:59 - řidičBOB
- Onboard videa 09.08. 16:14 - řidičBOB