Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Koronavirový chaos způsobil, že dvouleté ojetiny se prodávají dráž než jako nová auta
13.10.2020 | Petr Miler
Situace tak daleko zašla zatím jen v Rusku, stejným směrem ale míří snad na všech významnějších trzích. Lidem dochází peníze, sahají raději po ojetinách a když nové vozy stále zdražují, může dojít i k této bizarnosti.
Už několikrát jsme zmiňovali, že pandemie koronaviru a boj proti ní způsobuje na trhu s novými i ojetými auty bezprecedentní chaos. Situace se mění každých pár týdnů podle toho, jak se zrovna vyvíjí okolnosti, jeden trend je ale vzhledem k postupně se zhoršující ekonomické situaci trvá už dlouhé měsíce - roste zájem o ojetá auta, což logicky tlačí jejich ceny nahoru.
Je to přirozená, bez urážky panická reakce lidí v momentě, kdy jiné auto prostě potřebují, ale zároveň do něj chtějí investovat co nejméně peněz. Situaci na trhu nezkoumají a s předpokladem výhodnější koupě ojetiny nekoukají vpravo ani vlevo a jdou rovnou pro použitém zboží. V momentě velkého odlivu z trhu nových vozů se pak ale snadno může stát, že zcela nové auto po započtení všech slev a podpor přijde na jen nepodstatně vyšší sumu než to použité, což z nákupu ojetiny terno opravdu nedělá.
Tak daleko vývoj ještě nedošel, i takovému momentu se ale blíží, jak ukazují data z Ruska. Tamní inzertní portál Automama totiž rozborem dat za poslední dva měsíce došel k závěru, že některá dvouletá ojetá auta se začala prodávat za vyšší sumy než za jaké byly před dvěma léty pořízeny. Jinými slovy - jejich někdejší kupci se nejenže nemusí potýkat s poklesem hodnoty auta, na ježdění s ním dokonce nominálně vydělali.
Provozní ředitel Automama Michail Jercev k tomu říká, že jde o výsledek souhry několika faktorů převážně způsobených koronavirovou pandemií. V prvé řadě je to rostoucí poptávka po ojetinách, která žene ceny aut nahoru, v druhé pak rostoucí ceny nových vozů, které jsou ojetinám vždy přirozenou konkurencí. A do hry v Rusku vstupuje slábnoucí kurs rublu (což je ovšem také nepřímý dopad pandemie). Poslední zmíněné je faktor, který u nás nemáme, ostatní ale ano - ojetiny jsou na koni, nová auta nikoli a ceny novinek rostou raketovým tempem.
Když v roce 2013 vstoupila do prodeje Octavia třetí generace, k dispozici byla od 334 900 Kč, za což jste dostali liftback s přeplňovanou jedna-dvojkou a výbavou Active. Nyní se píše závěr roku 2020 a Octavia čtvrté generace startuje na 493 900 Kč znovu jako Active a ke všemu s motorem 1,0 TSI se třemi válci. Když pak později dorazilo RS, stálo od 620 tisíc Kč s prakticky veškerou potřebnou výbavou, dnes startuje na 939 900 Kč. To jsou obrovské nárůsty, které trh ojetin nemůže ignorovat.
Jestli u nás bude jednou situace taková, jako v Rusku, nedokážeme předvídat, ale nedivili bychom se tomu. Pro úplnost už jen dodejme, že nejlépe si jako ojetiny v Rusku cenově vedou Renault (tedy reálně Dacia) Duster a VW Tiguan, právě tyto modely se letos prodávají jako ojeté v průměru dráže než v roce 2018 nové. Ceny ale intenzivně stoupají i u Fordu Focus, Nissanu Qashqai nebo Mitsubishi Outlander, které jsou dnes též cenově blízko sumám, na než přišly před dvěma léty s 0 km na tachometru.



Dacia Duster, která se v Rusku prodává jako Renault, dnes jako dvouletá ojetina stojí více než v roce 2018 jako nové auto. Je to bizarní dopad koronavirové krize. Foto: Renault
Zdroj: Automama
Bleskovky
Dražba cenných aut slavné aukční firmy se proměnila v demoliční derby poté, co jednomu z jejích řidičů „ujela noha”
před 2 hodinami
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
včera
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
4.11.2025
Nejnovější články
Původně jen elektrický silák se začal prodávat i ve spalovací verzi. A najednou je z něj nejlevnější takhle silné a rychlé auto
před hodinou
Dražba cenných aut slavné aukční firmy se proměnila v demoliční derby poté, co jednomu z jejích řidičů „ujela noha”
před 2 hodinami
Mercedes se zpožděním začal prodávat nové CLA i se spalovacími motory. Tristní techniku z Číny doprovází ještě tristnější ceny
před 3 hodinami
A tak se to prostě stane: Automobilka odpískala příchod hned dvou hotových elektrických modelů pro nezájem
před 5 hodinami
Nechvalně proslulý německý tuner se vyřádil na novém BMW M5, ale asi to vzal za špatný konec. Teď vypadá jako Honda Civic
včera
Živá témata na fóru
- Lampárna (stěžovatelna) 11.06. 10:52 - Stepan
- Policejní kontroly a měření 11.06. 10:18 - bojler
- Rychlodotazy 11.06. 10:02 - řidičBOB
- Má někdo zkušenost s nákupem ojetého auta z Německa přes malého dovozce? 11.06. 09:48 - lylybrown
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.05. 20:57 - abgx1
- BMW Divize 11.05. 10:19 - pavproch
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 11.04. 18:24 - Stepan
- Dříve M135i, nyní ///M2 11.04. 14:02 - Snowman000
