Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Kousek od hranic s Českem je k mání vzácné „superauto pro zahrádkáře”, vůz, který 33 let drží rekord ve zrychlení ve své třídě
10.2.2024 | Petr Miler
Možná ani nevíte, že vzniklo, protože v Evropě je raritou na druhou. A aby bylo na prodej kousek od Česka? To je skoro unikátní příležitost. Tento vůz připomíná, že vývoj se vždy neposouvá vpřed tak rychle, jak se traduje.
Pravidelně píšeme o tom, že i když auta při vývoji udělala různé úkroky stranou, na jedno se lze spolehnout - jsou stále rychlejší. Je celkem jedno, jestli se podíváme na obyčejné kompakty, jejich výkonné verze, sedany, sporťáky nebo SUV, všechny tyto vozy dnes obvykle dosahují dynamiky, která se z pohledu předchůdců starých byť jen dvě dekády zdá být jako z jiné planety. A to ani nemluvíme o tom, s jakým nadhledem ji moderní vozy zvládají. Občas se ale najde automobil, který i toto jinak korektní zhodnocení vývoje posledních dekád popírá.
Jakkoli to může znít absurdně, mezi sériově vyráběnými pick-upy už 33 let nevzniklo v případě akcelerace auto rychlejší než to, které můžete vidět na fotkách níže. Říká si příhodně Syclone (sic, se „s” na začátku) a jde o vysoce výkonnou verzi modelu Sonoma značky GMC. Ten se prodával od začátku 80. do začátku 90. let minulého století a v závěru jeho prodejního cyklu se firma rozhodla postavit na jeho základech nejrychlejší auto světa svého druhu. Dala tedy za vznik „syklónu” a utrhla se s ním ze řetězu tak moc, že ani moderní stroje jako RAM 1500 TRX s více jak 700 koňmi z kompresorem přeplňovaného motoru 6,2 V8 HEMI nejsou tak rychlé.
Pro srovnání - TRX zrychlí na stovku za 4,5 sekundy, Syclone na ní byl za 4,3 sekundy. Toto číslo navíc nebylo a není projevem přílišného optimismu výrobce, potvrdila jej i řada automobilových magazínů včetně respektovaného Car and Driver, který jej ve srovnávacím testu postavil proti tehdejším sporťákům. Dosáhnout takové akcelerace měly tehdy problém i supersporty značek jako Corvette nebo Ferrari, natož pak cokoli jiného.
Kdo by nyní čekal, že Američané v touze po světovém prvenství nacpali pod kapotou něco jako motor 12,7 V16, mýlil by se. Vsadili naopak na relativně skromný šestiválec 4,3, který osadili turbodmychadlem Mitsubishi, mezichladičem Garrett a řadou dalších dílčích modifikací, které motoru dovolily nucené plnění plně využít a zvládat. Oficiálně měl mít motor maximálně 280 koní, dobové zdroje ale říkají, že reálně musel být mnohem silnější. Jen tak ostatně mohl díky 4stupňové (znovu právě tak) převodovce a pohonu 4x4 dosahovat zmíněné akcelerace. Mimochodem, čtvrtmíli dával za 13,4 sekundy s koncovou rychlostí 158 km/h, opět podle Car and Driveru.
Může to znít zvláštně, ale nic tak dobře zrychlujícího v této třídě aut od té doby nikdo nepostavil - ani šílenosti jako Shelby F-150 nebo Dodge RAM SRT-10 nejsou tak schopné. Je to v podstatě nesmyslné auto, a tak mezi léty 1991 a 1992 vzniklo jen v 2 998 exemplářích, o to vzácnější ale každý z nich je. V Evropě jde pak o skoro neznámou věc, o to výjimečnější je pak fakt, že je tady nyní jedna taková na prodej. A když říkáme „tady”, nejsme tentokrát příliš optimističtí my.
K mání je přímo od soukromého majitele, který si jej s sebou přivezl z USA a bydlí v rakouské Vídni, tedy skoro co by kamenem dohodil od našich hranic. A je to přesně ten Syclone, jak si jej znalci vybaví - černý s červenými nápisy na bocích a zádi. Je originální a zachovalý, podle fotek vypadá skoro perfektně. A skromných 71 500 km na tachometru za 32 let jeho existence svědčí o jen občasném využití.
V prodeji je to velká vzácnost obecně, natož pak v Evropě, natož pak ve Vídni. Cena 35 000 Eur (asi 883 tisíc Kč) se tak nezdá být nepřiměřená, nakonec se stále jedná o nejrychlejší vůz světa svého druhu. Za sleeper bychom ho neoznačili, na to vypadá až moc vyzývavě, přesto tušíme, že leckomu vytřete zrak, až s tímto dekády starým pracantem vyrazíte z křižovatky a na stovku zrychlíte za 4,3 sekundy s pytlem cementu na korbě. Aktuální nové Audi RS3 chce ohromovat hodnotou 3,8 sekundy, o 30 let později...
GMC Syclone je u nás skoro neznámá rarita, velmi vzácný vůz, který dodnes nebyl překonán jakýmkoli sériovým pick-upem v případě akcelerace. Nyní je tento kus ve velmi pěkném stavu na prodej ve Vídni. Foto: Richard, publikováno se souhlasem
Zdroj: GMC Syclone@Autoscout24
Bleskovky
- Nejpomalejší BMW M dneška je současně jedno z těch nejdražších v české nabídce. Je také těžké, ošklivé a nepřekvapivě nechtěné
před 2 hodinami - Bugatti Chiron SS se ve sprintu až k 400 km/h postavilo Rimacu Nevera. Asi to nemělo dělat
včera - Srovnání dieselových dodávek VW, Fordu a Peugeotu ve sprintu je neobvyklé představení, tohle jsou králové levých pruhů
25.7.2024
Nové na MotoForum.cz
- MotoGP 2025: 14 potvrzených, 8 míst je volných včera 17:30
- IDM Superbike: Bez čtyř stabilních jezdců včera 15:00
- Zdravotní problémy nepustily Königa do závodu IDM nebo superbiků v Mostě včera 11:00
- Míří šampionát World Superbike na Slovakia Ring? včera 09:00
- Test Harley-Davidson Low Rider ST: basa tvrdí muziku včera 08:00
Nejnovější články
- Zisky Stellantisu se mohutně propadají, některé ze slavných značek koncernu to nepřežijí
před hodinou - Nejpomalejší BMW M dneška je současně jedno z těch nejdražších v české nabídce. Je také těžké, ošklivé a nepřekvapivě nechtěné
před 2 hodinami - Omezovače rychlosti nařízené v EU jsou pro lidi tak otravné, že Korejci museli jinde umožnit jejich rychlé vypnutí
před 3 hodinami - Volvo to přepísklo s přechodem na elektromobily, naříkají dealeři. „Musí to změnit, jinak zemřeme,” říkají
před 5 hodinami - Nové Audi A5 v úplném základu je reklamou na to, co všechno jste si nekoupili, patrné je to hlavně uvnitř
před 6 hodinami
Živá témata na fóru
- Onboard videa 07.27. 12:04 - GeneHawkins
- BMW Divize 07.27. 10:33 - pavproch
- Policejní kontroly a měření 07.27. 10:15 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 07.27. 10:02 - Truck Daškam
- S větrem ve vlasech.... 07.26. 15:24 - pavproch
- Cyklistické vlákno 07.26. 15:01 - Kavis
- Dříve M135i, nyní ///M2 07.26. 13:26 - Vrooom
- Chlubítko univerzální 07.26. 09:58 - petr_riha