Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Legislativa pro provoz vozů s autopilotem se rýsuje, první je Kalifornie
26.5.2014 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Podle návrhu právní úpravy jízdy autonomním vozidlem v něm nebude možné spát nebo číst. „Operátor” bude muset být kdykoliv schopen plně převzít kontrolu.
Testování vozů s autopilotem v Kalifornii probíhá již delší dobu, jak ukazuje i nedávná zpráva o pokrocích Googlu v testech v městském provozu v Mountain View. Je tedy nasnadě, že to bude právě Kalifornie, kde se začnou objevovat první konkrétní legislativní návrhy, které by měly upravovat praxi provozu autonomních vozidel. Právě zákony totiž budou jednou z překážek rozšíření autopilotů.
Kalifornský Úřad motorových vozidel (Department of Motor Vehicles, DMV) vytvořil první návrh opatření k zajištění bezpečnosti provozu těchto vozidel v moři ostatních, řízených - podle Googlu - omylnými lidmi. Jsou relativně přísná a opatrná a cílí zejména na co největší bezpečnost. Zatím se zaměřují spíše na testování, než na spotřebitelský provoz takových vozů.
„Operátor” vozu - opatření celkem správně nepoužívají slova řidič - bude muset stále sedět za volantem, nikoliv na jiném místě, a bude muset být kdykoliv připraven se fyzicky chopit kontroly nad vozem. Není tedy dovoleno, aby spal, četl noviny či - pravděpodobně - cestoval nocí domů z restauračního zařízení. DMV také chce, aby se vedl záznam o tom, kdy a proč musel operátor nad vozem převzít kontrolu. Tato data jistě Google v rámci zkoušek sbírá, dost možná se mu ale nebude chtít je poskytovat někomu dalšímu.
Také si nebudete moci jakožto „běžný smrtelník” podle nařízení tato vozidla jen tak vyzkoušet. Po pravdě, nikdo by vás do nich stejně nepustil, ať už Google či kdokoliv jiný. Konkrétní nařízení však říká, že každé takovéto testovací auto musí být zapsáno spolu s jeho konkrétním pilotem na DMV. Ti, co budou za volanty, musí také mít papír na to, že technologii rozumějí, a musí projít kurzem defenzivní jízdy.
Provozovatel, tedy např. Google, také bude muset složit kauci ve výši 5 milionů dolarů (98 milionů korun) pro krytí případných škod způsobených autonomními vozidly. Pokud budou ze strany provozovatele splněny všechny podmínky, za 150 dolarů (cca 3 tisíce korun) bude moci registrovat 10 aut a 20 řidičů na jeden rok, po kterém bude možné registraci obnovit.
Tato nová pravidla zpřísňují podmínky pro fungování, resp. testování autopilotů v provozu. Dodejme, že není úplně dobrý nápad pouštět do provozu samotné roboty, alespoň ve chvíli, kdy jim většina lidí nevěří. Pochopitelně, není ani dobrý nápad je pak v budoucnu příliš protežovat na úkor klasických aut řízených lidmi, jak jsme již párkrát psali.



Pravidla pro testování vozů s autopilotem se alespoň v Kalifornii mají o něco zpřísnit ve jménu bezpečnosti
Zdroj: Autoblog
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Srovnání dvou generací extrémních silničních stíhaček Koenigseggu ukazuje, co udělá 5 let vývoje i v takové sféře aut
včeraNěkdo si nechal předělat svou Hondu na Alfu Romeo. Teď má spolehlivé auto, které nevypadá jako z jiné planety
4.5.2025Nejextrémnější Ford Mustang všech dob překonal svůj vlastní rekord z nejnáročnějšího okruhu světa, dejte mu ještě šanci
2.5.2025
Nové na MotoForum.cz
- Divoké karty pro Most včera 22:00
- Převaha Španělů napříč kubaturami Grand Prix včera 16:25
- Wild card pro Taku Nakagamiho včera 13:30
- Mitas Enduro Trail-ADV 2: na silnici i do terénu včera 13:20
- Vítězný double Manziho, 16. Vostatek 4.5.2025
Nejnovější články
K mání je dodnes nevyužitý, krásně zachovalý VW Passat B5.5 ve verzi, kterou nezastaví ani konec světa, přesto stojí drobné
před 11 hodinamiŠkoda je vážně mimo realitu. V době, kdy jiní zkouší na takové kontroverzní kroky zapomenout, hrdě přichází s duhovým Elroqem
včeraSrovnání dvou generací extrémních silničních stíhaček Koenigseggu ukazuje, co udělá 5 let vývoje i v takové sféře aut
včeraZnačka, která svým novým vozům už nedává zadní okna, svolává auta do servisů, protože v nich lidé nevidí dozadu
včeraMechanik rozebral jeden z největších držáků mezi motory po 350 000 km a nenašel téměř žádné opotřebení. Když „odejde”, je to vždy záhada
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva