Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Mechanik rozebral motor Škody Octavia 1,9 TDI se skoro 700 000 km. A nestačil se divit
19.5.2018 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Tohle auto stálo necelých 6 000 Kč a najelo toho tolik, že by se za svůj život dostalo skoro na Měsíc a zpět. Co na to jeho technika? I mechanik se divil.
Minulý týden jsme vám ukázali, jak vypadá Škoda Octavia 1,9 TDI se skoro 700 tisíci km. Právě k takové se dostal Alex z Car Throttlu, a protože nemá ve zvyku nechávat si takové věci pro sebe, do detailu nám ji představil. Po vizuální stránce to nebyla žádná nádhera - zvenčí to ještě šlo, interiér ale vypadal spíše jako mobilní vepřín a nefunkčnost některých docela zásadních věcí (dveře řidiče...) naznačovala, že předchozí dva majitelé nebyli zrovna puntíčkáři.
Po stránce péče o vnitřek a zevnějšek jistě ne, auto ale po prý celou dobu jeho života servisovali, jak se patří. Na Alexe tak navzdory svému věku (jde o vůz z roku 1998, tedy o čerstvého dvacátníka) auto působilo mechanicky velmi robustním dojmem, jenže pocity mohou být jedna věc a realita druhá. Octavii tak vzal do servisu specializujícího se vozy koncernu VW, aby ji mechanik nejen pořádně prohlédl, ale také rozebral její motor. A teprve tady začínají být věci opravdu zajímavé.
Mechanik od auta s 695 tisíci km nečekal žádné zázraky, předpokládal zejména velké zanesení motoru karbonem a vysoké opotřebení některých částí. Jenže to bylo skoro naposledy, co o takových věcech hovořil. Od té doby už jen neustále opakoval slova o nevíře, překvapení a schopnosti auta zapůsobit tím, v jakém stavu je. Schválně si zkuste spočítat, kolikrát řekne slova jako „surprised”, „impressed”, „can not believe” či podobná, sám jsme to vzdal, když mi přestaly stačit prsty všech končetin.
Nejprve je z motoru odmontován EGR-ventil, u tak jetého auta obecně problematická část. Ani tady není zdrojem radost, stará se o část úniků oleje a je hodně zakarbonovaný, jenže funguje bez potíží. A už to je zdrojem překvapení. Dále je zkoumán spodek vozu, zejména výfuková soustava, která je skutečně dodnes originální. Nevyhnula se jednomu svařování poblíž katalyzátoru, původní zadní tlumič s vyraženým datem výroby 07/1998 je ale ve skoro neuvěřitelném stavu.
To samé říká mechanik o celém spodku, který prý vypadá jako na autě s necelými 160 tisíci kilometry. Podobná slova volí po demontáži hlavy válců - vůbec první za dobu existence vozu -, která odhalí mimořádně zachovalé vačky. Jejich nejnamáhanější součásti jsou opotřebované mnohem méně, než čekal. Kdyby měl jen podle sundané hlavy odhadovat počet najetých km, tipne si něco kolem 220 tisíc - u auta se skoro 700 tisíci by prý očekával mnohem více opotřebení.
Podobné chvály se dočká zbytek motoru. Karbonu je tu dost, očekával jej ale mnohem více. Vložky válců nejsou viditelně vydřené, písty vypadají též dobře a prohlédnout si můžeme i vysokotlaké vstřikovače, též v dobré kondici. Demontováno je pochopitelně i turbo, v němž též vidíme nějaký ten karbon a jisté vůle, ale znovu je ve velmi dobrém stavu, na původní díl rozhodně.
Mechanik říká, že motor vypadá trochu jako by auto mělo kilometry „stočené” dopředu a přičítá to pravidelnému servisu. Je zajímavé, že minimálně poslední majitel, který očividně neznal slovo „vysavač”, dopřával vozu řádnou péči v servisu, ale... dobře že tak.
Na této Octavii tak v podstatě ani nebylo co opravovat - motor dostal nový olej apod., preventivně vyměněno bylo i těsnění pod hlavou, a to i spolu s čištěním dotčených částí od karbonu. Mechanik říká, že je očistil jen částečně, protože karbon tu vše spíše utěsnil a kdyby na motor ani nesáhl, možná by vydržel déle než takto.
Je to každopádně zajímavý rozbor, který se hned tak nevidí. Podívejte se na něj níže - i když víme, že tahle věta některé z vás rozdráždí, také tato zkušenost ukazuje, že motor 1,9 TDI si svou slávu nevydobyl náhodou. Uměl přesně to, co mají lidé rádi - slušně zabrat, moc „nežrat” a hodně vydržet...
Motor 1,9 TDI této Octavie I je fit nejen pocitové, rozborka ukázala i jeho nečekaně dobrý faktický stav
Zdroj: Car Throttle@Youtube
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
včera - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nejnovější články
- Maskované Ferrari dědice Fiatu může být vaše, podivné auto má historický význam
před 6 hodinami - Přehlížené SUV Mazdy se jako nové auto stalo propadákem, jako ojetina ale oslní vším, co nabízí
před 7 hodinami - Český trh s ojetými auty se zadrhává, klesají prodeje i dovozy. Jedna jistota ale zůstává: Diesely vládnou
před 9 hodinami - Jedno z nejlépe prodávaných čínských aut ve světě se ukázalo v novém, dnes stojí od 489 tisíc Kč, ač je velké jako Kodiaq
před 10 hodinami - Rusové ukázali Putinovu limuzínu předělanou na elektrický pohon. Má dojezd, o kterém si i Tesly mohou nechat jen zdát
včera
Živá témata na fóru
- Elektromobily a vse kolem nich 04.23. 23:22 - mattonecz
- Fiat a vše kolem nich 04.23. 21:45 - Lachende Bestien
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.23. 21:30 - řidičBOB
- Audi multitronic - cvrlikání 04.23. 16:56 - Pedro22
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.23. 12:57 - mattonecz
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.23. 08:42 - Arkis
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.22. 16:20 - pavproch
- Audi TT 1999 - koupit, nebo ne? 04.21. 20:09 - tecos999