Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Miliardář ze Silicon Valley se vykašlal na práci. A našel si tu nejlepší náhradu na světě
2.5.2018 | Mirek Mazal | Přidat příspěvek
Příběh jako z pohádky se podařil zažít kdysi chudému Ukrajinci. Přestěhoval se za matkou a babičkou do USA, kde dokonale završil svůj americký sen.
Ukrajinsko-americký zakladatel populární aplikace WhatsApp pro on-line komunikaci se rozhodl opustit svůj někdejší podnik a užívat si vydělaných miliard. Předcházela tomu kopa štěstí a odvahy. Jan Koum se narodil v ukrajinském Kyjevě, ale brzy se odstěhoval do Kalifornie. Přihlásil se na univerzitu v San Jose a současně se nechal zaměstnat jako bezpečnostní analytik. Později prošel několik zaměstnání, dokonce se hlásil na volné místo do Facebooku, ale byl odmítnut.
Na začátku roku 2009 si Jan zakoupil svůj první chytrý telefon značky Apple. Uvědomil si, kam se může vyvinout trh s aplikacemi a v té chvíli dostal geniální nápad. Navštívil svého přítele, aby mu dvě hodiny povídal o svých plánech. Dostal kamarádskou podporu, do práce nalákal Briana Actona a o týden později byla v Kalifornii založena společnost WhatsApp Inc. podporující stejně nazvanou aplikaci, která se volně začala šířit do celého světa.
Miliony uživatelů od začátku využívaly zdarma dostupný program, který je spojoval s jejich lidmi po celém světě. Úspěchu si všiml Facebook, který si uvědomil promarněnou šanci a další potencíal aplikace. Po dlouhých námluvách Jan s kolegou prodal WhatsApp právě Facebooku, který za něj v roce 2014 zaplatil 19,3 miliardy dolarů. U svého projektu dále zůstal jako zaměstnanec Facebooku a snažil se dál držet svých ideálů.
Postupem času začaly mezi ním a vedením Facebooku vznikat neshody. Obě strany měly stále větší rozpory ohledně bezpečnosti dat. Poslední kapkou pro pracovitého Ukrajince bylo odhalení úniku dat z facebookových profilů využitého na volební kampaň Donalda Trumpa. Zaopatřený Jan neměl potřebu tomu přihlížet. Díky unikátnímu nápadu založit bezplatný komunikační nástroj nastřádal neuvěřitelné jmění, takže se rozhodl své působení u Facebooku ukončit.
Podrobnosti odchodu oznámil v emotivním příspěvku symbolicky na na největší sociální síti: „Je to skoro deset let od chvíle, kdy jsme s Brianem spustili WhatsApp a byla to úžasná cesta. Ale je čas, abych se vydal dál. Byl jsem požehnaný spolupracovat s tak neuvěřitelně malým týmem a sledovat, jak může bláznivé soustředění zplodit aplikaci, kterou využívá tolik lidí po celém světě. Odcházím v době, kdy lidé používají WhatsApp více způsoby, než jsem si dokázal představit. Tým je silnější než kdykoli předtím a bude i nadále dělat úžasné věci. Dám si nějaký čas na to, abych dělal věci, které mám rád mimo IT, jako je sbírání vzácných vzduchem chlazených vozů Porsche, starání se o auta a hraní frisbee. Budu fandit WhatsApp, ale jen zvenčí. Děkuji všem, kteří umožnili podniknout tuto bláznivou cestu,“ zakončil vzkaz Jan. V roce 2017 překročil počet uživatelů jeho výmyslu 1,2 miliardy lidí.
Časopis Forbes odhadl v únoru 2018 majetek bývalého ředitele a majitele programu WhatsApp na 9,1 miliardy amerických dolarů (cca 194 miliard Kč). Za takové peníze se bude sbírka Porsche tvořit sama. Takový rozpočet na výběr vzduchem chlazených sporťáků si ani nedokážeme představit. Přejeme pevnou ruku při výběru těch nejlepších, podle nás je to snad ten nejlepší možný konec jednoho amerického snu...




Jan Koum se stal jedním z nejbohatších lidí USA. Prodal svůj nápad, nyní dal výpověď a zaměřil se na sbírání aut











>Nejraději má vzduchem chlazená Porsche. Bude mít pořád z čeho vybírat...
Zdroj: Jan Koum@Facebook
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
včera
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
4.11.2025
Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
2.11.2025
Nejčtenější články
Další elektrický Mercedes potichu skončil bez nástupce jako propadák. I třídu G si u nás letos koupilo o 200 lidí víc
7.10.2025
Někdo na víc jak 30 let zavřel do garáže nejeté auto za statisíce, teď se prodá za miliony
7.10.2025
Nová levná Lada je zatím fiasko, za tři měsíce od začátku prodejů si ji převzalo jen 57 lidí a 71 dealerů
7.10.2025
Dacia nás se začátkem října zasypala hromadou novinek, uhranout teď chce už úplně všechny
7.10.2025
Další nový Moskvič si Češi mohou koupit už teď, je to zajímavé auto za slušné peníze
7.10.2025
Živá témata na fóru
- Rychlodotazy 11.06. 08:06 - řidičBOB
- Policejní kontroly a měření 11.06. 07:01 - řidičBOB
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.05. 20:57 - abgx1
- Lampárna (stěžovatelna) 11.05. 20:41 - řidičBOB
- BMW Divize 11.05. 10:19 - pavproch
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 11.04. 18:24 - Stepan
- Dříve M135i, nyní ///M2 11.04. 14:02 - Snowman000
- 1.0tsi 85kw 11.04. 10:51 - Carnby
