Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Možná nejujetější moderní auto s manuální převodovkou je k mání. 1 z pouhých 138 kusů vás vrátí do doby, kdy možné bylo vše
před 7 hodinami | Petr Miler
Vidíte je? Tři pedály a ani o jeden míň. Dnes v takovém autě nemožná věc, už před mnoha léty velká rarita. Kdo si ji chce vychutnat v roce 2025, má teď příležitost, která se hned tak nemusí opakovat. Nečekejte ale, že se majitel tohoto stroje v tak pěkném stavu zbaví levně.
Někteří lidé říkají, že neznají auto, do kterého by si raději pořídili automatickou převodovku, že si převody raději volí sami, ať už má být cílem jízda komfortní nebo sportovní. Je to nepochybně extrémní názor, který dnes bohužel nachází zastání u naprostého minima automobilek na celém světě. Nejsou ale zase tak daleko doby, kdy se podobným lidem snažily vyjít vstříc i značky, které to dnes nedělají ani v mnohem pochopitelnějších případech. A na piedestalu mezi nimi stojí německé Porsche.
Zuffenhausenská firma byla svého času tak posedlá snahou uspokojit svou tradiční klientelu, že přímé řazení nabízela úplně do všeho. Špičkové modely měly tradičně jen manuály, protože automaty přece přidávají kila a nízká hmotnost byla pro značku základem všeho bytí, ruční řazení ale bylo k mání i ve vozech, které byly orientovány na docela jiné hodnoty a ve kterých o kila či extázi za volantem nešlo ani ve druhé řadě.
Že byl tento typ převodovky nabízen do Panamery, jsme kdysi probírali. Nešlo ani tomto případě o žádné holátko, ale o osmiválcovou verzi S, která byla s to se rychlostí blížit až 300 km/h. Už to je dost zvláštní věc, jejíž neobvyklosti odpovídá i minimální zájem zákazníků o takové provedení. Není to ale vrchol „manuální posedlosti” Porsche přelomu první a druhé dekády tohoto milénia. Tím je model ještě větší, ještě těžší, ještě výše v nabídce tohoto typu posazený Cayenne ve verzi GTS.
Dnes na trhu nenajdeme snad žádné větší SUV, které by mělo v nabídce manuální převodovku, ani Škoda Kodiaq ji ve výkonnějších verzích nikdy neměla, natož pak cokoli prestižnějšího. Tady jsme úplně jinde - u Porsche, v opravdu velkém SUV s hmotností dost přes 2 tuny, které je víc než Cayenne, víc než Cayenne S, víc než svého času Cayenne Diesel i Diesel S. Však GTS bylo jen o 45 koní slabší než dobové Turbo. Přesto tenhle stroj v nabídce s manuálem byl, a to až do konce výroby v roce 2010, tedy ještě před 15 léty.
Pod kapotou hostil vcelku obří motor 4,8 V8 (ani Turbo dodnes nemá objemově větší) s výkonem až 298 kW (405 koní) při 6 700 ot./min a točivým momentem 520 Nm mezi 3 500 a 5 000 ot./min. Vážil rovných 2 300 kg, na stovku zrychlil za 6,1 sekundy a jel až 253 km/h. To jsou vcelku pozoruhodné parametry pro spojení s manuálním řazením. Přesně tohle jste ale mohli mít a můžete to mít i dnes, ovšem musíte si počkat na ten správný moment. Takových verzí se prodalo jen 138 a tomu odpovídá i nabídka na trhu ojetin - v Evropě bývá k dispozici jen pár aut za rok a často bývají dovezená z USA. To na fotkách níže je po delší době jedno z mála v moc pěkném stavu a s původem v Evropě.
Jde o katalogově rudé GTS z roku 2008 s bohatou výbavou, které bylo jako nové prodáno v Itálii. Nestálo jen v garáží, ale bůhvíkolik toho najeto také nemá, na tachometru svítí na 17 let starý Cayenne skromných 128 tisíc km. Auto navíc vypadá zachovale a má kompletní servisní historii. Prodávající hovoří o tom, že auto je na svou kilometráž ve špičkovém stavu. A upřímně, vypadá na to.
Mít manuál v takovém autě může vypadat jako z nouze ctnost, bohatě vybavené GTS s manuálem je ale více než to, je to volba svérázného fajnšmekra, který takový stroj prostě chtěl. Z dnešního pohledu navíc můžeme říci, že to je svérázná tečka za érou, kdy nadšený řidič byl pro mnohé automobilky stále v centru dění - nevíme o jiném sportovním, osmiválcovém SUV této velikosti, které by se kdykoli později ručního řazení dočkalo.
Tento konkrétní může být váš za neskromných 42 500 Eur, tedy asi 1,05 milionu Kč. Možná si nyní říkáte, že prodávajícímu, mimochodem teprve druhému majiteli, ujela máma na kole. Ale jeho požadavek není vyložený nesmysl - na Bring A Trailer, tedy v automobilově obecně levnějším americkém prostředí, se před pár dny prodal černý Cayenne GTS s manuálem ze stejného roku a s ještě asi o 10 procent vyšším nájezdem za 48 tisíc USD, což je 1,01 milionu Kč. A to je výsledek aukce, takže velmi objektivní měřítko reálné tržní hodnoty. Hezčí a zachovalejší manuální GTS v Evropě za skoro stejné peníze je vedle toho skoro výhodná koupě.
Z této verze se zkrátka už po tak krátké době stal ceněný sběratelský artikl. Možná ani jednoho dne lidé nebudou věřit, že takové auto skutečně vzniklo. Ostatně, někteří by tomu bez fotek nevěřili ani dnes a jiní donedávna jen snili. Však si představte, že se chopíte toho bizarně tvarovaného fofrklacku a ve vašem rudém autobusu s ním ve 220 km/h na Autobahnu cestou na dovolenou ručně vpálíte za šest. Jestli vám tohle nepřijde jako ta správná „gulity pleasure”, to správné provinilé řidičské potěšení, jste na špatném webu.














Patříte-li mezi nadšence do ručního řazení až za hrob, tohle auto je něco pro vás. Podobné už těžko kdy vznikne znovu a tohle je opravdu pěkné. Kolik podobných ze 138 vyrobených exemplářů asi ještě existuje? Foto: A.C., publikováno se souhlasem
Zdroj: Porsche Cayenne 4.8 GTS *MANUALE*@AutoScout24.it
Bleskovky
Firma dostala na značky brutální Lamborghini s podtunovou hmotností, stvořila silniční bestii s božským zvukem
před 4 hodinamiPřekvapivý nástupce automobilového favorita Jeremyho Clarksona odhalil interiér, je to luxus se závodními geny
včera„Americkej kýbl” dal lekci z efektivity hybridnímu supersportu Lamborghini. Umí i víc za míň jak třetinu ceny a s pohonem dvou kol
12.7.2025
Nejnovější články
Svérázné BMW M2 bude ještě bizarnější, naznačuje únik. Jeho nová verze s pohonem všech kol popře zažitá pravidla
před hodinouŠkoda ukázala elektrický Enyaq v užitkové verzi, hned první zákazník odhalil pravý účel celé této marnosti
před 3 hodinamiFirma dostala na značky brutální Lamborghini s podtunovou hmotností, stvořila silniční bestii s božským zvukem
před 4 hodinamiArnold Schwarzenegger prozřel. Už slepě nekope za zelené nesmysly, jeho citace Einsteina vysvětluje všechno
před 5 hodinamiNový kombík Mercedesu si může říkat „generál Failure”. Oproti výchozímu sedanu na něm nespravili nic, přidali ještě ohyzdnější vzhled
před 6 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva