Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Na prodej je Porsche 911 GT1 Evolution na značkách, je jediné takové na světě
9.3.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Tohle auto není Strassenversion, je to skutečně závodní GT1 Evo. Vyhrálo závody, pak dostalo značky. Šílenější auto do provozu, abyste pohledali.
Fanouškům závodů FIA GT z devadesátých let jistě nemusíme připomínat Mercedes CLK GTR, který měl se standardním CLK té doby společná možná tak zadní světla. V závodech byl úspěšný a pro homologaci vznikla CLK GTR Strassenversion. V roce 1997 bylo jedním z jeho konkurentů Porsche 911 GT1 Evolution, podobně okřídlené závodní Porsche.
Vzniklo pro sezónu roku 1996 a třebaže bylo označeno 911 a v designu byly jisté podobnosti, s tehdy prodávanou 911 toho mělo společného jen pramálo. Vizuálně vám může připomínat 911 996, ta ale dostala velmi podobná přední světla až později právě díky GT1, nikoli naopak. Základem tohoto auta byla tehdejší 993, tedy základem... Byl tu v podstatě jen přední pomocný rám z 993, zbytek šasí byl odvozen od Porsche 962, stejně jako motor - plochý 3,2l šestiválec se dvěma turbodmychadly, uložený uprostřed.
Dával 600 koní a představil se na čtyřhodinovce na Brands Hatch v roce 1996, kdy s ním Hans-Joachim Stuck a Thierry Boutsen bez problémů vyhráli. Následovalo také vítězství na okruhu Spa-Francorchamps. Při tréninku pro 24h Le Mans v roce 1996 byla vozu naměřena maximálka přesně 330 km/h na rovince Mulsanne.
Koncem roku 1996 přišlo Porsche s novou verzí, označenou 911 GT1 Evolution. Tento vůz dostal úplně novou přední část karoserie, která byla aerodynamicky lepší. Vůz měl stejný šestisetkoňový motor a také zhruba stejnou maximálku, ale jeho zrychlení bylo lepší, auto bylo výrazně rychlejší. Tovární auta však v roce 1997 na 24h Le Mans nedokončily závod kvůli spolehlivosti.
I tady muselo kvůli homologaci do závodů vzniknout pár kusů silničních 911 GT1. Ty se jmenovaly opět jednoduše Strassenversion, „silniční verze” a dostaly homologaci pro veřejné silnice. Psali jsme o nich a jedno z pár vyrobených aut bylo kdysi na prodej, takže tento prostě vypadá jako další z nich. Jenže není, není to 911 GT1 Strassenversion, ale na silnici přesto může. Jak je to možné?
Je to 911 GT1 Evolution, skutečný závodní stroj, který se ale majiteli podařilo dostat na značky. Možná musel úřady „motivovat”, ale možná ani nemusel - podívejte se na onu Strassenversion, ta byla od závodních aut odlišná stejně moc, jako CLK GTR - tedy skoro vůbec. Podle značky vzadu odhadujeme, že je tento vůz registrován ve Spojeném království, možná na některém z Channel Islands nebo na Gibraltaru podle černého podkladu značky, potvrzeno to ale nemáme.
Tohle konkrétní auto má číslo šasí 993-117 a kdysi skutečně závodilo. Vyhrálo prý 13 závodů z 31 startů, třikrát získalo pohár v kanadském šampionátu GT a účastnilo se 24h závodu v Daytoně. Je to prý jeden z pouhých 14 kusů v soukromých rukou a jediné 911 GT1 Evolution, které má registraci pro silniční provoz. Na světě.
„Vzácný” je pro tento vůz slabé slovo, „unikátní” bude pro registraci do provozu příhodnější. Vůz bude nabídnut v aukci pořádané domem RM Sotheby's 14. května a je to údajně poprvé, co tohle auto bude k prodeji takto veřejně. Odhadovaná cena prodeje vás asi nepřekvapí - 2,7 - 3 miliony Eur, tedy zhruba 73,1 - 81,2 milionu korun. Nabídka vozu na webu RMS zatím není kompletní, ale bude. A až se tak stane, více informací vám nejspíše nedá...

























Tohle staré Porsche není levné a asi ani ve stavu nového, ale je jediné na světě na značkách
Zdroj: RM Sotheby's
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Pokud bude nové BMW řady 3 opravdu vypadat takhle, bude to pro fanoušky další těžká rána
včera
Hackeři konečně našli smysluplné využití nabíjecích stanic elektromobilů, dokážou na nich hrát Doom
24.11.2025
Řidič natočil, jak mu cestu zkřížilo stádo tisíců kusů „vysoké”. Ani nedohlédl na konec „fronty zvířat”, která chtěla přejít silnici
23.11.2025
Nejnovější články
Centrální plánování 2.0 selhává stejně jako to první, bublina baterek pro elektromobily je na pokraji prasknutí
před 11 minutami
Chystaná Škoda Octavia Combi od Dacie byla nachytána při testech, na současném trhu to může být převratné auto
před 2 hodinami
Revoluční světla Oraclu mohou radikálně změnit povahu aut, jako první je dostaly Toyoty
před 4 hodinami
Lamborghini udělalo další krok zpět, svůj nový čtyřlitrový osmiválec bude prodávat i po roce 2035
před 5 hodinami
Je opravdu zlé, když technici Porsche adorují 2,2tunový nesmysl konkurence, aby snáz prodali ten svůj
před 7 hodinami
Živá témata na fóru
- VZKAZY 11.26. 11:43 - mattonecz
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 11.26. 11:43 - pavproch
- Policejní kontroly a měření 11.26. 11:18 - mafel
- Lampárna (stěžovatelna) 11.25. 20:43 - řidičBOB
- BMW Divize 11.25. 15:41 - jerry
- Servisní manuál a další literatura na Corvette C5 11.24. 10:56 - Jenyk
- Onboard videa 11.23. 11:53 - brnenska.odchytova
- Motor 1,6 55kw nestartuje za vlhka Felicia Octavia 11.22. 18:21 - audis
