Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Na prodej je turbo z nejsilnější Formule 1 všech dob. Je neuvěřitelně velké
7.1.2018 | Mirek Mazal | Přidat příspěvek
I když vývoj kráčí stále vpřed, pravidla se postarala o to, že nejsilnější F1 jsou dnes dekády staré. A tak staré je i turbodmychadlo jedné z nich.
Nejšílenější závody Formule 1 zažil rok 1986. Tehdy byla bezprecedentně rozvolněna pravidla omezující konstrukci pohonných jednotek a neexistovaly ani žádné limity množství použitých motorů či jejich komponentů. Technici tak volné ruce využili k nasazení nejvýkonnějších agregátů, které se kdy do monopostů F1 dostaly.
Na špici stanulo dílo BMW postavené předloni zesnulým Paulem Roschem. Geniální motorář, který stojí třeba i za pohonnou jednotkou McLarenu F1, dal za vznik strojovně jménem M12, která je dodnes jedním z nejobdivovanějších závodních motorů historie motorsportu. A to přesto, že byla bez nadsázky titěrná.
Pravidla totiž omezovala počet válců a zdvihový objem - v případě přeplňovaných motorů muselo jít o 1,5litrové čtyřválce. Absence dalších limitů hrála do karet velkým turbodmychadlům s vysokým plnícím tlakem, takže limitem maximálních výkonů byla pouze obloha. Rok 1986 znamenal bláznivý kolotoč, na který nastoupily všechny závodní týmy a odměnou jím byla šílená jízda bez limitů plnícího tlaku, spotřeby paliva a počtu použitých motorů. Životnost komponentů byla minimální, jednotky ze sebe musely vydat všechno za tu dobu, po kterou byly třeba. Roztrhané motory byly běžnou věcí, v kvalifikaci stačilo, aby stroje vydržely fit jediné ostré kolo.
Jaký výkon motory tehdy měly, vlastně nikdo ani neví. Nejvyšší plnící tlak u M12 byl 5,6 baru a výkon v kvalifikaci přesáhl 1 400 koní (1 044 kW). Sám Paul Rosche vzpomínal, že motor M12 mohl dávat v kvalifikaci 1 500 nebo 1 600 koní, jen zkrátka tehdy neexistovala motorová brzda, která by to přesně změřila. Dnes si povzdechneme nad špatnou odezvou plynu u turbomotoru, ale představte si 1,5litrový čtyřválec s jedním gigantickým turbem tučně dopovaným tlakem nad 5 baru. Závodníci museli krotit bestie na kolech. Po sezóně 1986 BMW odešlo z Formule 1, ale jejich motory žily dále až do roku 1988, kdy byly zakázány. Po odchodu bavorské firmy ze světa F1 byl motor M12 dále udržován při životě pod hlavičkou firmy Megatron.
Pokud si chcete vyzkoušet, co to je mít něco takového pod kapotou - a nebo aspoň v ruce - máte nyní možnost zakoupit sadu turba pocházející právě z F1 s motorem M12 od BMW. Kit obsahuje vše, co je nutné k zapojení na řadový čtyřválec BMW, konkrétně jde o turbodmychadlo Garrett Motorsport 247 Maram Twin Scroll Turbocharger, svody výfukového potrubí a obtokový ventil turbodmychadla. Vedle motoru 1,5 R4 to je vážně gigantické ústrojí a zejména kvůli své historické hodnotě nevyjde levně - za turbodmychadlo a zbytek dílů je nutné vydat 11 854 dolarů (303 400 Kč).
Výkony nad 1 400 koní, rychlost nad 350 km/h, nekonečná turbodíra a podobně definovatelná spotřeba benzínu navždy zůstanou synonymem sezóny nejsilnějších motorů ve Formuli 1. Tyhle časy už se nikdy nevrátí, tím spíše ale zní lákavě mít doma kus této slavné historie, v tomto případě doslova...












K mání je jedno obří turbo na čtyřválcový motor 1,5litru. Umí nafoukat o nějakých 1 250 koní víc, než má 1,5 TSI Evo v Golfu...
Zdroj: Ebay
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Čínskému SUV Ferrari za cenu Škody začaly při ostré jízdě hořet brzdy, výrobce říká, že je to úplně normální
2.7.2025Až budete páchat něco ilegálního, možná bude dobré držet se základní poučky týkající se volby auta
1.7.2025Měření „na brzdě” ukázalo, že Chevrolet neříká pravdu o výkonu motoru opěvované nové Corvette ZR1
28.6.2025
Nové na MotoForum.cz
- Borja Gomez tragicky zahynul včera 17:12
- Top crash pilotů po 10 Grand Prix včera 16:05
- BMW R 1300 RS 2025: sportovnější roadster včera 12:25
- Testy Moto2 a MotoGP v Brně 2.7.2025
- Zamíří Aron Canet do WSBK? 2.7.2025
Nejčtenější články
Elektrický Mercedes G je totální propadák. „Auta leží u dealerů jako kusy olova,” říká manažer, i v Číně ho koupilo jen 58 lidí
3.6.2025Další silniční Formule 1 Mercedesu lehla popelem, při jízdě začala hořet. Pro automobilku je stále větším prokletím
3.6.2025Další absurdní fiasko pro Evropu. Místní značky se kompletně vzdávají své techniky ve prospěch Asiatů, kteří tím jen dál stahují náskok
3.6.2025Šéf Bugatti pochopil. Od fanouška elektromobilů se dostal k tomu, že nabídne spalovací vůz. A sám sní o stroji s motorem V10
3.6.2025Producent Top Gearu dostal zákaz řízení na půl roku poté, co se svým Porsche jel 38 km/h na třicítce, to je kruté
3.6.2025
Živá témata na fóru
- Dříve M135i, nyní ///M2 07.04. 08:05 - Vrooom
- Řidiči, co to mají v ruce... 07.03. 19:31 - řidičBOB
- Policejní kontroly a měření 07.03. 16:53 - řidičBOB
- VZKAZY 07.03. 16:38 - řidičBOB
- Cyklistické vlákno 07.03. 13:15 - Vrooom
- BMW Divize 07.03. 12:13 - pavproch
- Onboard videa 07.02. 22:43 - řidičBOB
- Nejlepsi silnice v Ceske republice ( + SK) 07.02. 14:12 - pavproch