Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Nadšenci změřili, kolik výkonu ubylo BMW s 658 tisíci km vedle málo jetého kusu
7.10.2019 | Petr Miler
Že výkon motoru auta s postupným opotřebením zrovna nepřibývá, je vcelku jasný fakt, ale jak velký je jeho úbytek? To na dvou diametrálně odlišně ojetých kusech BMW M5 předvedli nadšenci z LegitStreetCars a výsledky jsou pozoruhodné.
Každé auto je nové jen jednou a na rozdíl od vína postupem času nezraje. I když se starší vůz může ve světle modernější reality jevit lépe, než se kdysi jevil, pořád platí, že sám o sobě je postupem času stále horší. Čas a kilometry nedělají dobře ničemu - lak stárne, gumy puchří, silentbloky ztrácí své původní vlastnosti a ani ryzí mechanice léta stání či ujetá vzdálenost dobře nedělají.
Hřídele, ojnice, pístní kroužky, ventily, segmenty spojky, kolečka v převodovce, zuby v rozvodovce nebo kameny v poloosy stárnou stejně jako rytíři v reklamě na jednu antikorozní barvu a dělat s tím nedokáže nikdo nic. Je tak jen pochopitelné, že auto postupem času ztrácí své původní vlastnosti a po letech nedokáže nabídnout ani takové jízdní vlastnosti, ani takový výkon, jaký kdysi podávalo. To je jasné, ale jak velký tento rozdíl je?
Přesně tomu se chtěli podívat na zoubek nadšenci z LegitStreetCars, a tak na stejnou „motorovou brzdu” v krátkém časovém sledu postavili opravdu hodně jeté BMW M5 generace E39 s 658 tisíci km na tachometru a proti ní naopak velmi málo jetý kousek se 125 tisíci km na tachometru. To sice není zrovna garážová královna, na bezmála 20 let staré auto vyšší střední třídy je to ale opravdu mírná kilometráž.
Protože ojetější M5 byla lehce upravená (výfuk, odstraněný katalyzátor a jiný software řídicí jednotky), zatímco zachovalý kousek byl plně tovární, srovnání v tomto stavu by nedávalo smysl. Bylo tedy nutné dát oba vozy do stejného stavu a následně se podívat na výsledky. A ty jsou skutečně zajímavé.
Zatímco staršímu autu bylo naměřeno na kolech nejvíce 326,6 koně (zdůrazňujeme, že na kolech, od původního výkonu motoru 400 koní tedy při započtení ztrát během přenosu nebudeme daleko od továrního stavu), o hodně méně jetému 346,7 koně. To bude téměř jistě stále původní stav. Jinými slovy - za 533 tisíc kilometrů navíc přišla pětilitrová strojovna M5 pouze o 20 koní, což vůbec není mnoho.
Ukazuje se tak už poněkolikáté, že očekávání výrazného úbytku výkonu motoru s najetými kilometry je u moderních aut mýtem, který nedochází naplnění. Samozřejmě záleží na údržbě, neboť zanedbáním pravidelné péče lze zničit i mnohem méně jetý vůz, popsané zjištění nadšenců ale jen potvrzuje, že při hledání té správné ojetiny má větší smysl zaměřit se na údržbu než na najeté kilometry. Pochopitelně, ideální je nejméně jetý vůz s co nejlepší údržbou, ten ale obvykle bývá jasně nejdražší. Více „olítanému” modernímu stroji nemusí ani velmi vysoká kilometráž až tak ublížit, pakliže majitel věnoval pozornost tomu, čemu ji věnovat měl.








Srovnání dvou podobně starých, ale diametrálně odlišně ojetých BMW M5 E39 ukazuje, že vliv najetých kilometrů na pokles výkonu nemusí být vůbec dramatický
Zdroj: @Youtube
Bleskovky
Při veřejných jízdách na Nürburgringu se Porsche 911 při stíhání ve vysoké rychlosti srazilo s BMW M2, brutální nehoda změnila obě auta v ohnivou kouli
před 4 hodinamiStačí skutečně velmi, velmi málo, aby nejnovější Ferrari vypadalo dokonale věrohodně jako nová Toyota
5.7.2025BMW se hlásí o rekord z nejnáročnějšího okruhu světa. Pomalé jeho auto není, vše ostatní je ale diskutabilní
4.7.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
Výrobce elektromobilů, ve kterém VW utopil už 66 miliard, letos čeká ještě nižší prodeje. Zaplácne je novými obligacemi
7.6.2025Návrat uměle zaříznutých osmiválců ukazuje sílu trhu, auta jimi vybavená dostanou nový znak jako symbol vzdoru
7.6.2025Šéf čínského gigantu říká, že tamní „elektrická revoluce” je nafouknutá bublina. Automobilky bez marží žijí na hranici krachu jen díky státu
7.6.2025Zájem Američanů o elektrická auta spadl nejníž za mnoho let, prodeje elektrických Fordů a Kií klesly až o 98 procent
8.6.2025Nová elektrická platforma VW od začátku počítá s tím, že může použít i spalovací motor
8.6.2025
Živá témata na fóru
- Video a Nordschleife, the best of 07.07. 11:21 - Předseda
- Onboard videa 07.07. 00:46 - brnenska.odchytova
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 07.05. 22:25 - Truck Daškam
- Řidiči, co to mají v ruce... 07.05. 20:36 - Truck Daškam
- Porsche - vse o sportovnich modelech 07.05. 18:05 - pavproch
- Fiat a vše kolem nich 07.05. 13:46 - Stepan
- Cyklistické vlákno 07.04. 13:49 - HondaMan
- Dříve M135i, nyní ///M2 07.04. 13:31 - Vrooom