Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Našel se první prototyp BMW M1, ještě z dílen Lamborghini. Stál 30 let ve stodole
22.12.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Tohle auto je úplně první M1, kterou kdy poznal svět. Potřebuje renovaci, ale pak bude mít ohromnou cenu.
Historii BMW M1 zná snad každý fanoušek této značky. BMW se chtělo účastnit závodů s autem s motorem uprostřed, a tak s pomocí tehdy stále relativně čerstvě vytvořené divize M, designu od Giugiara a příslibu výroby karoserií v Itálii stvořilo model M1. Od roku 1977 měla M1 působit jednak jako závodní auto a jednak jako homologační vůz, tedy ve verzi pro běžné silnice. Že všechno nakonec bylo trochu jinak, než v Mnichově původně doufali, jsme podrobně rozebírali ve vlastním článku.
Že původní plány nebyly naplněny, měl na svědomí hlavně jeden faktor. Tohle auto mělo pro Němce stavět italské Lamborghini, které ale bylo v roce 1977 na pokraji bankrotu. Výrobu proto několikrát odložilo a než s ní skutečně stačilo začít, BMW došla trpělivost a od původní dohody ustoupilo. Ještě dříve ale v Sant'Agatě Bolognese vzniklo několik kusů M1, daly by se označit za prototypy či předsériové kousky.
Stroj, na který se díváme na fotografiích, je údajně úplně první BMW M1, postavené právě v Itálii, původně ve vzácném stříbrném laku - nesly jej jen dvě další em-jedničky. A tato je teď dokonce na prodej. Číslo šasi je BMW 26E/1 a z inzerátu na eBayi se dozvídáme, že rok výroby je 1977 a v roce 1979 bylo tohle auto přestavěno na závodní verzi pro sérii Procar, ve které měly jezdit jen vozy BMW M1. Posledních 30 let pak toto stálo jen ve stodole, kde bylo nyní za zatím neznámých okolností objeveno.
S tím se pojí i jeho stav - potřebuje kompletní renovaci od předního nárazníku po koncovky výfuku. Motor, převodovka i podvozek potřebují péči, uvádí se u inzerátu. Také u něj nejsou vidět žádná data o autě, jako třeba číslo VIN. Mezi fotografiemi vidíme, že na svém místě je motor a podle sacích kanálů vedoucích šikmo nahoru by to měl být původní šestiválec M88/1.
Také ale vidíme, že v interiéru toho moc nezůstalo. Německý prodejce uvádí, že je možné toto auto zrenovovat do silniční specifikace. Jistě to nebude snadné, ale bylo by to možná o trochu víc žádoucí, když právě tak tohle auto původně vzniklo. A nemusíme snad dodávat, že právě tak bude mít největší cenu.
V současnosti je cena vozu v tomto stavu na eBayi 49 700 dolarů, tedy cca 1,2 milionu korun, což je stále méně, než za něj prodejce požaduje. A nepochybujte o tom, že minimálně stejnou částku, spíš ale ještě větší, bude potřeba vynaložit na renovaci. Ale pokud je tohle vážně úplně první M1 ještě s italským pasem, její cena po renovaci bude vážně vysoká - očekávejme vyšší osmimístnou sumu...
![Našel se první prototyp BMW M1, ještě z dílen Lamborghini. Stál 30 let ve stodole - 1 - prvni bmw m1 na prodej 01](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Našel se první prototyp BMW M1, ještě z dílen Lamborghini. Stál 30 let ve stodole - 2 - prvni bmw m1 na prodej 02](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Našel se první prototyp BMW M1, ještě z dílen Lamborghini. Stál 30 let ve stodole - 3 - prvni bmw m1 na prodej 03](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Našel se první prototyp BMW M1, ještě z dílen Lamborghini. Stál 30 let ve stodole - 4 - prvni bmw m1 na prodej 04](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Našel se první prototyp BMW M1, ještě z dílen Lamborghini. Stál 30 let ve stodole - 5 - prvni bmw m1 na prodej 05](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Našel se první prototyp BMW M1, ještě z dílen Lamborghini. Stál 30 let ve stodole - 6 - prvni bmw m1 na prodej 06](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Našel se první prototyp BMW M1, ještě z dílen Lamborghini. Stál 30 let ve stodole - 7 - prvni bmw m1 na prodej 07](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Našel se první prototyp BMW M1, ještě z dílen Lamborghini. Stál 30 let ve stodole - 8 - prvni bmw m1 na prodej 08](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
První obrázek ukazuje, jak tahle M1 vypadala původně a jak by po renovaci vypadat měla. V současnosti má závodní bodykit pro sérii ProCar
Po „perestrojce” by vůz mohl vypadat takto...
Pro úplnost podoba vozu pro sérii závodní ProCar
Zdroj: eBay.com
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Nejpomalejší BMW M dneška je současně jedno z těch nejdražších v české nabídce. Je také těžké, ošklivé a nepřekvapivě nechtěné
před 2 hodinamiBugatti Chiron SS se ve sprintu až k 400 km/h postavilo Rimacu Nevera. Asi to nemělo dělat
včeraSrovnání dieselových dodávek VW, Fordu a Peugeotu ve sprintu je neobvyklé představení, tohle jsou králové levých pruhů
25.7.2024
Nejčtenější články
Překopaná legenda Mercedesu od zakladatele AMG se ukázala v akci, zní stejně hrozivě jako vypadá
28.6.2024Kanada chce také zavést cla na auta z Číny. I když se do ní dováží z Číny jediné auto, navíc od Tesly
28.6.2024Je fascinující, kolik ztrátových elektrických projektů může žít z peněz generovaných prodejem spalovacích VW
28.6.2024Ferrari nabízí majitelům hybridů skvělý obchod: Plaťte nám 176 tisíc ročně a po 8 letech nebudete muset platit za novou baterii
28.6.2024Nadšenec za drobné koupil 72 let starý, dodnes nevybalený motor Rolls-Royce. Po vyndání z bedny ho zkusil nahodit
28.6.2024
Živá témata na fóru
- Onboard videa 07.27. 12:04 - GeneHawkins
- BMW Divize 07.27. 10:33 - pavproch
- Policejní kontroly a měření 07.27. 10:15 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 07.27. 10:02 - Truck Daškam
- S větrem ve vlasech.... 07.26. 15:24 - pavproch
- Cyklistické vlákno 07.26. 15:01 - Kavis
- Dříve M135i, nyní ///M2 07.26. 13:26 - Vrooom
- Chlubítko univerzální 07.26. 09:58 - petr_riha