Našel se první prototyp BMW M1, ještě z dílen Lamborghini. Stál 30 let ve stodole

Tohle auto je úplně první M1, kterou kdy poznal svět. Potřebuje renovaci, ale pak bude mít ohromnou cenu.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Našel se první prototyp BMW M1, ještě z dílen Lamborghini. Stál 30 let ve stodole

22.12.2015 | Marek Bednář | 1 příspěvek

Našel se první prototyp BMW M1, ještě z dílen Lamborghini. Stál 30 let ve stodole

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Tohle auto je úplně první M1, kterou kdy poznal svět. Potřebuje renovaci, ale pak bude mít ohromnou cenu.

Historii BMW M1 zná snad každý fanoušek této značky. BMW se chtělo účastnit závodů s autem s motorem uprostřed, a tak s pomocí tehdy stále relativně čerstvě vytvořené divize M, designu od Giugiara a příslibu výroby karoserií v Itálii stvořilo model M1. Od roku 1977 měla M1 působit jednak jako závodní auto a jednak jako homologační vůz, tedy ve verzi pro běžné silnice. Že všechno nakonec bylo trochu jinak, než v Mnichově původně doufali, jsme podrobně rozebírali ve vlastním článku.

Že původní plány nebyly naplněny, měl na svědomí hlavně jeden faktor. Tohle auto mělo pro Němce stavět italské Lamborghini, které ale bylo v roce 1977 na pokraji bankrotu. Výrobu proto několikrát odložilo a než s ní skutečně stačilo začít, BMW došla trpělivost a od původní dohody ustoupilo. Ještě dříve ale v Sant'Agatě Bolognese vzniklo několik kusů M1, daly by se označit za prototypy či předsériové kousky.

Stroj, na který se díváme na fotografiích, je údajně úplně první BMW M1, postavené právě v Itálii, původně ve vzácném stříbrném laku - nesly jej jen dvě další em-jedničky. A tato je teď dokonce na prodej. Číslo šasi je BMW 26E/1 a z inzerátu na eBayi se dozvídáme, že rok výroby je 1977 a v roce 1979 bylo tohle auto přestavěno na závodní verzi pro sérii Procar, ve které měly jezdit jen vozy BMW M1. Posledních 30 let pak toto stálo jen ve stodole, kde bylo nyní za zatím neznámých okolností objeveno.

S tím se pojí i jeho stav - potřebuje kompletní renovaci od předního nárazníku po koncovky výfuku. Motor, převodovka i podvozek potřebují péči, uvádí se u inzerátu. Také u něj nejsou vidět žádná data o autě, jako třeba číslo VIN. Mezi fotografiemi vidíme, že na svém místě je motor a podle sacích kanálů vedoucích šikmo nahoru by to měl být původní šestiválec M88/1.

Také ale vidíme, že v interiéru toho moc nezůstalo. Německý prodejce uvádí, že je možné toto auto zrenovovat do silniční specifikace. Jistě to nebude snadné, ale bylo by to možná o trochu víc žádoucí, když právě tak tohle auto původně vzniklo. A nemusíme snad dodávat, že právě tak bude mít největší cenu.

V současnosti je cena vozu v tomto stavu na eBayi 49 700 dolarů, tedy cca 1,2 milionu korun, což je stále méně, než za něj prodejce požaduje. A nepochybujte o tom, že minimálně stejnou částku, spíš ale ještě větší, bude potřeba vynaložit na renovaci. Ale pokud je tohle vážně úplně první M1 ještě s italským pasem, její cena po renovaci bude vážně vysoká - očekávejme vyšší osmimístnou sumu...


Našel se první prototyp BMW M1, ještě z dílen Lamborghini. Stál 30 let ve stodole - 1 - prvni bmw m1 na prodej 01Našel se první prototyp BMW M1, ještě z dílen Lamborghini. Stál 30 let ve stodole - 2 - prvni bmw m1 na prodej 02Našel se první prototyp BMW M1, ještě z dílen Lamborghini. Stál 30 let ve stodole - 3 - prvni bmw m1 na prodej 03Našel se první prototyp BMW M1, ještě z dílen Lamborghini. Stál 30 let ve stodole - 4 - prvni bmw m1 na prodej 04Našel se první prototyp BMW M1, ještě z dílen Lamborghini. Stál 30 let ve stodole - 5 - prvni bmw m1 na prodej 05Našel se první prototyp BMW M1, ještě z dílen Lamborghini. Stál 30 let ve stodole - 6 - prvni bmw m1 na prodej 06Našel se první prototyp BMW M1, ještě z dílen Lamborghini. Stál 30 let ve stodole - 7 - prvni bmw m1 na prodej 07Našel se první prototyp BMW M1, ještě z dílen Lamborghini. Stál 30 let ve stodole - 8 - prvni bmw m1 na prodej 08
První obrázek ukazuje, jak tahle M1 vypadala původně a jak by po renovaci vypadat měla. V současnosti má závodní bodykit pro sérii ProCar

Našel se první prototyp BMW M1, ještě z dílen Lamborghini. Stál 30 let ve stodole - 9 - BMW M1 Polaris Silver 1981 prodej 01Našel se první prototyp BMW M1, ještě z dílen Lamborghini. Stál 30 let ve stodole - 10 - BMW M1 Polaris Silver 1981 prodej 02Našel se první prototyp BMW M1, ještě z dílen Lamborghini. Stál 30 let ve stodole - 11 - BMW M1 Polaris Silver 1981 prodej 03Našel se první prototyp BMW M1, ještě z dílen Lamborghini. Stál 30 let ve stodole - 12 - BMW M1 Polaris Silver 1981 prodej 04Našel se první prototyp BMW M1, ještě z dílen Lamborghini. Stál 30 let ve stodole - 13 - BMW M1 Polaris Silver 1981 prodej 05Našel se první prototyp BMW M1, ještě z dílen Lamborghini. Stál 30 let ve stodole - 14 - BMW M1 Polaris Silver 1981 prodej 06Našel se první prototyp BMW M1, ještě z dílen Lamborghini. Stál 30 let ve stodole - 15 - BMW M1 Polaris Silver 1981 prodej 07Našel se první prototyp BMW M1, ještě z dílen Lamborghini. Stál 30 let ve stodole - 16 - BMW M1 Polaris Silver 1981 prodej 08Našel se první prototyp BMW M1, ještě z dílen Lamborghini. Stál 30 let ve stodole - 17 - BMW M1 Polaris Silver 1981 prodej 09Našel se první prototyp BMW M1, ještě z dílen Lamborghini. Stál 30 let ve stodole - 18 - BMW M1 Polaris Silver 1981 prodej 10Našel se první prototyp BMW M1, ještě z dílen Lamborghini. Stál 30 let ve stodole - 19 - BMW M1 Polaris Silver 1981 prodej 11Našel se první prototyp BMW M1, ještě z dílen Lamborghini. Stál 30 let ve stodole - 20 - BMW M1 Polaris Silver 1981 prodej 12Našel se první prototyp BMW M1, ještě z dílen Lamborghini. Stál 30 let ve stodole - 21 - BMW M1 Polaris Silver 1981 prodej 13
Po „perestrojce” by vůz mohl vypadat takto...

Našel se první prototyp BMW M1, ještě z dílen Lamborghini. Stál 30 let ve stodole - 22 - BMW M1 historie 1980 red 01Našel se první prototyp BMW M1, ještě z dílen Lamborghini. Stál 30 let ve stodole - 23 - BMW M1 historie 1980 red 02Našel se první prototyp BMW M1, ještě z dílen Lamborghini. Stál 30 let ve stodole - 24 - BMW M1 historie 1980 red 03Našel se první prototyp BMW M1, ještě z dílen Lamborghini. Stál 30 let ve stodole - 25 - BMW M1 historie 1980 red 04Našel se první prototyp BMW M1, ještě z dílen Lamborghini. Stál 30 let ve stodole - 26 - BMW M1 historie 1980 red 05Našel se první prototyp BMW M1, ještě z dílen Lamborghini. Stál 30 let ve stodole - 27 - BMW M1 historie 1980 red 06Našel se první prototyp BMW M1, ještě z dílen Lamborghini. Stál 30 let ve stodole - 28 - BMW M1 historie 1980 red 07Našel se první prototyp BMW M1, ještě z dílen Lamborghini. Stál 30 let ve stodole - 29 - BMW M1 historie 1980 red 08Našel se první prototyp BMW M1, ještě z dílen Lamborghini. Stál 30 let ve stodole - 30 - BMW M1 historie 1980 red 09Našel se první prototyp BMW M1, ještě z dílen Lamborghini. Stál 30 let ve stodole - 31 - BMW M1 historie 1980 red 10Našel se první prototyp BMW M1, ještě z dílen Lamborghini. Stál 30 let ve stodole - 32 - BMW M1 historie 1980 red 11Našel se první prototyp BMW M1, ještě z dílen Lamborghini. Stál 30 let ve stodole - 33 - BMW M1 historie 1980 red 12Našel se první prototyp BMW M1, ještě z dílen Lamborghini. Stál 30 let ve stodole - 34 - BMW M1 historie 1980 red 13Našel se první prototyp BMW M1, ještě z dílen Lamborghini. Stál 30 let ve stodole - 35 - BMW M1 historie 1980 red 14Našel se první prototyp BMW M1, ještě z dílen Lamborghini. Stál 30 let ve stodole - 36 - BMW M1 historie 1980 red 15Našel se první prototyp BMW M1, ještě z dílen Lamborghini. Stál 30 let ve stodole - 37 - BMW M1 historie 1980 red 16Našel se první prototyp BMW M1, ještě z dílen Lamborghini. Stál 30 let ve stodole - 38 - BMW M1 historie 1980 red 17Našel se první prototyp BMW M1, ještě z dílen Lamborghini. Stál 30 let ve stodole - 39 - BMW M1 historie 1980 red 18
...a nebo takto

Našel se první prototyp BMW M1, ještě z dílen Lamborghini. Stál 30 let ve stodole - 40 - 1978 bmw m1 procar 01Našel se první prototyp BMW M1, ještě z dílen Lamborghini. Stál 30 let ve stodole - 41 - 1978 bmw m1 procar 02Našel se první prototyp BMW M1, ještě z dílen Lamborghini. Stál 30 let ve stodole - 42 - 1978 bmw m1 procar 03Našel se první prototyp BMW M1, ještě z dílen Lamborghini. Stál 30 let ve stodole - 43 - BMW M1 Procar 2014 01Našel se první prototyp BMW M1, ještě z dílen Lamborghini. Stál 30 let ve stodole - 44 - BMW M1 Procar 2014 02Našel se první prototyp BMW M1, ještě z dílen Lamborghini. Stál 30 let ve stodole - 45 - BMW M1 Procar 2014 03
Pro úplnost podoba vozu pro sérii závodní ProCar

Zdroj: eBay.com

Marek Bednář

Diskuze 1 příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.