Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Nejoblíbenější ojetiny v ČR v roce 2016: značky, modely, stáří, kilometry či ceny
16.1.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Jaká ojetina je u nás nejžádanější, asi nikoho nepřekvapí, další data ale jsou s to zaujmout. Projděte si detailní fakta o českém trhu s ojetými auty.
Loňský rok byl pro český trh s auty úspěšný nejen v případě těch nových. Také vozy z druhé ruky šly na odbyt velmi dobře - podle statistik společnosti Cebia se loni v České republice prodalo přes 700 tisíc vozů, tedy skoro třikrát tolik co nových vozů a o 6 % více než ojetin v roce 2015.
Tato firma sleduje trh s ojetinami dlouhodobě a velmi detailně jak ukazuje i zveřejněná statistika. Jaký model auta je v ČR nejoblíbenější, se dá tak nějak tušit, ovšem není to ani zdaleka to jediné, co se níže dozvíte. Celý rok 2016 mapují velmi detailně a dozvíte se třeba i to, v jakých barvách jsou ojeté vozy prodávány nejčastěji. Projděme si ale výsledky pěkně popořadě rozdělené na pět částí.
1. Původ a stáří prodávaných aut
Auta původem z České republiky mezi ojetinami stále vedou, a to stále s větší převahou. Český původ mělo loni 77 % ojetin prodaných za celý rok 2016, sluší se ovšem dodat, že jako země původu je vždy uváděno poslední místo registrace. Pokud si tedy někdo koupí auto v Německu, přihlásí ho v ČR a pak jej prodá dále, už je ve statistice vedeno jako české. A nakonec ani ojetiny s německým původem nemusí být ve skutečnosti německé, můžou tam být jen účelově registrovány na krátkou dobu, aby pro kupujícího působily věrohodněji.
Co se týče stáří, podíl dovezených ojetin starších 10 let bylo v roce 2016 51 %. Průměrné stáří však zůstalo těsně pod touto hranicí, na 9,8 roku. Celkový průměr věku aut v ČR byl v květnu na 15,1 roku, nad čímž leckdo žehrá, dovezená auta ale tenhle průměr nezvyšují. A samozřejmě je potřeba dodat, že patnáctileté auto dnes a patnáctileté auto v roce 2000 jsou diametrálně odlišné vozy, jak aktivní i pasivní bezpečností, tak i po stránce emisí škodlivin. Celkový počet dovezených ojetin už druhý rok v řadě meziročně roste, jak ukáže graf. Růst byl devítiprocentní, pomalejší než mezi léty 2014 a 2015.




2. Historie prodávaných vozů
Se servisní knížkou bylo prodáno 55 % aut, což je relativně malé číslo - případů, kdy by servisní knížka (třebaže vedená jen do určité chvíle) mohla chybět z rozumně vysvětlitelných důvodů, bude naprosté minimum. A to se musíme ptát, zda servisní knížka byla vždy pravá; pravidelně se objevují i padělané, pochopitelně s cílem podvést zákazníka. Nadpoloviční většina aut také byla prodána po prvním majiteli zapsaném v technickém průkazu. Pochopitelně, byl-li vůz dovezen ze zahraničí, první majitel a první majitel v ČR budou dvě odlišné osoby.
Téměř polovina vloni prodaných aut měla na tachometru něco mezi 100 a 200 tisíci kilometry; průměr je 161 tisíc kilometrů. Samozřejmě, udávaný stav a skutečný stav tachometru můžou být dvě rozdílné věci a budeme-li počítat s odhadem autorů dat, že 40 % aut má stočený tachometr, průměrný proběh by mohl být asi 201 tisíc kilometrů.
3. Nejprodávanější modely a značky a nejoblíbenější barvy
Graf nejprodávanějších modelů ojetých aut v ČR příliš nepřekvapí a graf nejoblíbenějších značek také ne. Mezi značkami vede Škoda před Volkswagenem a Fordem, dotahují Kia a Hyundai se shodnými šesti procenty. Nejprodávanějším modelem je Škoda Octavia před druhou Fabií, třetí je ale Passat a v nejlepší desítce se drží i BMW řady 3. To ukazuje, jak moc se liší zákazníci nových a ojetých aut - ti druzí často berou koupi ojetiny jako možnost, jak se za cenu třeba nové Fabie, na kterou by jinak též měli, dostat k zajímavějšímu autu vyšších tříd.
Nejoblíbenější barvou ojetých aut je bílá před druhou šedou a třetí modrou; u nových aut je toto pořadí stejné, rozdíly nastávají až dále. Bílá vede i v rámci celosvětového srovnání, a to mnohem větším podílem. Druhá je tu černá a třetí stříbrná, modrá je až na sedmém místě.
4. Průměrná prodejní cena
Auta s cenou do 100 tisíc korun tvoří o něco víc než čtvrtinu ze všech prodaných ojetin v ČR za loňský rok. Největší zájem byl ale o auta s cenou od 100 do 200 tisíc korun, to je v historii vůbec poprvé. Nejméně naopak kupující stáli o ojetiny v ceně nad 300 tisíc. Průměrná cena prodaného auta byla 190 900 Kč.
5. Výsledky programů prodeje certifikovaných aut
Poměrně zajímavou statistiku tvoří čísla o prodejích ojetin certifikovaných dovozci, resp. jednotlivými dealerstvími. Obecně známé jsou programy Škoda Plus a jemu blízký Das WeltAuto, ale spousta dalších značek od Mercedesu po Kiu nabízí něco podobného. Benefitem pro zákazníka bývá záruka, kterou na takové auto prodávající někdy poskytuje, a také fakt, že takto prodávaná auta mívají lépe zmapovanou historii a bývají v lepším stavu než auta, která člověk běžně potká v bazarech.
Za loňský rok se tímto způsobem prodalo 67 374 aut, což sice není ani 10 % z celkového počtu prodaných ojetin, ale rok od roku tento podíl údajně roste. Největší část tvořila auta koncernu Volkswagen, mezi značkami jednotlivě zvítězila Škoda s 53% podílem.
Ojetý VW Passat je třetí nejoblíbenější a potvrzuje své dlouhodobě mimořádné postavení na tomto trhu
Absolutně nejlépe je na tom ale dle statistiky stále bílá Škoda Octavia
Zdroj: Cebia
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Slovinská basketbalová superstar si lebedí nad svým novým autem. Aby ne, jde o 1000koňovou raketu pro 25 vyvolených
před 2 hodinamiGeorge Russell ukázal své nové služební auto, čekal na něj dlouhých 8 let
před 7 hodinamiNové Mini má ten nejstupidnější možný volič řazení, ukazuje naprostou nesoudnost těch, kteří dnes vymýšlí auta
včera
Nejnovější články
Lidé na elektromobily přejdou sami, říkali. A rádi, říkali. Dnešní realita v Belgii a Nizozemsku ukazuje něco úplně jiného
před 28 minutamiSlovinská basketbalová superstar si lebedí nad svým novým autem. Aby ne, jde o 1000koňovou raketu pro 25 vyvolených
před hodinouFerrari za cenu Škody od čínského výrobce mobilů odhalilo interiér a další detaily, tohle budou soupeři rozdýchávat těžko
před 3 hodinamiJeden z největších dodavatelů automobilek potvrdil návrat ke spalovacím motorům, své nové řešení brzy nabídne všem
před 4 hodinamiNejnovější Ferrari má 880 turbo-elektro koní jen na zadku, to bude snad až kruté svezení
před 6 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva