Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Někdo hned po koupi schoval jeden z posledních skutečných Trabantů. S 20 km ho dnes prodává za šílené peníze
22.5.2024 | Petr Miler
Pokud jste zastánci teorie, že i to nejobyčejnější auto se jednoho dne stane ceněným zbožím, pakliže ho na dostatečně dlouhou dobu někam zavřete, tento vůz vám čáru přes rozpočet rozhodně neudělá.
Kdybyste náhodou netušili, co byl Trabant, pak ve stručnosti řekneme, že šlo o mizerný automobil s dvouválcovým dvoutaktním motorem a plastovou karoserií, podle mnohých jedno z nejhorších aut vůbec. Byla to pojízdná ukázka nekonkurenceschopnosti zřízení, ve kterých se moci nad ekonomikou chopila politika způsobem v principu nikoli nepodobným tomu, jakým se o to pokouší dnes. Výsledkem bylo, že auta ještě nějak konkurenceschopná v 60. nebo 70. letech minulého století se v prakticky stejné podobě vyráběla i o 20 nebo 30 let později. To už byla skutečně leda pro smích.
Stát o ně tedy nebyl důvod ani tehdy, tím spíše pak neexistuje dnes. Tedy hledíte-li na automobil jen jako na dopravní prostředek. Existují ovšem i sběratelé automobilů, pro které je cokoli obskurního zajímavé. A poslední dobou jim Trabanty zjevně učarovaly. Patříte-li mezi takto smýšlející, popřípadě láká-li vás možnost tento bakelitový zázrak znovu osedlat, mohla by vás oslovit nabídka dodnes úplně nového Trabantu. Čtete správně, i po víc jak 30 letech od ukončení jeho výroby se najdou kousky, které jsou jako nové a tento nás opravdu zaujal. I mezi obecně výjimečnými nabídkami dodnes zánovních Trabantů je mimořádný.
Pokud se totiž objeví v prodeji nejetý Trabant z konce výroby, obvykle už nejde o model 601 nebo 601 S, ale ten s označením 1.1. To podle motoru, který je pod jeho kapotou. V letech 1990 a 1991, těsně před úplným koncem výroby, se totiž do Trabantů montoval čtyřtaktní řadový čtyřválec z Volkswagenu Polo, který nabídl 41 koní. A to už není ten pravý Trabant.
K návratu do dob, které jsou naštěstí již za námi, nejlépe poslouží nejznámější varianta s dvoutaktní dvouválcem, který z objemu 0,6 litru doloval závratných 26 koní. „Bakeliťáku” to tak na stovku trvalo okolo 21 vteřin podle toho, jestli jste zrovna mířili na toaletu, nebo už jste se z ní vraceli. A maximálka byla právě oněch 100 km/h, takže zrychlení lze vnímat i z jiné perspektivy - akcelerovat za 21 vteřin na maximální rychlost není zas tak špatný výsledek, to snad ani žádné jiné auto nedokáže...
Dvoutaktní verze skončily ve výrobě zkraje roku 1990 a těsně před ním se zrodil vůz na fotkách níže. Byl stvořen na oslavu pádu Berlínské zdi (jaký paradox, když se auto spojené spíše s onou zdí stane symbolem jejího zničení) v pouhých 20 kusech, poprvé registrován byl ale až v lednu roku 1992. Pořízen byl mužem, který s ním od začátku zacházel jako se „starožitností”, takže s ním nikdy nevyjel. A tak má nyní, o víc jak 32 let později na tachometru pouhých 20 km. Vypadá jako nový a podle prodávajícího je stále stoprocentně originální.
Je to skutečně mimořádný stroj času, který je asi už odsouzen k tomu stát se předmětem statického kochání. Nakonec i proto, že cena reflektuje primárně jeho historickou výjimečnost. Pokud byste totiž o tento návrat zpět v čase měli zájem, bez 24 900 euro v kapse, tedy asi 616 tisíc korun, o něm ani nepřemýšlejte. Jsou to opravdu šílené peníze a nejsme si jisti, zda je někdo bude ochoten vydat. Při pohledu na původní fakturu za 3 600 marek to komukoli půjde jen hůř. Něco nám ale říká, že sběratelská vášeň z tohoto kdysi odmítaného a dokonale tuctového auta bude dál dělat jen cennější zboží. Kdybyste měli zájem, vůz stojí neobvykle v Nizozemsku u jednoho z tamních prodejců automobilových specialit.
Na prodej je jeden z posledních vyrobených dvoutaktních Trabantů vůbec stále ve stavu nového auta. Najel pouhých 20 km a v tomto provedení oslavujícím pád Berlínské zdi vznikl jen ve 20 kusech. Stojí podle toho. Foto: Big Boys Toys B.V., publikováno se souhlasem
Zdroj: Big Boys Toys B.V.@Mobile.de
Bleskovky
- Nejvzácnější a nejpodivnější moderní Lambo se po letech konečně prodalo, i aukční rekord ale musel majitele zklamat
14.6.2024 - Na Ukrajině se při předvádění se srazili řidiči nových BMW M3 a M4, to se hned tak nevidí
12.6.2024 - Tesly Model Y jako by najednou nikdo nechtěl, německý novinář natočil neskutečné množství neprodaných aut na bývalém vojenském letišti
11.6.2024
Nové na MotoForum.cz
- Záblesk naděje: Aktuální informace o stavu Mii Rusthen včera 20:24
- Míří Toprak za titulem? včera 15:47
- Dámskou premiéru vyhrála Herrera; 13. Ouředníčková včera 15:30
- Huertas vítězem supersportů, 19. Vostatek včera 15:00
- Vítězství Kawasaki, hodně pádů včetně Svobody včera 14:00
Nejčtenější články
- Novou Škodu Elroq poprvé nafotili při testech, zaujmout bude chtít i tak, že se bude tvářit jako spalovací auto
17.5.2024 - Do Nizozemska se vrací zdravý rozum. Nová vláda zvýší rychlost na dálnicích, zruší dotace elektromobilů, omezí bezemisní zóny
17.5.2024 - Přímé srovnání jasně prokázalo, že Musk lhal o tom, co Tesla Cybertruck dokáže ve srovnání s Porsche 911
17.5.2024 - Nejprodávanější Jaguar končí bez nástupce, i ten padl za oběť posedlosti značky elektromobily
17.5.2024 - Číňanům už Čína není dost dobrá, první tamní automobilka si nově vystačí jen s působením v Evropě
17.5.2024
Živá témata na fóru
- Politický koutek 06.15. 17:49 - řidičBOB
- Vozidlo do 200k 06.15. 11:58 - mattonecz
- Řidiči, co to mají v ruce... 06.14. 18:14 - Stepan
- S větrem ve vlasech.... 06.14. 11:15 - pavproch
- Škoda Auto obecně 06.13. 20:46 - petr_riha
- Policejní kontroly a měření 06.13. 14:01 - řidičBOB
- Letní i zimní 225(př) + 255(z) 17 až 19" - které? 06.13. 10:29 - pavproch
- Rychlodotazy 06.13. 08:19 - řidičBOB