Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Nevíte, co se starou Škodou? Předělejte jí na superdrahé Porsche
28.7.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Z „Porsche pro chudé” lze udělat i to skutečné. Počet válců sedí, kila výsledné repliky skoro též, jen motor je v tomto případě na špatném místě.
Nemusíte být ani milovníci veteránů, abyste znali Porsche 550 Spyder. Mezi léty 1953 a 1965 tento stroj díky své nízké hmotnosti na závodech v Evropě i Americe porážel větší a silnější vozy. A varianta 550A, která dostala lehčí a pevnější šasí, zajistila značce Porsche její první vítězství v závodě Targa Florio. To se psal rok 1956.
Původních 550 Spyder vzniklo pouhých 90 kusů a ohromné úspěchy v závodech znamenaly, že se tento stroj v podstatě hned těšil velké popularitě. V jednom z mála vyrobených exemplářů se pak zabil i „rebel bez příčiny”, slavný americký herec James Dean, což autu paradoxně dodalo zřejmě nehynoucí slávu. Hlavně tyto dvě okolnosti znamenají, že se dnes ceny originálního 550 Spyderu mohou vyšplhat až do ohromných výšin - jeden kousek změnil nedávno majitele za cenu přes 5 milionu dolarů, tehdy více jak 110 milionů korun.
Pochopitelně tak vzniká spousta replik, existují dokonce firmy specializované jen na to, že staví repliky 550 Spyder. Dosud žádné překvapení, tak už se věci mívají, dost možná ale nevíte, že jim za základ většinou neslouží nic jiného než Škoda Rapid - ovšem nikoliv ta nová, ale ta z 80. let s nijak zvlášť silným čtyřválcem o objemu 1,3 litru umístěným vzadu. To je dobrý základ jen na první pohled, protože 550 Spyder je sice Porsche, nicméně to je Porsche závodní a má motor - 1,5litrový plochý čtyřválec - umístěný uprostřed.
U replik nicméně motory zůstávají vzadu, většinou je ale nutno je upravit, zejména proto, že v replikách za zadní nápravou nebývá na výšku mnoho místa. Někdy však replika dostane jiné proporce, takže odhalíte, že před vámi nestojí originál, o to rychleji. To je ostatně poznat u všech, ale některé jsou zdařilejší než jiné - existuje dokonce jeden český kousek, který má originální budíky, světla a další drobnosti z 550 Spyder. Většinou ale zůstávají v autě budíky právě ze starých škodovek, podle nichž repliku Češi rozeznají nejsnáze.
Motory v útrobách replik se dost často upravují, původní 550 Spyder měl slušně přes 100 koní, takže nějakých 50 - 60, které dávaly Rapidy, by nebylo srovnatelných. Podle informací firmy Banham, která se na stavby replik Spyderu specializuje, lze i z motorů Škody se sériovými karburátory dostat asi 80 koní, ale pokud upravujete dále, dá se dostat i ke stovce. A to už se stroji, které většinou váží okolo 800 kilogramů, hýbe docela slušně.
Laminátové karoserie Bonhamu se drží originálních tvarů a můžete si ji pořídit i vy a pustit se do práce. Je to ovšem jen základ, s celou přestavbou bude podstatně více práce. Výsledky bývají i věrnými replikami, dost málo je k vidění jen aerodynamický ochranný oblouk za řidičem, pro 550 Spyder tak charakteristický. Také barva leckdy není stříbrná, třebaže se 550 Spydery vyráběly jen ve stříbrné a k odlišení jednotlivých aut se používala startovní čísla a pruhy na zadních blatnících. Jen pár kousků, se kterými závodili soukromníci, dostalo odlišnou barvu.
Pokud máte v garáži nějaký starý Rapid, který není zrovna výstavní (i když ani ve špatném stavu nebude bezcenný...) a přemýšlíte, co s ním, můžete se pustit do práce. A pokud takový nemáte, můžete si koupit i některé z hotových aut. Povedené stroje můžou stát za to, zejména pokud milujete 550 Spyder, ale chybí vám pár desítek milionů na to, abyste si pořídili originál. Kvalitní přestavby s pomocí dílů Banhamu vyšly majitele obvykle na částky okolo půl milionu Kč. Výsledek tak má vyšší cenu, než jakou byste dali za novou Octavii v už slušné specifikaci a to už může stát za „pár večerů” strávených v garáži...












Není jednoduché z Rapidu...



















... stvořit Porsche, ale výsledek může stát za to

















Tato zelená replika je dílem Banhamu a je k mání












Pro srovnání oroginální Porsche 550 Spyder po boxu novodobého Spyderu na bázi Boxsteru
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
před 3 hodinami
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
včera
Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
2.11.2025
Nové na MotoForum.cz
- Grand Prix se vrací do Evropy včera 09:57
- Joe Roberts mimo hru v Portimãu a Valencii, Xabi Zurutuza jako náhrada včera 08:00
- Miguel Oliveira: Poslední domácí závod v MotoGP? 3.11.2025
- Hakim Danish místo Yamanaky 3.11.2025
- Marquez je o 2 kroky vpřed před ostatními 2.11.2025
Nejčtenější články
Dodnes sotva jetou Škodu Octavia II RS v krásné barvě nikdo nechce, její cena se blíží výhře v loterii
5.10.2025
VW se v nouzi zbavuje zaměstnanců, jak to jen jde. Letos pro pochybení ukončil poměr 548 lidem, další tisíce jsou „v podmínce”
5.10.2025
Za nejslavnějšími kreacemi Top Gearu stojí nenápadný manželský pár, který auta stlouká pomalu doma za stodolou
5.10.2025
Peugeot 308 po faceliftu nabízí v levných provedeních to, po čem majitelé těch drahých marně touží
5.10.2025
Sympatické kompaktní Hyundai si jako ojetina velmi dobře drží cenu, navzdory jeho velikosti ho totiž hned tak něco nerozhází
6.10.2025
Živá témata na fóru
- BMW Divize 11.05. 10:19 - pavproch
- Policejní kontroly a měření 11.05. 09:26 - Brus
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 11.04. 18:24 - Stepan
- Dříve M135i, nyní ///M2 11.04. 14:02 - Snowman000
- 1.0tsi 85kw 11.04. 10:51 - Carnby
- Jednostopé okénko 11.04. 06:58 - řidičBOB
- IT poradna 11.03. 10:41 - pavproch
- Rychlodotazy 11.03. 08:35 - HondaMan
