Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Nová auta propadla v testu světel IIHS. Dobré je jediné, u dna i BMW a Mercedesy
31.3.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
(+ video) Světlomety jsou důležité ne kvůli dennímu svícení, ale protože jen díky nim v noci vidíte, kam jedete. Většina přesto nefunguje uspokojivě.
Když si jdete kupovat nové auto, jdete se na něj podívat většinou ve dne. Má to svůj důvod - jednak mají v noci bazary i autosalony obvykle zavřeno a jednak ve dne si auto lépe prohlédnete. Pokud budete jezdit převážně za světla, není problém. Pokud ale budete často jezdit v noci, taková zkouška nemusí být dostatečná, protože neotestujete, jak svítí světla a jestli vám budou stačit a vyhovovat právě při noční jízdě.
Člověk by očekával, že všechna auta dnes musí svítit podobně, podobně dobře, ale nemusí tomu tak být. Světlomety mají různý tvar a různou konstrukci. Reflektory můžou mít různou velikost paraboly, projektory zase můžou mít odlišné další parametry. A do toho se přidává automatické naklápění u xenonů, LEDkových světel a i některých halogenů, asistent dálkových světel, natáčení světlometů - a něco z toho, nebo také všechno, může být nevyhovující.
Jistě to znáte z vlastní zkušenosti, pokud nejezdíte pořád jen jedním a tím samým autem. V jednom fungují obyčejná halogenová světla na jedničku tak, jak jsou, v druhém vám samočinné naklápění xenonů stáhne světelný kužel často o kousek níž, než byste potřebovali, takže dvě třetiny času nic nevidíte. Anebo principielně stejná věc, automatická dálková světla, funguje jednou velmi dobře a podruhé tak mizerně, že ji radši odstavíte.
Americký institut IIHS provedl testy světlometů 31 automobilů ve všech variantách, v jakých je možné je na americkém trhu koupit, což znamená 82 různých kombinací modelů a typů osvětlení. Zkoušel je na svém testovacím polygonu, pochopitelně po setmění, a na rovné trati a v zatáčkách o poloměru 150 a 250 m. Měřil nikoliv pocitem, ale přístroji, aby byla měření skutečně srovnatelná.
Nesahal do jejich seřízení, testoval auta tak, jak je dostal; mimo jiné i proto, že někteří výrobci údajně uživateli doporučují do seřízení světel vůbec nezasahovat. Dodává však, že jen správné seřízení světel udělá opravdu hodně, proto bychom se osobně nebáli si světla nastavit - či si je nechat nastavit - přesně tak, jak chceme a potřebujeme a technická norma umožňuje.
IIHS výsledky rozdělil do čtyř kategorií - „Dobré”, „Dostatečné”, „Na hraně” a „Špatné”. Buď byly nároky hodně vysoké, nebo jsou dnešní auta opravdu mizerná, protože na hodnocení „Dobré” dosáhlo celkově jen jedno auto a v různých verzích světel jen jedna jeho možnost - jsou to LEDková světla s asistentem dálkových u Toyoty Prius+. Už bez asistenta je hodnocení jen „Dostatečné”. Za asistenty rozdávalo IIHS body navíc mimo skutečný výkon světel, protože údajně Američané nepoužívají dálková světla vždy, když můžou.
Kompletní výsledky aut, která se dají pořídit v Evropě, jsme sesumírovali do tabulky; ta u nás neprodávaná jsme pro lepší relevanci vynechali. Máme tu tedy 18 různých modelů aut z Evropy, Japonska i Ameriky a všechna až na Volkswagen CC a Audi A4 mají na americkém trhu výběr aspoň dvě různé technologie světlometů.
Podrobné výsledky testu světel IIHS


Výzkum IIHS zjistil, že LEDky nebo xenonové výbojky ani zdaleka nejsou zárukou lepšího výsledku, stejně jako že světla aut prémiových značek můžou být dost mizerná i přes vysokou cenu. Takový výsledek vidíme u Mercedesů a ani BMW na tom nejsou kdovíjak skvěle. Japonským autům se naopak docela daří. Předvídat výsledek u vozu, který v tabulce není, ale nebude jednoduché. Můžete vsadit na Japonsko, ale třeba nové Legacy zrovna nepotěší.
Podívejte se na výsledky a podělte se o své zkušenosti, ať už s továrním nastavením nebo po práci se šroubovákem pod kapotou. Rádi si o nich přečteme v komentářích a porovnáme je s našimi. Krom prvních jízd soustředěných do několikahodinové zkušenosti obvykle jen přes den auta testujeme i v noci a obecně lze říci jedno - novější a lepší technologie svícení automaticky neznamená lepší pocit z osvětlení silnice. Bylo to tak už za časů xenonů, kdy dobře udělané halogeny dokázaly navzdory lepšímu světelnému výkonu silnici osvětlit lépe, a platí to i nyní, kdy leckdy příliš úzce soustředěné LEDkové osvětlení znamená horší výsledek než s xenony. A že mezi jednotlivými vozy existují velké rozdíly ve výsledné uživatelské zkušenosti, je prostě fakt...
V noci jsou světla kriticky důležitá
Rozdíl mezi potkávacími světly Priusu+ (v USA s názvem Prius v) a BMW řady 3
Zdroj: IIHS
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Muž se zkusil se svým Mercedesem zdolat slavné Španělské schody v Římě, dojel překvapivě daleko
před 8 hodinamiMarnost: Porsche se chlubí „rekordem” elektromobilu z okruhu, na kterém dostal 5sekundový „kouř” od o 2,5 milionu levnějšího spalovacího auta
včeraČínský elektromobil prodávaný i v Evropě se při nehodě rozpůlil, jeho baterie začala hořet opodál
16.6.2025
Nejčtenější články
S elektromobily na věčné časy a nikdy jinak! Prodejní šéf VW po všem opakuje matku všech klišé: „Budoucnost je elektrická.”
21.5.2025Nová Toyota RAV4 je venku a sází na úplně jiný, rozporuplnější vzhled. A kontroverzní je i tím, co má pod kapotou
21.5.2025Fiat zjevně věří, že spalovací 500 bude megahit, od listopadu bude mít k dispozici celou slavnou továrnu
21.5.2025Kolaps Porsche je dílem slepé sázky na elektromobily, říká otevřeně analytik Warburgu, už se kolem toho nechodí po špičkách
21.5.2025Fiat se zdá být konečně znovu na správné cestě, jeho dalším velkým krokem bude oživení této malé legendy
21.5.2025
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 06.18. 16:03 - Truck Daškam
- Fiat a vše kolem nich 06.18. 14:56 - PepaSFI
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 06.18. 14:00 - budik
- Řidiči, co to mají v ruce... 06.17. 23:01 - Truck Daškam
- Autopojištění - kalkulace 06.17. 22:56 - Vojta1988
- kola e89+Tiguan+Scout 06.17. 14:48 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 06.17. 14:29 - pavproch
- IT poradna 06.17. 12:18 - pavproch