Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Novináři rozebrali palubní systémy auta a jen se divili, co vše za údaje ukládá o řidiči
19.12.2019 | Mirek Mazal
Že automobilky ukládají do palubních systémů aut spousty citlivých a snadno zneužitelných údajů, možná až tak nepřekvapí, bizarní ale je, že ani samy neví, proč to vlastně dělají, nemají pro ně žádné konkrétní využití.
Postupnou modernizací nových vozů roste počet elektronických systémů, které si na palubě každé auto vozí. U nadšených řidičů jsou i proto stále více populární starší modely méně prošpikované elektronikou omezující řízení, tentokrát to ale nebude řidičská odtažitost, na kterou chceme poukázat.
Vzhledem ke zjištěním renomovaného deníku The Washington Post se nemůžeme nezmínit o ohrožení soukromí motoristů prostřednictvím moderních automobilů. Redakce kompletně rozebrala palubní elektroniku Chevroletu Volt z roku 2017, spolu s výzkumníky pronikla do jejích systémů a nestačila se divit, co všechno je z ní možné vyčíst za informace a kolik citlivých dat poskytuje propojení infotainmentu s denním životem majitele.
Počítačový odborník Jim Mason z vybaveného auta vytáhl velké soubory osobních informací. Mezi cennými údaji byly například jedinečné identifikátory mobilních telefonů napojených uživatelů, z historie bylo možné číst podrobné záznamy o uskutečněných hovorech až z předchozího týdne, na obrazovce notebooku se dal ukázat seznam kontaktů, adresy bydliště, e-maily a dokonce i fotografie uložené v Chevroletu. Šokující sbírka byla pravděpodobně jen část, dva roky používaný Volt znal více podrobností, které před testery zůstaly skryty za složitěji prostupným on-line systémem OnStar.
Jim Mason podobně obelstil i Ford, který vytváří záznam polohy vozu každých pár minut i když řidič nepoužívá navigaci. Informatik zná také německé vozy s pevnými disky o velikosti 300 GB, které ukládají cokoli ji projde pod rukama, veřejným tajemstvím je Tesla Model 3 s funkcí samovolného ukládání obrazu venkovních kamer. Zbývá už snad jen sbírat foto obličejů ze senzorů únavy.
Automobilky houfně monitorují životy zákazníků, přitom o tom nikomu neříkají. A snad nejsmutnější je, že pro využití načerpaných informací ani nemají přesný záměr pro jejich využití - prostě je sbírají, kdyby se někdy nějakému systému hodila. Lidé s přístupem do soukromí jiných tak často experimentují s docela hloupými způsoby aplikací získaných údajů ve snaze získat konkurenční výhodu, píše The Washington Post.
Elektronicky přeplněná auta se tak stále více vrtají v soukromí a příjemci citlivých dat ani neví, proč je chtějí. Jediné, co vědí, je fakt, že se získaná data dají nějakým způsobem uplatnit, ovšem přesný postup vesměs neexistuje. Jedním z dřívějších příkladů je experiment firmy GM využívající detaily od 90 tisíc majitelů aut. Kvanta zaznamenaných skutečností mohla údajně pomoci přesvědčit fanoušky country hudby k návštěvě McDonald's místo konkurenčního fastfoodu Tim Horton's. Pro další ukázku rizika nemusíme chodit daleko, protože jsme před nedávnem popisovali rizika šmírovacího softwaru FordPass a stejně nešetrně lze sledovat lidi přes dobře myšlené mobilní programy i jiných automobilek.
Pochopitelně, tyto systémy mohou být cestou k ulehčení života, přináší ale svá rizika, která si lidé neuvědomují, protože je před nimi ani nikdo nevaruje. V časech trvalého propojení počítačů, telefonů, hodinek, kamer, domácích zařízení a veškeré další sílené elektroniky je těžké zůstat mimo pozornost zlodějů soukromí. Šmírování probíhá i na ulicích prostřednictvím veřejného dohledu, hranice střežené individuality se stávají těžko definovatelné a nynější produkce automobilek tomu bohužel jen napomáhá.



Informatik Jim Mason lehce načetl citlivá data uložená v palubních jednotkách zkušebního vozu a nestačil se divit, co za obvykle k ničemu kloudnému nepoužívaná data ukládá
Zdroj: The Washington Post
Bleskovky
Řidič natočil, jak mu cestu zkřížilo stádo tisíců kusů „vysoké”. Ani nedohlédl na konec „fronty zvířat”, která chtěla přejít silnici
včera
Číňané v Evropě bodují s levným velkým SUV. Lidé mu říkají Range Rover z Temu a není to urážka
22.11.2025
Porsche chtělo dostat zpackaný nový Cayenne do lepšího světla srovnáním s 918, dosáhlo ale jen maximální trapnosti
21.11.2025
Nové na MotoForum.cz
- Ogura je sebekritický: „Musím se zlepšit ve všech oblastech“ včera 10:37
- Marc a Alex slavili včera 10:20
- Místo Schleizu bude v ESR North West 200 22.11.2025
- Velká japonská naděje Taiyo Furusato 22.11.2025
- WSBK 2026: O dva stabilní jezdce méně 22.11.2025
Nejčtenější články
Toyota už sepsala parte současné Supře. Skončí brzy, nic jiného místo ní nenabídne
27.10.2025
Tesla 8 let po odhalení nového Roadsteru říká, že letos už určitě, rozhodně, stoprocentně dorazí, akorát koupit ho nepůjde
27.10.2025
Prezident GM lituje brzkého konce spalovací vlajkové lodi firmy, nemá pro ni rozumnou náhradu
27.10.2025
Italové narvali motor V6 s manuálem do dalšího lehkého kupé, s až 750 koňmi je to retro raketa k pohledání
27.10.2025
Škoda jako by na chvíli zapomněla, za co dnes kope, zničehonic začala vyzdvihovat přednosti dieselového auta
28.10.2025
Živá témata na fóru
- BMW Divize 11.24. 09:35 - jerry
- Onboard videa 11.23. 11:53 - brnenska.odchytova
- Motor 1,6 55kw nestartuje za vlhka Felicia Octavia 11.22. 18:21 - audis
- Lampárna (stěžovatelna) 11.21. 13:06 - Brus
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 11.21. 11:34 - pavproch
- Fiat a vše kolem nich 11.21. 11:14 - pavproch
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 11.21. 10:39 - tommas
- Další zajímavá autovidea 11.20. 09:42 - Vrooom
