Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
NSU Kettenkrad HK 101: k mání je Hitlerův minitank, za tři miliony
23.7.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Německá armáda používala motorky i tanky, ale dokonce i jejich křížence, tzv. Kettenkrady, pásové motorky. Jedna může být vaše, jenže draho.
Auta či motorky si kupujeme jako dopravní prostředky a zčásti také jako hračky. V prvním případě musí být auto co nejspolehlivější a jeho provoz by měl být relativně levný. V druhém případě to je ale celkem jedno - např. vyšší spotřeba nevadí, protože s hračkou člověk nejezdí tak často. Musí to ale být auto aspoň trochu zajímavé.
Někdo si koupí sporťák, jiný splašenou hromadu trubek s motorem, někdo další třeba kabriolet. Fandíte-li motorkám, výběr je podobně široký. A dokonce to ani nemusí být úplně motorka, ale třeba levoboček motorky a tanku. Jak jinak si vysvětlit to, co tu máme dnes před sebou - NSU Kettenkrad HK 101, stroj vyráběný v letech 1939 - 1948. I takhle bizarní věci někdo vyrobil a ano - i takhle bizarní věci se dnes dají koupit.
Tušíte správně, tuhle věc vyvinulo Hitlerovo nacistické Německo, a to zejména pro válečné nasazení. Byl to jediný stroj, který zvládl utáhnout menší kanóny dělostřelectva, uvezl tři lidi a který byl zároveň dost malý na to, aby se vešel do letadla Junkers Ju 52. Také to bylo nejmenší vozidlo, které mohlo používat standardní kola pásových vozidel německé válečné výroby.
Je to přesně to, jako co to vypadá. Vpředu je jedno kolo, jeden světlomet a řidítka, jako u každé jiné motorky. Také tu sedí jezdec/řidič na sedle, ale ne úplně obkročmo jako na motorce, má nohy aspoň trochu chráněny. Za ním je něco jako mini-tank, prostor, který nabídne sezení pro další dva lidi a který má po stranách malé pásy. Ty pohání čtyřválcový motor Opel o výkonu 35 koní. Žádná velká síla to tedy není, ale také se bavíme o věci, která je stále blíž motorce než tanku.
Hmotnost a rozměry tomu nicméně tolik neodpovídají, tyhle stroje údajně při délce tří metrů vážily 1,5 tuny. Nelze se tak divit maximálce pouhých 70 km/h. Od toho nicméně nevznikaly, byly to pracovní nástroje a jejich trakce na pevném, ale i písčitém terénu byla mimořádná. A běžně se za ně připojovaly ještě přívěsy, ať už zmíněná děla či cokoliv jiného.
Proč jsme ale začínali hovořit o hračkách? Je léto a jak už jsme zmínili jeden z asi 9 tisíc vyrobených kusů je nyní k mání. Na to, kolik jich vzniklo, je jeho cena dost vysoká, nicméně do dnešních dnů jich asi moc přežívat nebude. 125 tisíc Eur (3,38 milionu korun) je ale každopádně pořádný balík. Tím spíš, že reálná použitelnost takového stroje i na něco jiného než jízdu po poli je víc než diskutabilní. Pokud ale nejkratší cesta pro rohlíky vede právě po poli a chcete při ní vypadat opravdu stylově...







Tenhle kousek je na prodej, vypadá, že byl zrenovován
Archivní fotky z války ukazují Kettenkrad v provozu
Zdroj: Mobile.de
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Spalovací „dinosaurus” Koenigseggu stanovil další dynamický rekord produkčních aut, nestačí mu ani nejlepší elektromobil
před 10 hodinamiNové Audi RS5 Avant nachytali při testech na Ringu a v okolí, jeho obrovské výfuky působivě jen vypadají
7.5.2025Ford dodatečně ukázal celou rekordní jízdu extrémního Mustangu na nejnáročnějším okruhu světa, už ani neměl na výběr
6.5.2025
Nejnovější články
Nejspolehlivější moderní VW a jeden z největších současných držáků vůbec můžete podle detailních dat TÜV kupovat ojetý skoro naslepo
před 4 hodinamiDevastace v přímém přenosu: BMW 540d přišlo s novou generací reálně o 49 koní. Jako podstatně těžší vůz je i zásadně pomalejší
před 6 hodinamiToyota ani letos nesplnila dva roky starý plán prodejů elektrických aut, a to si neplánovala skoro nic. Z cílů pro další roky jsou trosky
před 7 hodinamiToto je nový pancéřovaný speciál francouzského prezidenta. Automobilky si ho předchází, ten dosavadní nepoužíval ani rok
před 9 hodinamiSpalovací „dinosaurus” Koenigseggu stanovil další dynamický rekord produkčních aut, nestačí mu ani nejlepší elektromobil
před 10 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva