Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
NSU Kettenkrad HK 101: k mání je Hitlerův minitank, za tři miliony
23.7.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Německá armáda používala motorky i tanky, ale dokonce i jejich křížence, tzv. Kettenkrady, pásové motorky. Jedna může být vaše, jenže draho.
Auta či motorky si kupujeme jako dopravní prostředky a zčásti také jako hračky. V prvním případě musí být auto co nejspolehlivější a jeho provoz by měl být relativně levný. V druhém případě to je ale celkem jedno - např. vyšší spotřeba nevadí, protože s hračkou člověk nejezdí tak často. Musí to ale být auto aspoň trochu zajímavé.
Někdo si koupí sporťák, jiný splašenou hromadu trubek s motorem, někdo další třeba kabriolet. Fandíte-li motorkám, výběr je podobně široký. A dokonce to ani nemusí být úplně motorka, ale třeba levoboček motorky a tanku. Jak jinak si vysvětlit to, co tu máme dnes před sebou - NSU Kettenkrad HK 101, stroj vyráběný v letech 1939 - 1948. I takhle bizarní věci někdo vyrobil a ano - i takhle bizarní věci se dnes dají koupit.
Tušíte správně, tuhle věc vyvinulo Hitlerovo nacistické Německo, a to zejména pro válečné nasazení. Byl to jediný stroj, který zvládl utáhnout menší kanóny dělostřelectva, uvezl tři lidi a který byl zároveň dost malý na to, aby se vešel do letadla Junkers Ju 52. Také to bylo nejmenší vozidlo, které mohlo používat standardní kola pásových vozidel německé válečné výroby.
Je to přesně to, jako co to vypadá. Vpředu je jedno kolo, jeden světlomet a řidítka, jako u každé jiné motorky. Také tu sedí jezdec/řidič na sedle, ale ne úplně obkročmo jako na motorce, má nohy aspoň trochu chráněny. Za ním je něco jako mini-tank, prostor, který nabídne sezení pro další dva lidi a který má po stranách malé pásy. Ty pohání čtyřválcový motor Opel o výkonu 35 koní. Žádná velká síla to tedy není, ale také se bavíme o věci, která je stále blíž motorce než tanku.
Hmotnost a rozměry tomu nicméně tolik neodpovídají, tyhle stroje údajně při délce tří metrů vážily 1,5 tuny. Nelze se tak divit maximálce pouhých 70 km/h. Od toho nicméně nevznikaly, byly to pracovní nástroje a jejich trakce na pevném, ale i písčitém terénu byla mimořádná. A běžně se za ně připojovaly ještě přívěsy, ať už zmíněná děla či cokoliv jiného.
Proč jsme ale začínali hovořit o hračkách? Je léto a jak už jsme zmínili jeden z asi 9 tisíc vyrobených kusů je nyní k mání. Na to, kolik jich vzniklo, je jeho cena dost vysoká, nicméně do dnešních dnů jich asi moc přežívat nebude. 125 tisíc Eur (3,38 milionu korun) je ale každopádně pořádný balík. Tím spíš, že reálná použitelnost takového stroje i na něco jiného než jízdu po poli je víc než diskutabilní. Pokud ale nejkratší cesta pro rohlíky vede právě po poli a chcete při ní vypadat opravdu stylově...
Tenhle kousek je na prodej, vypadá, že byl zrenovován
Archivní fotky z války ukazují Kettenkrad v provozu
Zdroj: Mobile.de
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Rusové zveřejnili video odhalující pozadí vývoje a výroby nové verze Putinovy limuzíny, poprvé ji dostal zahraniční diplomat
28.5.2024 - 1000koňová auta Lamborghini i Tesly se porouchala při srovnání dynamiky na letišti, ukazují věčnou slabinu takových vozů
27.5.2024 - Donedávna nejdražší nové auto světa nafotili u Lidlu, takhle se asi šetří na drahé supersporty
25.5.2024
Nové na MotoForum.cz
- Časový program v Mugellu včera 16:07
- Test WSBK v Misanu včera 13:27
- Suou Touring: osmiválec z Číny včera 11:32
- Úterní program odnesl déšť 28.5.2024
- König už má svého týmového kolegu 28.5.2024
Nejnovější články
- Řecko kvůli obavám z požárů zakázalo elektromobilům vjezd na trajekty, pokud nemají takřka prázdné baterie
před 7 hodinami - Bugatti kdysi stavělo nejrychlejší a nejluxusnější vlaky světa, automobilce to zachránilo kůži
před 9 hodinami - Vláda „zelených” v Evropě zřejmě končí. „Všichni nás milovali a klima bylo číslo jedna, teď cítíme odpor,” říká poslankyně
před 10 hodinami - Audi slaví kulaté výročí ostré RS4 Avant krásnou specialitou, vám ji ale bohužel téměř jistě neprodá
včera - Baterie Tesel degradují tak rychle, že po 3 letech zvládají jen dvě třetiny udávaného dojezdu, po 8 ve velkém odchází
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva