Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Peníze za jízdu na kole místo autem, to je plán Italů jak odlehčit městu
17.3.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Milánští by mohli brzy dostávat peníze za to, že do práce pojedou na kole a ne autem. Nebude to velká částka, může ale fungovat lépe než omezení vjezdu aut.
Možná si pamatujete na „Milán - město duchů”. Ne, nešlo o film nebo knihu, ale o realitu posledních dní loňského roku, kdy byl v Miláně radikálně omezen provoz automobilů kvůli smogu. Vznikly působivé fotografie skoro postapokalyptického rázu, na kterých byly ulice velkoměsta zcela prosté automobilového provozu. Jen se občas objevilo kolo nebo tramvaj. A samozřejmě policie, která vybírala pokuty za porušení zákazu.
Smog samozřejmě jako mávnutím kouzelného proutku nezmizel, tři dny částečně bez aut na kompletní zmizení dusivé deky nad městem nestačí, zejména když nefouká vítr. Milán se tedy snaží hledat další cesty, jak pomoci ovzduší ve své oblasti, a jeden z nápadů zní na placení lidem za to, že budou do práce jezdit na kole místo autem.
Peníze mají pocházet z italskou vládou ohlášeného balíku 35 milionů Eur (cca 946,8 milionu korun) na udržitelnou mobilitu. Není to poprvé, co se takovýto plán v Evropě objevuje - v roce 2014 něco podobného proběhlo ve Francii jako půlroční experiment a lidi za určitých podmínek dostávali 25 centů (6,80 Kč) za kilometr jízdy do práce na kole.
V Itálii by tato částka byla údajně o něco větší; takhle to jsou drobné a má-li to Ital do práce třeba 6 km, je na 2,50 Eur (67,60 Kč) za den, což stačí tak espresso. Za měsíc to sice dá dohromady 50 Eur (1 352 Kč), ale průměrná mzda je v Itálii ve výši 2 227 Eur (60 240 Kč). Finanční motivace navíc nebude možná dostatečná, protože např. v Kodani, jedné z Mekk „civilní cyklistiky”, jen 6 % lidí jezdí do práce na kole kvůli úspoře financí.
Naopak 56 % cyklistů tam jezdí na kole proto, že to je rychlejší a jednodušší, než se autem proplétat dopravou či spoléhat na MHD. Podle dostupných informací to v Miláně může být podobně, na kole může člověk být rychleji v cíli než autem. Problémem ovšem může být nedostatek infrastruktury v tomto italském městě - a také poněkud komický fakt, že město chce, abyste jezdili na kole, tedy vykonávali fyzickou aktivitu ve městě plném smogu.
Ideu představil milánský radní pro dopravu Pierfrancesco Maran, který si je vědom, že nápad má mnohé nedostatky. Například je potřeba zajistit dostatečně spolehlivé zjišťování, jestli člověk opravdu jel na kole. Podle dostupných informací na to bude existovat aplikace do smartphonu. Technologie existuje, jde o to ji správně poskládat tak, aby uměla říci, zda člověk jel na kole nebo autem. „Není to stoprocentně bezchybné, ale nikdo tu nehovoří o vyplácení velkých peněz,” komentoval Maran.
Jestli bude tento plán fungovat, zatím těžko odhadovat, ale kdo to do práce nemá daleko, nemá na trase kopce anebo třeba může na kole projet parkem, který autem musí objíždět, mohl by na pár korun za cestu na kole slyšet. Tak jako tak je to lepší způsob, než zakazování vjezdů aut a tvorba zácp snížením počtu jízdních pruhů pro auta ve prospěch cyklistů...

Budete-li do práce v Miláně jezdit na kole, město vám chce platit
Postapokalypticky působící snímky z konce loňského roku se ale opakovat nebudou
Zdroje: The Guardian
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Měření „na brzdě” ukázalo, že Chevrolet neříká pravdu o výkonu motoru opěvované nové Corvette ZR1
28.6.2025Mercedes po sérii požárů svolává do servisů skoro všechny vyrobené silniční Formule 1, je to další obrovské fiasko
27.6.2025Nástupce po léta nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona byl načapán při testech v provozu, teď už jistě dorazí
26.6.2025
Nejnovější články
Číňané prý nafukují svá prodejní čísla. Jako prodaná ve velkém evidují auta, která nikdo nekoupil, vyzráli tím i na EU
včeraPorsche dává lekci Ferrari. Takhle můžou Italové znovu dosáhnout toho, že majitelé nebudou na svých autech prodělávat kalhoty
včeraRusové zkouší bodovat v zatím neprobádaných vodách, představili své SUV-kupé pro nejchudší
včeraVelká Británie dál hrdě ukazuje cestu EU, výroba aut se tam propadla na nejnižší úroveň od roku 1949
včeraNěmecký král ztráty hodnoty už stěží bude levnější, luxusní raketa jedoucí 305 km/h připravila majitele o 2,6 milionu za pár let
včera
Živá témata na fóru
- Autopojištění - kalkulace 06.30. 04:38 - DorothyShaw
- How to Play and Experience Geometry Dash 06.30. 04:34 - DorothyShaw
- Cyklistické vlákno 06.28. 23:30 - denis
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 06.28. 20:39 - řidičBOB
- Cupra obecně 06.28. 15:49 - Carrert93
- BMW Divize 06.28. 14:14 - pavproch
- kola e89+Tiguan+Scout 06.28. 11:35 - pavproch
- Nejlepsi silnice v Ceske republice ( + SK) 06.28. 11:04 - pavproch