Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Peníze za jízdu na kole místo autem, to je plán Italů jak odlehčit městu
17.3.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Milánští by mohli brzy dostávat peníze za to, že do práce pojedou na kole a ne autem. Nebude to velká částka, může ale fungovat lépe než omezení vjezdu aut.
Možná si pamatujete na „Milán - město duchů”. Ne, nešlo o film nebo knihu, ale o realitu posledních dní loňského roku, kdy byl v Miláně radikálně omezen provoz automobilů kvůli smogu. Vznikly působivé fotografie skoro postapokalyptického rázu, na kterých byly ulice velkoměsta zcela prosté automobilového provozu. Jen se občas objevilo kolo nebo tramvaj. A samozřejmě policie, která vybírala pokuty za porušení zákazu.
Smog samozřejmě jako mávnutím kouzelného proutku nezmizel, tři dny částečně bez aut na kompletní zmizení dusivé deky nad městem nestačí, zejména když nefouká vítr. Milán se tedy snaží hledat další cesty, jak pomoci ovzduší ve své oblasti, a jeden z nápadů zní na placení lidem za to, že budou do práce jezdit na kole místo autem.
Peníze mají pocházet z italskou vládou ohlášeného balíku 35 milionů Eur (cca 946,8 milionu korun) na udržitelnou mobilitu. Není to poprvé, co se takovýto plán v Evropě objevuje - v roce 2014 něco podobného proběhlo ve Francii jako půlroční experiment a lidi za určitých podmínek dostávali 25 centů (6,80 Kč) za kilometr jízdy do práce na kole.
V Itálii by tato částka byla údajně o něco větší; takhle to jsou drobné a má-li to Ital do práce třeba 6 km, je na 2,50 Eur (67,60 Kč) za den, což stačí tak espresso. Za měsíc to sice dá dohromady 50 Eur (1 352 Kč), ale průměrná mzda je v Itálii ve výši 2 227 Eur (60 240 Kč). Finanční motivace navíc nebude možná dostatečná, protože např. v Kodani, jedné z Mekk „civilní cyklistiky”, jen 6 % lidí jezdí do práce na kole kvůli úspoře financí.
Naopak 56 % cyklistů tam jezdí na kole proto, že to je rychlejší a jednodušší, než se autem proplétat dopravou či spoléhat na MHD. Podle dostupných informací to v Miláně může být podobně, na kole může člověk být rychleji v cíli než autem. Problémem ovšem může být nedostatek infrastruktury v tomto italském městě - a také poněkud komický fakt, že město chce, abyste jezdili na kole, tedy vykonávali fyzickou aktivitu ve městě plném smogu.
Ideu představil milánský radní pro dopravu Pierfrancesco Maran, který si je vědom, že nápad má mnohé nedostatky. Například je potřeba zajistit dostatečně spolehlivé zjišťování, jestli člověk opravdu jel na kole. Podle dostupných informací na to bude existovat aplikace do smartphonu. Technologie existuje, jde o to ji správně poskládat tak, aby uměla říci, zda člověk jel na kole nebo autem. „Není to stoprocentně bezchybné, ale nikdo tu nehovoří o vyplácení velkých peněz,” komentoval Maran.
Jestli bude tento plán fungovat, zatím těžko odhadovat, ale kdo to do práce nemá daleko, nemá na trase kopce anebo třeba může na kole projet parkem, který autem musí objíždět, mohl by na pár korun za cestu na kole slyšet. Tak jako tak je to lepší způsob, než zakazování vjezdů aut a tvorba zácp snížením počtu jízdních pruhů pro auta ve prospěch cyklistů...

Budete-li do práce v Miláně jezdit na kole, město vám chce platit





















































Postapokalypticky působící snímky z konce loňského roku se ale opakovat nebudou
Zdroje: The Guardian
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
před 6 hodinami
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
včera
Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
2.11.2025
Nové na MotoForum.cz
- Grand Prix se vrací do Evropy včera 09:57
- Joe Roberts mimo hru v Portimãu a Valencii, Xabi Zurutuza jako náhrada včera 08:00
- Miguel Oliveira: Poslední domácí závod v MotoGP? 3.11.2025
- Hakim Danish místo Yamanaky 3.11.2025
- Marquez je o 2 kroky vpřed před ostatními 2.11.2025
Nejnovější články
BMW M končí s verzemi Competition. Zdánlivě logický krok je dalším nepochopením emotivní stránky věci
před hodinou
Stellantis nezná meze, do nabídky vrací i motor 7,0 V8 s až 1 014 koňmi, navíc levně
před 2 hodinami
K mání je dodnes úplně nová Mazda z ledna 1990. Je to stroj času přímo do chvil hned po sametové revoluci
před 4 hodinami
Prodeje korejských elektromobilů v USA se po konci dotací zhroutily, i když zlevnily pod úroveň dotovaných cen
před 5 hodinami
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
před 6 hodinami
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 11.05. 13:02 - Stepan
- BMW Divize 11.05. 10:19 - pavproch
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 11.04. 18:24 - Stepan
- Dříve M135i, nyní ///M2 11.04. 14:02 - Snowman000
- 1.0tsi 85kw 11.04. 10:51 - Carnby
- Jednostopé okénko 11.04. 06:58 - řidičBOB
- IT poradna 11.03. 10:41 - pavproch
- Rychlodotazy 11.03. 08:35 - HondaMan
