Home > Rubriky a sekce > Život řidiče, Zajímavosti > Článek
Pokud máte starší auto s dobrým motorem, važte si ho, ceny takových rychle rostou
27.12.2019 | Mirek Mazal
Protěžování až příliš malých motorů, hybridů a dalších, často uměle ekologických řešení proti vůli zákazníků se na trhu ojetých aut projevuje více, než se zdá. Ceny starších vozů rostou.
Splnit stále tvrdší limity EU diktující výši spotřeby i množství produkovaných škodlivin je těžký úkol. Za poslední dekádu jsme se proto ze strany automobilek dočkali mnoha nevítaných ústupků, které vychází vstříc právě představám Bruselu. Nikdo nevolal po litrových tříválcích v SUV či přehnaném downsizingu, převodovkách s nesmyslně dlouhými převody, start-stopech, hybridech a dalších výmyslech moderní doby, přesto je tu máme.
Děje se tak navzdory tomu, že touze snižovat spotřebu a emise ve výsledku vůbec nahrávat nemusí. Složité systémy následného čištění spalin jsou stále komplikovanější a tím pádem trpí zvyšujícím se počtem potenciálních chyb. S přibývajícími ekologickými systémy roste množství poruch, čímž trpí životnost motoru, který musí být dříve opraven či úplně nahrazen. A to znamená jen další zbytečné vzniklé výrobou něčeho, co by jinak nemuselo být třeba, o složitém vývoji s tím spojeným ani nemluvě.
Starší benzínové motory bez kvanta „zelených” vychytávek sice nejsou nejčistší, ale jejich životnost s jednodušší údržbou je přirozeně delší. Najednou tak více kilometrů za menších nákladů a ve výsledku zeměkouli zašpiní méně než dva modernější agregáty, které dohromady zvládnou stejnou porci kilometrů. Současné přímovstřikové jednotky navíc vytváří více pevných částic, které je třeba filtrovat a o jejich spolehlivosti pochybují i odborníci.
Rozum velí netlačit káru inovací příliš rychle vpřed, ale na to Brusel neslyší. Klasické benzínové motory s vyšším objemem a atmosférickým plněním výrobní linky rychle opustily a jednoho dne je opustí i ryzí benzinové či naftové motory jako takové. Preference zákazníků se ovšem zase tak rychle nemění, a tak se ojeté auto s dobrým motorem klasického ražení stává stále více populárním zbožím.
Nejlépe o tom svědčí výsledky studie webu Mobile.de, největšího tržiště s ojetými auty v Evropě. Výzkum se zaměřil na vývoj cen starších aut v autobazarech a dospěl k pozoruhodným výsledkům. Zatímco běžně ceny starých aut postupem času stále více klesají, nyní se děje pravý opak. A to tím více, čím starší vůz je. Zvýšený zájem o starší, zejména zážehové motory vedl k dříve nepředstavitelnému růstu průměrných cen. Hodnota bazarového modelu starého od 15 do 20 let v Německu meziročně prudce vzrostla - konkrétně o 17 %.
Výsledky jistě ovlivnilo i pár vyhledávaných youngtimerů, které zvyšují ceny ještě intenzivněji, ale o tak rychlý globální růst cen se nemohly postarat. K růstu navíc prokazatelně dochází už u aut od pěti let stáří. Zároveň se snižuje počet inzerátů a tím pádem řídne i nabídka těchto vozů. „Především starší benzínové motory jsou v současné době velmi populární. Také vidíme, že v současné době se starší vozidla v Německu prodávají velmi rychle,“ říká generální ředitel společnosti Mobile.de Malte Kruger. Pouze u tří- až pětiletých ojetých aut je znám mírný propad cen o 1,7 %, u ostatních ceny rostou.
Autoři studie jsou přesvědčeni, že v budoucnu by se měl hon na poslední dobré benzínové motory ještě více zintenzivnit. Pokud tedy máte doma starší auto s dobrým, nejvíce pak benzinovým motorem, začněte si jej vážit, i obyčejné modely nyní rostou na ceně. Vzhledem k současnému vývoji se velmi pravděpodobně ještě dožijeme chvíle, kdy jakákoli dnešní zajímavější auta budou ceněnými klasikami - protože už nic podobného zkrátka nepůjde koupit.
Vývoj cen benzinových ojetin dle stáří na německém trhu dle Mobile.de

Vývoj u mladších ojetin na benzín poukazuje na růst cen tam, kde by měl klesat
Situace u starších bazarových kusů je ještě mnohem jednoznačnější
Moderní motory jako 1,0 TSI vyhovují představám EU, ale z hlediska životnosti a praktičnosti převažují negativa. Část zákazníků tak raději preferuje starší pohonné jednotky a na trhu je to znát
Zdroj: Mobile.de
Bleskovky
Max Verstappen osedlal nejbrutálnější Ford dneška, ani zkušený moderátor Top Gearu jeho jízdu chvílemi „nedával”
včeraHromadná havárie zabarikádovala Nürburgring. Řidič posledního vozu, který do všeho vlétl, natočil děsivý příjezd až po náraz
30.7.2025Ferrari jako referenční auto při vývoji používá čínský elektromobil, o evropském automobilismu to říká mnohé
30.7.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Elektrické Kie a Fordy už v USA skoro nikdo nechce ani v momentě, kdy měly růst v jakési předsmrtné křeči
včeraHonda poznává následky sázky na downsizing, místo nezdolných jednotek v ruce má hromadnou žalobu za poruchové motory na krku
včeraBentley vám teď do auta na přání instaluje i zlaté výdechy ventilace nebo tvíd, ve výsledku tím ale ukazuje jen tragičnost doby
včeraPorsche urychlilo návrat spalovacího nástupce Macanu, chybná sázka na elektřinu ho ale bude ještě hodně bolet
včeraMax Verstappen osedlal nejbrutálnější Ford dneška, ani zkušený moderátor Top Gearu jeho jízdu chvílemi „nedával”
včera
Živá témata na fóru
- Video a Nordschleife, the best of 08.01. 20:00 - qrs13
- Letní i zimní 225(př) + 255(z) 17 až 19" - které? 08.01. 17:18 - pavproch
- Rychlodotazy 07.31. 13:47 - Zajda
- Řidiči, co to mají v ruce... 07.31. 06:45 - řidičBOB
- Detektory policejních radarů 07.30. 17:16 - pavproch
- Sen se stal skutečností - wtf?!? 07.30. 17:14 - pavproch
- Politický koutek 07.30. 16:59 - Stepan
- IT poradna 07.30. 14:31 - hyundaiclub