Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Proč Tesly nemají červená tlačítka bezpečnostních pásů? Jsou jediné takové
15.7.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Všechna masově vyráběná auta na celém světě mají červená tlačítka pro odepínání pásů. V Teslách můžeme na pásech vidět jen vše v černé, proč?
Zřejmě jste si všimli, že v autech jsou tlačítka spon bezpečnostních pásů červená. Mluvíme o těch částech zádržných systémů, která člověk zmáčkne, když chce odepnout pás a vystoupit z vozu. Jsou červená vždycky, odnepaměti většiny z nás - byla taková už ve Škodách 120, byla stejná, když jste si po revoluci přivezli VW Golf z Německa a jsou taková, když si dnes koupíte novou Toyotu.
Je to jediná část spony, která je červená a ve většině aut i jediná část celého interiéru, která má tuto barvu. Do luxusních aut se to ale příliš nehodí - máte interiér plný krémové kůže, hnědého dřeva a třeba hliníku, a pak v něm svítí červená tlačítka spon pásů. Můžete červenou milovat, ale stejně musíte uznat, že to není zrovna úhledné a v opravdu přepychových interiérech, jako má třeba Mercedes třídy S, to vypadá až lacině.
Důvod, proč to tak je, je prostý - ono to tak být musí. Stejně jako podobu spousty jiných věcí v autě to definuje evropská směrnice. Ta konkrétně říká, že „Místo uvolnění spony musí být červené. Žádná jiná část spony nesmí být červená.” Na fotkách Tesel, třeba Model S, jste si ale mohli všimnout, že spony červené nejsou. Jsou vyvedené v barvě interiéru - vídáme černé, béžové či šedé. Vypadá to lépe, elegantně, v souvislosti s výše zmíněným to ale pochopitelně nechává vyvstat otázku, jak je to možné. Že by zase nějaká úleva pro výrobce elektromobilů?
I v tomto případě je důvod docela jednoduchý. Tesla je americká automobilka a americká směrnice, která upravuje bezpečnostní pásy, žádné takové nařízení neobsahuje. Na rozdíl od Evropy vůbec nespecifikuje barevné provedení spony. Automobilka tedy obvykle při představení svých novinek prezentuje jejich americká provedení a ta mají „americké pásy”. V evropských Teslách - už trochu mimo obvyklou pozornost médií - jsou pásy zase částečně červené. Protože takové být musejí.
To ale nevysvětluje, proč jsou jen v Teslách - neznáme žádnou jinou významnou automobilku, třebaže americké provenience, která by „nečervená” tlačítka na sponách pásů používala. A mohou to být klidně ryze americké vozy, které se jinde neprodávají. Červená tlačítka používá i Buick, jsou třeba v Lincolnu MKZ, který se vyrábí v USA a do Evropy se nevyváží, to samé platí o Fordu F-150, GMC Sierra nebo Chrysler 200 či jakémkoli významnějším modelu významnější americké značky.
Tady už je situace složitější, důvody ale budou nejspíše dva - jednak jde málokdy o ryze americké firmy, spíše se jedná o americké značky globálně působících automobilek. A ty s ohledem na maximální snížení nákladů preferují použití jednotných dílů aplikovatelných do všech autech pro jakýkoli kout světa. Možná významnější faktor ale bude ten, že ona červená barva má svůj význam - má lidem třeba v panice se pokoušejících dostat se z nabouraného auta snáze umožnit zorientovat se a odepnout si co nejrychleji pás, který jim chvíli před tím pomohl.
Tesla preferuje jiné hodnoty, ale - jak už jsme zmínili - jinde se pochopitelně musí podřídit platným pravidlům. Níže tedy přikládáme fotky evropské a australské verze Modelu S, kde jsou tlačítka spon červená. Ve svých vozech pro americký trh má ale Tesla tlačítka v barvě interiéru, protože prostě může a na rozdíl od jiných této možnosti využívá. Estéti to zřejmě ocení, zatvrzelí příznivci bezpečnosti asi méně...




Modely S pro americký trh mají černá tlačítka spon pásů
Vozy ostatních významných značek je mají vždy červená. A je jedno, jestli se koukáme do Mercedesu, Škody a nebo Nissanu a jestli jde o vůz pro Evropu, Austrálii nebo Japonsko
V Evropě a Austrálii jsou ale i v Teslách tlačítka červená, protože taková být musí
Zdroj: Jalopnik
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Srovnání s Ferrari teprve ukázalo nesmyslnost nového BMW M5. Už nikdy nebude jako dřív, říká úpravce
11.5.2025Brutální Wankel s 12 rotory měl dávat 5 000 koní, při prvním měření výkonu ale selhal a začal hořet
10.5.2025Spalovací „dinosaurus” Koenigseggu stanovil další dynamický rekord produkčních aut, nestačí mu ani nejlepší elektromobil
9.5.2025
Nejnovější články
Nezničitelný kombík Mercedesu najel už skoro 900 tisíc km s původní technikou. A dál jezdí, jako by se nechumelilo
včeraNěmecko je odsouzeno ke zkáze, lidi tam vyrábí auta nejdráž na světě, i Česko a Slovensko jsou superlevný kraj
včeraHammond a May překvapili novým soubojem jako ze starých časů Top Gearu. Zkusili, jestli je na cestování rychlejší auto, nebo letadlo
včeraDevastace v přímém přenosu: BMW 540d přišlo s novou generací reálně o 49 koní. Jako podstatně těžší vůz je i zásadně pomalejší
včeraSlovenské létající auto je s novým motorem konečně připravené na sériovou výrobu, jako jediné nevypadá úplně směšně
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva