První majitel dekády jezdil s tuzexovým snem Čechoslováků, až teď ho v parádním stavu prodává

Tohle auto je legenda v legendární verzi, a tak se vlastně ani nedivíme, že jej někdo nemohl po desítky let dostat ze svého srdce. A i když s ním velmi pravidelně jezdil, zachoval jej pro současnost ve stavu, v jakém se nevídá.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

První majitel dekády jezdil s tuzexovým snem Čechoslováků, až teď ho v parádním stavu prodává

30.10.2021 | Petr Miler

První majitel dekády jezdil s tuzexovým snem Čechoslováků, až teď ho v parádním stavu prodává

/

Foto: Autohaus Ulmer, publikováno se souhlasem

Tohle auto je legenda v legendární verzi, a tak se vlastně ani nedivíme, že jej někdo nemohl po desítky let dostat ze svého srdce. A i když s ním velmi pravidelně jezdil, zachoval jej pro současnost ve stavu, v jakém se nevídá.

Někdy si říkám, že člověk musí mít hodně špatnou paměť, aby snil o návratu do dob před rokem 1989. Určitě není pravdou, že šlo o dobu temna bez špetky světlých stránek, některé tragikomické aspekty tehdejšího života ale pamatuji příliš dobře na to, abych na ně vzpomínal s láskou.

Pamatuji si, jak jsme po létech čekání na smilování kohosi vyrazili s otcem pro nový vůz Škoda řady 742, jeho vůbec první nové auto v životě. Ač bylo úplně nové, bylo při předání jen v o málo lepší kondici než současné Tesly a byť je třeba uznat, že lidé z Mototechny měli snahu dát na místě věci do pořádku, ve výsledku nám beztak řekli jasně: Buď auto vezmete v tom stavu, v jakém je, nebo můžete čekat dalších pár let na jiné. Je jasné, že otec vzal, co bylo a vůz jsme si během dalších týdnů sami doladili doma.

Mít novou a tehdy přesto morálně dávno zastaralou Škodu nebylo vůbec samozřejmé, i když jste na ni náhodou měli peníze. Většina jiných aut byla pro Čechoslováky snem - počínaje Ladami, které pořád šlo koupit v Mototechně, a konče čímkoli „západním”, co šlo koupit leda v Tuzexu. Do toho bylo možné vstoupit, když jste ukázali, že máte bony, a tak jste mohli obdivovat třeba Fiaty či Fordy, pakliže byly zrovna na skladě.

Jedním z vysněných vozů byl tehdy model Uno - obecně vzato jeden z nejobyčejnějších Fiatů, ale vyprávějte o tom něco lidem, pro které byla Škoda 130 GL nedosažitelným luxusem. Byl to velmi žádoucí vůz, který nakonec vznikl v 9 milionech exemplářů a šance, že jste nějaký před rokem 1989 řídili, je velmi malá, pokud jste si neříkali Dalibor Janda nebo nějak podobně. Šance, že si jej v jakkoli rozumném stavu pořídíte dnes, není o mnoho větší, protože už se 26 let nevyrábí... Ale občas se poštěstí.

Loni v létě jsme vám ukazovali skutečně nový, ani nevybalený běžný model, dnes tu ale máme něco o hodně zajímavějšího, třebaže o nejeté auto nejde. Jde totiž o Uno ve verzi Turbo z dob, kdy u nás komunisté a estébáci převlékali kabáty a přemýšleli, jak naložit s nově nabytou svobodou. Ale žerty stranou, tohle auto je docela seriózní náčiní a kdo jej měl tu čest poznat, na něj zřejmě bude vzpomínat s cukáním koutků.

Turbo bylo vrcholné Uno, které dostalo přeplňovaný motor 1,4 s výkonem mezi 110 a 120 koňmi podle té které verze. To asi dnes nikoho nepoloží, jenže vážilo také jen něco přes 900 kg. A skutečně létalo. Stovka za 7,7 sekundy nezní úplně špatně ani dnes a maximálka přes 200 km/h byla na tachometru dříve, než jste řekli: „Uno Turbo!” A nebo o malou chvilku později. Bylo to skutečně velmi agilní, velmi rychlé a velmi zábavné auto.

Své o tom bude vědět člověk, který prodává vůz na fotkách níže. Koupil jej v roce 1992 jako první a nechal si jej dodnes, dalších 29 let. Jezdil s ním dost a přesto ne moc, na tachometru má dnes 191 tisíc km, především se o něj ale příkladně staral. Celých skoro 30 let s ním pravidelně zajížděl do autorizovaného servisu a musel s ním zacházet v rukavičkách, neboť dodnes vypadá zánovně. A podle prodejce, mimochodem stále toho samého autorizovaného dealera, je i technicky bez jediné vady.

Dotyčnému trochu závidíme, že s takovým zajímavým autem strávil tolik let, teď jej ale může kdokoli z nás vystřídat. Na rozdíl od nejetých verzí Turbo tohle Uno nestojí vyloženě nesmyslné peníze, třebaže 13 990 euro, tedy asi 359 tisíc korun není málo za 29 staré supermini se skoro 200 tisíci km. Ale podívejte se na něj. V rudé barvě je to takové malé Ferrari a ani detailní zkoumání prý z valné většiny originálního stavu neodhalí důvod, proč mu nevěřit stav 1A. Je to vskutku pozoruhodné auto s pozoruhodnou historií - kdybyste měli zájem, vůz stojí v německém Kolíně na Rýnem.


První majitel dekády jezdil s tuzexovým snem Čechoslováků, až teď ho v parádním stavu prodává - 1 - Fiat Uno Turbo 1992 prvni majitel hezky prodej 01První majitel dekády jezdil s tuzexovým snem Čechoslováků, až teď ho v parádním stavu prodává - 2 - Fiat Uno Turbo 1992 prvni majitel hezky prodej 02První majitel dekády jezdil s tuzexovým snem Čechoslováků, až teď ho v parádním stavu prodává - 3 - Fiat Uno Turbo 1992 prvni majitel hezky prodej 03První majitel dekády jezdil s tuzexovým snem Čechoslováků, až teď ho v parádním stavu prodává - 4 - Fiat Uno Turbo 1992 prvni majitel hezky prodej 04První majitel dekády jezdil s tuzexovým snem Čechoslováků, až teď ho v parádním stavu prodává - 5 - Fiat Uno Turbo 1992 prvni majitel hezky prodej 05První majitel dekády jezdil s tuzexovým snem Čechoslováků, až teď ho v parádním stavu prodává - 6 - Fiat Uno Turbo 1992 prvni majitel hezky prodej 06První majitel dekády jezdil s tuzexovým snem Čechoslováků, až teď ho v parádním stavu prodává - 7 - Fiat Uno Turbo 1992 prvni majitel hezky prodej 07První majitel dekády jezdil s tuzexovým snem Čechoslováků, až teď ho v parádním stavu prodává - 8 - Fiat Uno Turbo 1992 prvni majitel hezky prodej 08První majitel dekády jezdil s tuzexovým snem Čechoslováků, až teď ho v parádním stavu prodává - 9 - Fiat Uno Turbo 1992 prvni majitel hezky prodej 09První majitel dekády jezdil s tuzexovým snem Čechoslováků, až teď ho v parádním stavu prodává - 10 - Fiat Uno Turbo 1992 prvni majitel hezky prodej 10
Absolutní vrchol nabídky mnohými kdysi vysněného Fiatu Uno se i dnes dá koupit v parádním stavu, přestože už dost jetý. Tohle auto skoro tři dekády používal a opečovával první majitel. Foto: Autohaus Ulmer, publikováno se souhlasem

Zdroj: Mobile.de

Petr Miler

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.