První majitel po 32 letech prodává sotva jetou Škodu 120 L, takových už dnes jezdí jen osm

Je to fascinující, ale čas dokázal během pár dekád udělat ceněnou raritu i z takových aut, jako je Škoda 742 ve své nejtuctovější verzi. Provedení s pravostranným řízením už dnes jezdí jen osm a možná to nejzachovalejší je nyní na prodej v aukci.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

První majitel po 32 letech prodává sotva jetou Škodu 120 L, takových už dnes jezdí jen osm

8.10.2021 | Petr Miler

První majitel po 32 letech prodává sotva jetou Škodu 120 L, takových už dnes jezdí jen osm

/

Foto: Manor Park Classics, publikováno se souhlasem

Je to fascinující, ale čas dokázal během pár dekád udělat ceněnou raritu i z takových aut, jako je Škoda 742 ve své nejtuctovější verzi. Provedení s pravostranným řízením už dnes jezdí jen osm a možná to nejzachovalejší je nyní na prodej v aukci.

Jeden milion sedmdesát tisíc šest set devadesát tři. To není počet hlasů pro vítěze letošních voleb do poslanecké sněmovny, ale počet Škod 120, které tehdejší Automobilové závody, národní podnik vyrobily mezi léty 1976 a 1990 pro celý svět. Od chvíle, kdy ta poslední sjela z výrobních linek mladoboleslavské značky, tedy uplynulo 31 let a přesně ty stačily k tomu, aby se počet některých verzí tohoto modelu přežívajících v provozu smrskl na osm. Fascinující.

Na jednu takovou se právě díváte. Jde o skutečně nejtuctovější verzi Škody 742, tedy model 120 v základní výbavě L, která si nevysloužila ani dvě vnější zpětná zrcátka. Jako nová byla dodána prvnímu majiteli v roce 1989 do Velké Británie a jde tedy o provedení s pravostranným řízením. Právě těch už britský registr pozná jen osm, všechny ostatní v lepším případě někde hnijí, v horším už dávno vůbec neexistují.

To samo o sobě dělá z vozu výjimečnou věc, je tu ale ještě jeden podstatný aspekt. Onen první majitel se vozu za 32 let nezbavil a prodává jej až dnes s pouhými 14 200 mílemi, tedy asi 22 852 km na tachometru. To je neuvěřitelně nízké číslo a byť vůz kvůli tomu není ve stavu vhodném pro přehlídky elegance, o jeho originalitě a zachovalosti nepochybujeme ani v nejmenším. Sem tam jej zvnějšku trápí zatím převážně povrchová koroze, interiér je ale dodnes prakticky netknutý.

Jak jsme již zmínili, jde o auto z roku 1989, tedy samého konce výroby, navíc pochopitelně ve vývozním provedení pro Británii. To znamená třeba líbivé polepy karoserie na stranách či vzadu. Vzhledem k verzi L ale nečekejme více než to - na přídi je vidět poslední provedení masky chladiče, vzadu neobvyklé grafické ztvárnění označení 120 L a to je tak nějak vše. Motorem je pochopitelně tradiční čtvercová (72x72 mm) dvanáctistovka (přesně 1 174 cm3) o výkonu až 36,7 kW a točivém momentu 82 Nm. Převodovka je čtyřstupňová manuální, maximální rychlost činí 140 km/h.

To jsou u nás notoricky známá čísla, narazit zde v prodeji na stodvacítku v takovém stavu je ale výjimečné a v britském provedení je to doslova rarita. Fanoušek škodovek by nemusel pohrdnout, auto bude k mání v online aukci pořádané firmou Manor Park Classics, která očekává prodej za 2 500 až 3 500 liber, tedy maximálně 105 tisíc Kč. Pokud to tak bude, půjde v podstatě o docela levné zboží, jakkoli bizarně to těm, kteří marně prodávali podobná auta před pár dekádami za 20 tisíc Kč, může znít.


První majitel po 32 letech prodává sotva jetou Škodu 120 L, takových už dnes jezdí jen osm - 1 - Skoda 120 L 1989 nejeta prodej 01První majitel po 32 letech prodává sotva jetou Škodu 120 L, takových už dnes jezdí jen osm - 2 - Skoda 120 L 1989 nejeta prodej 02První majitel po 32 letech prodává sotva jetou Škodu 120 L, takových už dnes jezdí jen osm - 3 - Skoda 120 L 1989 nejeta prodej 03První majitel po 32 letech prodává sotva jetou Škodu 120 L, takových už dnes jezdí jen osm - 4 - Skoda 120 L 1989 nejeta prodej 04První majitel po 32 letech prodává sotva jetou Škodu 120 L, takových už dnes jezdí jen osm - 5 - Skoda 120 L 1989 nejeta prodej 05První majitel po 32 letech prodává sotva jetou Škodu 120 L, takových už dnes jezdí jen osm - 6 - Skoda 120 L 1989 nejeta prodej 06První majitel po 32 letech prodává sotva jetou Škodu 120 L, takových už dnes jezdí jen osm - 7 - Skoda 120 L 1989 nejeta prodej 07První majitel po 32 letech prodává sotva jetou Škodu 120 L, takových už dnes jezdí jen osm - 8 - Skoda 120 L 1989 nejeta prodej 08První majitel po 32 letech prodává sotva jetou Škodu 120 L, takových už dnes jezdí jen osm - 9 - Skoda 120 L 1989 nejeta prodej 09První majitel po 32 letech prodává sotva jetou Škodu 120 L, takových už dnes jezdí jen osm - 10 - Skoda 120 L 1989 nejeta prodej 10První majitel po 32 letech prodává sotva jetou Škodu 120 L, takových už dnes jezdí jen osm - 11 - Skoda 120 L 1989 nejeta prodej 11První majitel po 32 letech prodává sotva jetou Škodu 120 L, takových už dnes jezdí jen osm - 12 - Skoda 120 L 1989 nejeta prodej 12
Díváte se na vzácnost svého druhu, Škodu 120 L v provedení pro Velkou Británii. V provozu jich je už jen 8, tento kus z roku 1989 je navíc po prvním majiteli, který s ním sotvakdy vyjel. Foto: Manor Park Classics, publikováno se souhlasem

Zdroj: Manor Park Classics

Petr Miler

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.