Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
První německá automobilka definitivně skončila s diesely, už nevyrobí ani jeden
23.9.2018 | Petr Miler
Mnozí o tom mluvili a mluví, nikdo to ale zatím neudělal. I v tomto případě se dlouho zdálo, že jde o přehánění, ale nakonec tomu tak není. Žádné další naftové Porsche už nebude postaveno.
Dlouho to vypadalo jako scéna z filmu Skřivánci na niti. Akorát místo: „Tak to se ožeňte!” a: „Tak to se nežeňte!” jako by šéfům Porsche někdo našeptával cosi o tom, že je mají a nebo nemají vyrábět. O čem je řeč? Pochopitelně o naftových motorech, které se už letos v únoru v Zuffenhausenu ocitly na černé listině a automobilka hovořila o okamžitém zastavení jejich výroby a prodeje.
Znělo to rezolutně, v dalších týdnech ale Porsche svá slova nejprve mírnilo, aby záhy zcela otočilo. „Neříkáme, že diesely zcela opouštíme,“ nechal se tehdy slyšet prodejní šéf automobilky s tím, že je dostane přinejmenším nový Cayenne a nafta se vrátí i do nabídky Macanu. Obojí se mělo stát ještě letos, teď už je ale jasné, že se to nestane. A nezdá se, že by se na tom do budoucna mohlo něco změnit.
Poněkud neobvykle v neděli totiž automobilka poslala do světa oficiální tiskovou zprávu nadepsanou slovy „Porsche opouští diesely”. Jak nadpis naznačuje, Němci konstatují, že s naftovým pohonem definitivně končí a se vznětovým motorem nevyrobí nic - ani Macan, ani Cayenne, ani Panameru, prostě nic.
Rozhodnutí automobilky v něm vysvětluje sám šéf firmy Oliver Blume. „Porsche nedémonizuje diesely,” říká. „Diesely jsou a budou významnou pohonnou technologií. Nicméně my jako výrobce sportovních aut, pro nějž diesely hrály vždy druhotnou roli, jsme došli k závěru, že bychom raději viděli naši budoucnost bez naftových pohonných jednotek. Pochopitelně se nadále budeme starat o současné zákazníky naftových modelů s profesionalitou, kterou očekávají,” dodává dále Blume.
Je to nepochybně velmi odvážné rozhodnutí. Ačkoli v rámci celosvětových prodejů hrají naftové motory u Porsche vcelku podružnou roli, na některých trzích byly klíčovou součástí nabídky. Například v Německu se v případě Macanu staraly diesely o více jak 40 % prodejů, u Cayenne to bylo dokonce přes 45 % a u Panamery více jak 20 %. Zrovna Němci v poslední době naftové motory dvakrát nepreferují a je možné, že na tomto trhu Porsche nakonec o tolik nepřijde. Nejde ale zdaleka o jedinou baštu dieselů, kde by rozhodnutí ukončit výrobu a prodej naftových motorů mohlo Porsche hodně bolet.
Automobilka se diesely v nabídce pokusí nahradit hybridním pohonem, s nímž je v poslední době úspěšná - pro rok 2025 dokonce předpokládá, že polovinu prodaných vozů budou tvořit ty s hybridním a nebo elektrickým pohonem. Aby ovšem neranila puristy, dodává, že vývoj stále výkonnějších a efektivnějších spalovacích motorů zůstává středobodem její budoucí strategie.
„Naším cílem je dále kráčet na čele technického vývoje. Zintenzivňujeme naši orientaci na podstatu značky a současně se snažíme přizpůsobovat naši společnost potřebám budoucí mobility,” uzavírá vyjádření Porsche jeho šéf.
Jsme zvědavi, s jakou odezvou se toto rozhodnutí automobilky setká u evropských zákazníků značky, ti ostatní jej nepocítí. Je nepochybné, že pokud si někdo může dovolit s diesely skončit, je to právě Porsche. Jak jsme ale naznačili výše, zejména u dvou jeho nejpopulárnějších modelů byly dosud naftové motory stěžejní součástí jejich celkového odbytu a nejsme si zcela jisti, jestli jejich zákazníci budou ochotni přesedlat na benzinový či hybridní pohon.















































































































Panamera 4S Diesel už navždy zůstane poslední naftovou novinkou Porsche. A do budoucna se možná stane ceněnou raritou, automobilka jich mohla vyrobit nanejvýš pár stovek
Bleskovky
Číňané na sebe naskládali sedm úplně nových aut a nechali je tak tři dny stát venku na odiv všem
včeraSlovinská basketbalová superstar si lebedí nad svým novým autem. Aby ne, jde o 1000koňovou raketu pro 25 vyvolených
30.4.2025George Russell ukázal své nové služební auto, čekal na něj dlouhých 8 let
30.4.2025
Nejnovější články
Nissan začal prodávat auto, které je velké jako Škoda Superb, ale stojí míň než úplně základní Fabie
před 2 hodinamiBMW zastavilo výrobu elektromobilů, říká tomu „odložení produkce”. Trh je prý saturovaný
před 4 hodinamiVýkonná elektrická Kia nepřestává ruinovat majitele, za roční auto se zanedbatelným nájezdem v aukci nikdo nedal ani polovinu původní ceny
včeraČíňané na sebe naskládali sedm úplně nových aut a nechali je tak tři dny stát venku na odiv všem
včeraNové BMW M3 dostane úplně nový typ spalovacího motoru, odhalil manažer automobilky, jsme na něj zvědavi
včera
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 05.02. 08:53 - řidičBOB
- S větrem ve vlasech.... 05.01. 14:44 - pavproch
- Onboard videa 05.01. 09:03 - řidičBOB
- Táhneme na Brusel 04.30. 11:59 - abgx1
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.30. 08:43 - řidičBOB
- Cyklistické vlákno 04.29. 21:37 - jerry
- Čínská auta v ČR 04.29. 11:08 - Brus
- VZKAZY 04.28. 20:22 - GeneHawkins