První země zavedla hromadnou dopravu zdarma, neplatí se za autobusy ani vlaky

Ptáte se, jaký má smysl platit za lístky na hromadnou dopravu, když je někdy i většina ceny dotována a jakýkoli cenový blok jen odrazuje od jejího používání? Přesně to si řekli v Lucembursku a odpověděli si, že žádný.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

První země zavedla hromadnou dopravu zdarma, neplatí se za autobusy ani vlaky

1.3.2020 | Mirek Mazal

První země zavedla hromadnou dopravu zdarma, neplatí se za autobusy ani vlaky

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Ptáte se, jaký má smysl platit za lístky na hromadnou dopravu, když je někdy i většina ceny dotována a jakýkoli cenový blok jen odrazuje od jejího používání? Přesně to si řekli v Lucembursku a odpověděli si, že žádný.


Nemá smysl diskutovat o tom, že nám je nejbližší cestování vlastním autem. Pokud ale přijde řeč na alternativy, hromadná doprava je jednou z prvních na ráně - autobus, vlak či jiný podobný dopravní prostředek je také možností, jak se v rozumném čase dostat ještě vcelku pohodlně z bodu A do bodu B.

Hromadná doprava se někdy tváří jako ryze soukromá záležitost, reálně tomu tak ale v Evropě je jen velmi zřídka. Buď jde o službu přímo zřizovanou a provozovanou městem, nebo rozličně dotované alternativy provozované soukromými přepravci. Z toho vyplývá i jedna podstatná skutečnost - ceny, které za tyto služby platíme, nejsou reálné. Přesněji řečeno nejsou úplné.

Na hypotetickém případě si můžeme říci, že třeba jízdenka na autobus z Dolní Lhoty do Horní Lhoty by musela stát 100 Kč, aby se přepravci provoz takové služby vyplatil. Zastupitelstva obou Lhot ale došla k závěru, že více než 20 Kč by lhotští nedali, a tak se rozhodnou, že přepravu zadotují 80 Kč na jednoho člověka a jednu jízdu. Část obyvatel těchto obcí tak autobusem vesele jezdí (možná ne až tak vesele, někteří ještě budou láteřit, jak je dnes draho) a oni sami včetně všech ostatních obyvatel obou obcí platí bokem dalších 80 korun. Říkáme to s nadsázkou, skutečná praxe ale není až tak odlišná - v České republice se podpora na jednoho přepraveného v hromadné dopravě pohybuje v řádu desítek korun, na železnici dokonce atakuje hranici 100 Kč na osobu.

Tento stav vás asi nepřekvapí, v Evropě je v podstatě normou. Sami bychom byli raději, kdyby tyto služby nebyly dotované vůbec a buď by za reálně reálné ceny byly schopny přežít, nebo nikoli, jenže to je utopie. Jako druhá možnost se pak nabízí cesta, kterou se po více než ročním dílčím cestování vydali v Lucembursku. Tam jako v první zemi Evropy i světa zavedli od dnešního dne veškerou hromadnou dopravu zdarma. Neplatí se za autobus, tramvaje ani vlaky, bez ohledu na ujetou vzdálenost.

Lucemburčané přišli na to, že hrát si na cenu jízdenky třeba 1 euro nemá smysl, když se bokem musí připlácet další tři - hrazené jízdné na celkových nákladech na její provoz nehraje zase tak velkou roli a občany přesto od používání odrazuje. Tento stav dříve platil pro děti a studenty, nyní je doprava bez poplatku k dispozici pro všechny.

Smyslem je pochopitelně ulehčit dopravě i eliminovat část znečištění. Hlavní město má 114 tisíc obyvatel, což není mnoho, každý den do něj ale dojíždí na 400 tisíc lidí z okolních měst i zemí. To znamená mnoho dopravních problémů a přesunutí části populace do hromadných prostředků by mělo ulehčit přírodě i dopravním zácpám. Nejsme příznivci společného posezení za oknem autobusu, ale tento model dává smysl - hromadnou dopravu nakonec stejně platíme všichni z daní, tak proč fiktivním jízdným vytvářet bariéru pro ochotu jej užívat? Hrát si tu na trh, který byl dotacemi dávno zničen, nemá valný význam.

Pochopitelně, pro některé lidi ani nulová cena nepředstavuje podstatnou motivaci hromadnou dopravu používat, přesto testy ukázali, že ochota využívat autobusy a vlaky je při nulové ceně vyšší a hustota dopravy je nižší. Lucemburčany bude tento experiment stát 41 milionů Eur ročně, tedy více než 1 miliardu Kč. Podle vedení země se i tak vyplatí, dlouhodobý efekt ale ukáže jen čas.


První země zavedla hromadnou dopravu zdarma, neplatí se za autobusy ani vlaky - 1 - Lucembursko MHD foto 01První země zavedla hromadnou dopravu zdarma, neplatí se za autobusy ani vlaky - 2 - Lucembursko MHD foto 09První země zavedla hromadnou dopravu zdarma, neplatí se za autobusy ani vlaky - 3 - Lucembursko MHD foto 08První země zavedla hromadnou dopravu zdarma, neplatí se za autobusy ani vlaky - 4 - Lucembursko MHD foto 02První země zavedla hromadnou dopravu zdarma, neplatí se za autobusy ani vlaky - 5 - Lucembursko MHD foto 04První země zavedla hromadnou dopravu zdarma, neplatí se za autobusy ani vlaky - 6 - Lucembursko MHD foto 11První země zavedla hromadnou dopravu zdarma, neplatí se za autobusy ani vlaky - 7 - Lucembursko MHD foto 10První země zavedla hromadnou dopravu zdarma, neplatí se za autobusy ani vlaky - 8 - Lucembursko MHD foto 12První země zavedla hromadnou dopravu zdarma, neplatí se za autobusy ani vlaky - 9 - Lucembursko MHD foto 07
Veškerá hromadná doprava v Lucembursku, tedy zatím jeho hlavním městě, je od 1. března 2020 k dispozici zdarma pro všechny

Zdroj: AFP

Mirek Mazal

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.