Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Rusové přišli s novým nápadem, jak se vypořádat se sněhem a ledem na silnicích
27.9.2019 | Mirek Mazal
Rusko bylo v dobách SSSR tou pravou zemí neomezených možností a staré časy zjevně zcela nepominuly. Nyní Rusy napadlo řešit namrzající silnice jejich vyhříváním, což by jistě fungovalo, ale za jakou cenu?
Ruskou federaci každoročně sužují tuhé mrazy a záplavy sněhu. S náročným zimním počasím se musí vyrovnávat většina lidí, kteří jeho následky pochopitelně pociťují i na silnicích, které na spoustě mít není možné ošetřit tak, jako u nás. Nepříjemné působení přírody zkoumal vědecký ústav RosdorNII, který navrhl nové řešení.
Vědci navrhují použití elektricky vodivého cementobetonu na povrch vozovky nejen v ulicích, ale také na mostech a nadjezdech. Plošně zahřívaná cesta by teplem rozpustila led i sníh mnohem rychleji než dosud používaná klasická směs asfaltu. Zmrzlá vrstva by se mohla rychle změnit v neškodnou vodu, ta by přirozeně odtekla mimo komunikaci.
Zní to době, problém ale je, že teplejšími se silnicemi nestanou samy od sebe, je třeba do nich bez velké nadsázky „pustit proud”. To je drahé řešení, vysokou cenu je ale podle vědců možné obhájit ušetřením nákladů za standardní údržbu lidmi a stroji. Navrhovanou možností také je, že by se tepelné rozvody mohly spouštět jen v kritických situacích, kdy běžná obsluha nestíhá odklidit všechny svěřené úseky.
Utopicky znějící nápad kriticky okomentoval profesor z moskevské státní technické univerzity. Vedoucí Katedry stavby a údržby silnic pochybuje o možnostech zavedení elektricky vodivého cementového betonu, protože to znamená zásadní přepracování povrchů s nutností vybudovat zdroje a vodiče energie. Akademiky dokonce vzpomněl, že nápad není úplně nový, podobný experiment byl kdysi proveden v Tverské ulici. „Myšlenka však nepokročila do další fáze. To znamená, že se vyskytly určité problémy,“ vrátil do reality naivní příznivce obtížně uskutečnitelného a hlavně ufinancovatelného opatření.






Některé rusy obtěžuje zima, proto chtějí pod cestami zatopit, moc realisticky to ale nezní
Zdroj: RT
Bleskovky
BMW začalo s poslední novinkou potichu používat nové logo, nevšiml si toho skoro nikdo
včeraMožná bude stačit málo, aby se z designově katastrofálních nových Mercedesů stali krasavci
12.9.2025Příplatkové karbonové stěrače na Porsche 911 jsou výsměch v době, kdy auto s faceliftem nabralo 82 kilo jako nic
11.9.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
VW začal prodávat levný klon Škody Kodiaq, s cenou od 350 tisíc Kč to bude hit
před hodinouK mání je sotva jetý německý supersedan z časů výkonových válek, jeho unikátní specifikace dodnes bere dech
před 2 hodinamiJaponci těší staromilce, do výroby vrací už 23 let nevyráběný legendární motor, dokonce ve vylepšené podobě
před 4 hodinamiJeden z majitelů Audi otevřeně řekl, proč se zbavil jinak ještě dobrého auta značky, Němcům tohle vůbec nedochází
před 5 hodinamiŠéfdesignér Mercedesu znovu perlí, vysmívá se interiérům Audi a BMW pro jejich „prťavé” displeje, prý jsou jako z roku 1995
před 7 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva