Rusové vyasfaltují nejdelší nezpevněnou „dálnici” světa, má to trvat 10 až 15 let

Dát silnici asfaltový povrch se nezdá být zase tak náročným úkolem, situace se ale poněkud mění, jde-li o cestu dlouhou tisíce kilometrů. Právě takové chtějí dát Rusové u nás běžný povrch.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Rusové vyasfaltují nejdelší nezpevněnou „dálnici” světa, má to trvat 10 až 15 let

17.10.2019 | Mirek Mazal

Rusové vyasfaltují nejdelší nezpevněnou „dálnici” světa, má to trvat 10 až 15 let

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Dát silnici asfaltový povrch se nezdá být zase tak náročným úkolem, situace se ale poněkud mění, jde-li o cestu dlouhou tisíce kilometrů. Právě takové chtějí dát Rusové u nás běžný povrch.

Z Evropy a České republiky jsme zvyklí na to, že i velmi nevýznamné silnice vedoucí takřka odnikud nikam mají asfaltový povrch. A jsme nespokojení, když není dokonale kvalitní. Bavme se o rozmařilosti svého druhu, neboť na světě existuje dost míst, kde i nezpevněné, rozumějte asfaltem nepotažené silnice tvoří klíčové spojnice a klidně si říkají „dálnice”.

Jedna taková stojí v Rusku a o dálnici v českém slova smyslu hovořit nelze. Přezdívá se ji „Cesta kostí” kvůli počtu mrtvých, které si vyžádala její stavba mezi zajatci z pracovních táborů a gulagů, již ji na Stalinův příkaz museli stavět. Budování stálo mnoho životů a výsledek drastické otročiny je vyhotoven z navezené hlíny a udusaného kamení, víc nečekejte. Postupem času trasa místy zchátrala do havarijního stavu, pozdější údržbu zkomplikovaly prudké teplotní výkyvy, promáčené podloží a celkově náročné přírodní podmínky.

Úřady v čele dálněvýchodního regionu Magadan ale už pracují na položení asfaltového povrchu. Cesta formálně označovaná slovem Kolyma vede z města Magadan k Bajkalsko-amurské magistrále. Dokončení spojnice inicioval sám Putin, když vydal pokyn svým ministrům a vládám v oblasti, aby do 1. března 2020 předložili řešení přetvoření cesty s nezpevněným povrchem na kvalitní komunikaci.

Oslovené stavitele čeká příprava projektové dokumentace a vyřešení problému dovozu všech potřebných materiálů i dělníků na opravu rozpadající se silnice spojující Jakutsk a Magadán. Má délku 2 032 kilometrů, a není tak divu, že z úst jednoho politika zazněl odhad splnění přání Kremlu na 10 až 15 let. Dříve se podle něj práce v plné kvalitě nestihnou zorganizovat a vykonat, takže se bavíme o projektu mimořádného rozsahu.

Za nejdelší nezpevněnou dálnici světa označují Cestu kostí sami Rusové, je ale otázkou, jak moc lze jejich slova brát vážně. Jít alespoň o širokou silnici s několika jízdními pruhy, dalo by se souhlasit, z Kolymy se ale místy stává spíše polorozpadá okreska. Brazilci by možná za delší označili svou Transamazôniku, jejíž nezpevněná část měří na délku asi 2 300 km, i ona je ale dnes v prachmizerném stavu a v zimních měsících je prakticky nesjízdná. Australská cesta z Kalgoorlie do Tennant Creek má dokonce přes 3 100 km, ale ani tak o mnoho jinak než Cesta kostí nevypadá a jde spíše o několik různých, navazujících silnic než jeden projekt.


Rusové vyasfaltují nejdelší nezpevněnou „dálnici” světa, má to trvat 10 až 15 let - 1 - Rusove chteji dokoncit dalnici Kolyma 01Rusové vyasfaltují nejdelší nezpevněnou „dálnici” světa, má to trvat 10 až 15 let - 2 - Rusove chteji dokoncit dalnici Kolyma 02Rusové vyasfaltují nejdelší nezpevněnou „dálnici” světa, má to trvat 10 až 15 let - 3 - Rusove chteji dokoncit dalnici Kolyma 03Rusové vyasfaltují nejdelší nezpevněnou „dálnici” světa, má to trvat 10 až 15 let - 4 - Rusove chteji dokoncit dalnici Kolyma 04Rusové vyasfaltují nejdelší nezpevněnou „dálnici” světa, má to trvat 10 až 15 let - 5 - Rusove chteji dokoncit dalnici Kolyma 05Rusové vyasfaltují nejdelší nezpevněnou „dálnici” světa, má to trvat 10 až 15 let - 6 - Rusove chteji dokoncit dalnici Kolyma 06Rusové vyasfaltují nejdelší nezpevněnou „dálnici” světa, má to trvat 10 až 15 let - 7 - Rusove chteji dokoncit dalnici Kolyma 07
Udusané kamení s hlínou se má změnit na asfaltovou dálnici. Vzhledem k délce přes 2 000 km to má trvat 10 až 15 let

Zdroje: Ria Novosti, ZR

Mirek Mazal

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše