Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Showmani už raději velikost, boom SUV živí i strádající prodeje kabrioletů
18.10.2014 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Tradiční trhy s auty nerostou, zejména segment SUV v jejich rámci ale letí vzhůru. Na čí úkor? Budete se divit, ale do značné míry jde o otevřené modely.
Prakticky v testu každého moderního či spíše módního SUV se ptáme, co vůbec stojí za jejich oblibou. Vždyť povětšinou nejde o auta nabízející atraktivní hodnotu za peníze, obvykle je tomu spíše naopak - ve srovnání s konvenční volbou stejné třídy dostanete vůz větší, těžší, v přímce i v zatáčkách pomalejší, méně provozně efektivní, hůře ovladatelný a navíc dražší. Sázíte-li na vnitřní prostor navíc, pak ne, ten tam není. A kdyby někdo doufal v terénní schopnosti (ve které stejně prakticky nikdo nedoufá...), pak je nutné znovu říci ne, ani ty tam nejsou. Proč tedy taková auta někdo kupuje? A když se přeneseme přes všeakceptující frázi „každé zboží má svého kupce”, pak proč takových lidí přibývá?
Odpověď je zdánlivě jednoduchá: tahle auta se někomu líbí a dotyčným se líbí tak moc, že si za všechny ty funkční ztráty ještě rádi připlatí. To pochopitelně lze přijmout jako důvod, ale neříká to celou pravdu. Segment podobných SUV totiž výrazně roste, ačkoli tradiční trhy stagnují a obliba klasických automobilových koncepcí zase tak moc neklesá - největší část koláče ukusují hatchbacky a kombíky nižší střední třídy (Evropa) a sedany střední třídy (USA). Tak kde se berou zákazníci oněch SUV?
Pochopitelně se rekrutují i z výše zmíněných a dalších tříd, se zajímavým a pro rozumného člověka smířlivým vysvětlením ale přišla studie firmy Autofacts. Ta jednak konstatuje, že na zmíněných dvou trzích (tedy Evropy a USA) v posledních letech razantně klesá obliba otevřených vozů. Konkrétně se mezi roky 2007 a 2013 snížil odbyt těchto aut skoro o polovinu z 827 tisíc kusů na 444 tisíc a jejich tržní podíl se zmenšil z 5,4 na 3,3 procenta. To je skutečně masivní pokles a není divu, že automobilky tento segment opouštějí a výrobci skládacích či plátěných střech jako Webasto, Magna a Valmet třou bídu s nouzí. Zajímavější ale je, co si zákazníci těchto aut kupují místo svých kabrioletů.
Zmíněná studie tvrdí, že většina klientů těchto aut v uplynulých letech přešla právě k SUV a crossoverům všeho druhu. Jen oněch 400 tisíc zákazníků by na boom těchto let nestačilo, je to ale pro SUV podstatná vzpruha a pro nás konečně pochopitelné vysvětlení, kde se zákazníci crossoverů také berou. Pokud si totiž někdo kupuje kabriolet, zajímá ho na autě více než jeho jízdní či jiné podobné funkční vlastnosti to, jaký dělá dojem na okolí. A pokud právě takoví lidé přišli na to, že lepší dojem udělají s „něčím velkým”, je celkem srozumitelné, že je stejně jako u kabrioletů primárně nezajímá, jaký bude mít jejich vůz jízdní vlastnosti či spotřebu.
Zřejmě to nevysvětluje, proč jsou populární auta jako Renault Captur či Peugeot 2008, alespoň střípek do mozaiky vysvětlení ovšem zmíněná studie skýtá...






































































Proč jsou najednou tolik populární vozy jako BMW X6? Studie Autofacts tvrdí, že dokázaly uhranout zákazníky kabrioletů, kteří prostě vyměnili jednu show za jinou. To dává smysl...
Zdroj: Auto News
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Porsche chtělo dostat zpackaný nový Cayenne do lepšího světla srovnáním s 918, dosáhlo ale jen maximální trapnosti
před 4 hodinami
Range Rover si utahuje z pokusu Číňanů napodobit jeho slavnou reklamu, při kterém tak katastrofálně selhali
včera
„Bugatti pro chudé“ je vážně laciný zabiják, až násobně dražší soupeře v bezprecedentním testu rozcupovalo rozdílem třídy
18.11.2025
Nejnovější články
Asi jen Bugatti má dnes „normálního” šéfa, takto zareagoval na snahu majitele dostat zpátky na silnice bouraný Chiron
před 3 hodinami
Porsche chtělo dostat zpackaný nový Cayenne do lepšího světla srovnáním s 918, dosáhlo ale jen maximální trapnosti
před 4 hodinami
Někdo konečně zvedl hozenou rukavici lidových sporťáků s pořádnými motory, Korejci poprvé ukázali vlastní Corvette
před 6 hodinami
Škoda Fabia s dnes neuvěřitelným motorem je k mání skoro nejetá po 1. majiteli, za svou cenu je to malý velký poklad
před 7 hodinami
BMW zkusilo prokázat použitelnost nového elektromobilu nesmyslnou jízdou za nereálných podmínek v nikým nepoužívaném nastavení
před 9 hodinami
Živá témata na fóru
- Lampárna (stěžovatelna) 11.21. 13:06 - Brus
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 11.21. 11:34 - pavproch
- Fiat a vše kolem nich 11.21. 11:14 - pavproch
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 11.21. 10:39 - tommas
- Další zajímavá autovidea 11.20. 09:42 - Vrooom
- Rychlodotazy 11.19. 20:51 - HOUZJ5AJ
- Nejlepsi silnice v Ceske republice ( + SK) 11.19. 20:37 - M.Z.
- Elektromobily a vse kolem nich 11.19. 20:14 - řidičBOB
