Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Showmani už raději velikost, boom SUV živí i strádající prodeje kabrioletů
18.10.2014 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Tradiční trhy s auty nerostou, zejména segment SUV v jejich rámci ale letí vzhůru. Na čí úkor? Budete se divit, ale do značné míry jde o otevřené modely.
Prakticky v testu každého moderního či spíše módního SUV se ptáme, co vůbec stojí za jejich oblibou. Vždyť povětšinou nejde o auta nabízející atraktivní hodnotu za peníze, obvykle je tomu spíše naopak - ve srovnání s konvenční volbou stejné třídy dostanete vůz větší, těžší, v přímce i v zatáčkách pomalejší, méně provozně efektivní, hůře ovladatelný a navíc dražší. Sázíte-li na vnitřní prostor navíc, pak ne, ten tam není. A kdyby někdo doufal v terénní schopnosti (ve které stejně prakticky nikdo nedoufá...), pak je nutné znovu říci ne, ani ty tam nejsou. Proč tedy taková auta někdo kupuje? A když se přeneseme přes všeakceptující frázi „každé zboží má svého kupce”, pak proč takových lidí přibývá?
Odpověď je zdánlivě jednoduchá: tahle auta se někomu líbí a dotyčným se líbí tak moc, že si za všechny ty funkční ztráty ještě rádi připlatí. To pochopitelně lze přijmout jako důvod, ale neříká to celou pravdu. Segment podobných SUV totiž výrazně roste, ačkoli tradiční trhy stagnují a obliba klasických automobilových koncepcí zase tak moc neklesá - největší část koláče ukusují hatchbacky a kombíky nižší střední třídy (Evropa) a sedany střední třídy (USA). Tak kde se berou zákazníci oněch SUV?
Pochopitelně se rekrutují i z výše zmíněných a dalších tříd, se zajímavým a pro rozumného člověka smířlivým vysvětlením ale přišla studie firmy Autofacts. Ta jednak konstatuje, že na zmíněných dvou trzích (tedy Evropy a USA) v posledních letech razantně klesá obliba otevřených vozů. Konkrétně se mezi roky 2007 a 2013 snížil odbyt těchto aut skoro o polovinu z 827 tisíc kusů na 444 tisíc a jejich tržní podíl se zmenšil z 5,4 na 3,3 procenta. To je skutečně masivní pokles a není divu, že automobilky tento segment opouštějí a výrobci skládacích či plátěných střech jako Webasto, Magna a Valmet třou bídu s nouzí. Zajímavější ale je, co si zákazníci těchto aut kupují místo svých kabrioletů.
Zmíněná studie tvrdí, že většina klientů těchto aut v uplynulých letech přešla právě k SUV a crossoverům všeho druhu. Jen oněch 400 tisíc zákazníků by na boom těchto let nestačilo, je to ale pro SUV podstatná vzpruha a pro nás konečně pochopitelné vysvětlení, kde se zákazníci crossoverů také berou. Pokud si totiž někdo kupuje kabriolet, zajímá ho na autě více než jeho jízdní či jiné podobné funkční vlastnosti to, jaký dělá dojem na okolí. A pokud právě takoví lidé přišli na to, že lepší dojem udělají s „něčím velkým”, je celkem srozumitelné, že je stejně jako u kabrioletů primárně nezajímá, jaký bude mít jejich vůz jízdní vlastnosti či spotřebu.
Zřejmě to nevysvětluje, proč jsou populární auta jako Renault Captur či Peugeot 2008, alespoň střípek do mozaiky vysvětlení ovšem zmíněná studie skýtá...
Proč jsou najednou tolik populární vozy jako BMW X6? Studie Autofacts tvrdí, že dokázaly uhranout zákazníky kabrioletů, kteří prostě vyměnili jednu show za jinou. To dává smysl...
Zdroj: Auto News
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Muž ukázal, jak samořídicí taxíky Googlu ošálí tričko s nápisem Stop, tohle má být ta brzká budoucnost?
před 2 hodinami - Majiteli jen dva roky starého auta odešel motor a Audi ho odmítlo opravit v záruce. Expert ukázal, co vedlo k neštěstí za 700 tisíc
před 9 hodinami - Tesla Cybertruck byla nafocena v Moskvě, její majitel se sankcím jen směje
2.5.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Muž ukázal, jak samořídicí taxíky Googlu ošálí tričko s nápisem Stop, tohle má být ta brzká budoucnost?
před 2 hodinami - 80 procent všech vyrobených Mercedesů G stále jezdí. Značka doufá, že u elektrické verze to bude stejně, ale jak by mohlo?
před 4 hodinami - Poslední novinka Dacie se ukázala v úplném základu. Je skoro nejdražší ze všech, přesto nemá ani dva stěrače
před 5 hodinami - Němci vyzkoušeli novou čínskou Škodu Fabia, v poměru schopností a ceny je pro ně v úplně jiné dimenzi
před 7 hodinami - Moderní Alfy Romeo možná konečně vydrží. Tato zvládla zápřah, o kterém se italským autům obvykle jen zdá
před 8 hodinami
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 05.06. 18:08 - řidičBOB
- Elektromobily a vse kolem nich 05.06. 18:03 - řidičBOB
- Policejní kontroly a měření 05.06. 17:09 - řidičBOB
- Lampárna (stěžovatelna) 05.06. 16:25 - jerry
- BMW Divize 05.06. 16:16 - jerry
- Rychlodotazy 05.06. 14:41 - pavproch
- audi A4 2023 2.0 tfsi 110kw , automat 05.06. 12:00 - delphin
- Koupě auta do 100 tisíc - držák se spotřebou 05.06. 01:52 - Trypex