Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Situace je zlá, když už si i nejvyšší management VW zrušil plánované zvýšení mezd, rekordním ziskům navzdory
17.1.2024 | Petr Miler
Říká se, že když dojde na omezování benefitů zaměstnanců, nejvyšší management je na řadě jako úplně poslední. Pokud tedy vedení VW nechce přidat už ani samo sobě, situace firmy musí být hodně zlá.
Je zajímavé, že tento termín se v médiích v poslední době moc neskloňuje, i když současné dění by pro něj mohlo sloužit jako živoucí definice. Mluvím o stagflaci, tedy kombinaci ekonomické stagnace s vysokou inflací, kdy se ekonomice nedaří za současného výrazného růstu cenové hladiny. Je to dost smrtící kombinace, možná proto se o raději ze slovníku optimističtějších novinářů vytratila.
Tento stav způsobuje tradičně značné pnutí ve společnosti, neboť lidem obvykle příliš nerostou nominální příjmy a ty reálné klesají. Vzniká tedy velký tlak na zvyšování mezd, na které ale spousta firem v komplikované ekonomické situaci prostě nemá kde brát. Něčeho takového jsem ve svém primárním oboru svědkem i nyní - kolegové cítí, že jim peníze dochází, chtěli by přidat, firma má ale velmi omezené možnosti. Sám se ani s vědomím nastalé situace o přidání nehlásím a snažím se přizpůsobit jinak, nicméně kolegy chápu. Zaměstnavatele ovšem též - peníze si netiskne, může rozdávat jen z toho, co má.
Do stejné pozice se evidentně dostal i jindy štědrý Volkswagen a jeho zaměstnanci. Německá značka se sice na jednu za loňský rok pochlubila zvýšením svých prodejů o 6,7 procenta aut oproti roku 2022, když zákazníkům předala zhruba 4,87 milionu vozů. A dobře je na tom i celý koncern VW, který meziročně zvýšil své prodeje dokonce o 12 procent na 9,24 milionu vozů. Podle informací Handelsblattu společnost v únoru ohlásí historicky rekordní zisky, takže vše vypadá růžově. Jenže růžové to není.
Už delší čas se mluví o tom, že loňské žně jsou v podstatě jen reflexí uspokojování starých objednávek, těch nových je málo. To platí v automobilovém odvětví obecně, specificky pro VW je pak problematický jeho relativní nezdar na poli elektrických aut. Neprodává jich úplně málo (samotný VW loni dodal 394 tisíc elektromobilů), jejich odbyt rostl o víc jak pětinu, jenže Němci čekali mnohem víc, což se logicky červeným písmem propisuje do jejich ekonomické bilance. A tak šetří, kde můžou - neodpískali jen sponzoring letošního Eura, ruší i zvyšování platů.
Znovu Handelsblatt informuje, že situace zašla až tak daleko, že neplánovaně zmrazeny budou také platy manažerů. A to prosím platí i pro členy rady ředitelů, kteří se měli při hlasování na toto téma zdržet volby a ponechat platy na současné úrovni.
Podle informací Handelsblattu generální ředitel Thomas Schäfer zdůvodnil úsporná opatření „špatným tržním prostředím”, o samotných mzdách mělo být rozhodnuto na interním brífinku vedení koncem minulého týdne. Opatření prý nezná bratra, takže se prostě dotkne všech, tedy i manažerů divize Volkswagen Užitkové vozy a sekce zabývající se náhradními díly. Ze solidarity se jakékoli kompenzace navíc má vzdát i generální ředitel skupiny Oliver Blume. Prostě padni komu padnu.
K podobnému opatření na sebe bude muset vztáhnout ještě dozorčí rada, obecně se ale očekává souhlas. Ani původně plánovaný inflační bonus 1 000 Eur a od května slibované zvýšení mezd o 3,3 procenta tak nedostane nikdo. Že to není výmysl Handelsblattu, nepřímo potvrdila mluvčí firmy: „Členové vedení mají za společnost zvláštní odpovědnost a vystupují jako vzory, což je v současné situaci obzvláště důležité,” řekla trochu tajuplně.
Je tedy skutečně na místě se ptát, jak mizerně na tom VW je, když přistupuje k takto kontroverznímu kroku. Ruší už schválené zvýšení mezd necelé čtyři měsíce před tím, než mělo proběhnout, a z opatření nevynechává nikoho. Je ostatně nade vší pochybnost, že jde o více symbolický než reálně úsporný krok, který má do lepšího světla vrhnout nový program úspor zavedený právě Blumem a Schäferem. Podle dostupných zpráv VW v příštích letech ušetřit kolem 10 miliard eur, z toho čtyři miliardy jen letos. To bude jistě bolet nejen zaměstnance.

Ani bývalý šéf Škody a současný generální ředitel VW (jako značky) Thomas Schäfer si letos nepřijde k žádným penězům navíc, VW zrušil zvýšení mezd i všem manažerům firmy včetně členů nejvyššího vedení. Foto: Škoda Auto
Zdroje: Handelsblatt, Volkswagen
Bleskovky
Nástupce po léta nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona byl načapán při testech v provozu, teď už jistě dorazí
před 3 hodinami1914koňový elektromobil ohromil při pohodové jízdě po nejnáročnějším okruhu světa leda tím, kolik při ní ztratil kapacity baterií
včeraPřímé klání dvou dvanáctiválcových italských klenotů je jako z jiné doby, majitele vyšly na 240 milionů korun
24.6.2025
Nejnovější články
Další z majitelů supersportu za 75 milionů má tohoto auta dost, zbavuje se ho pod cenou. A to jde o mistra světa F1
před 2 hodinamiNástupce po léta nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona byl načapán při testech v provozu, teď už jistě dorazí
před 3 hodinamiBez elektrifikace. Automobilky začínají chápat, že prodejním argumentem je dnes pravý opak toho, co roky marně přiživují
před 4 hodinamiŠvédové přidali koně a sebrali kila svému už tak brutálnímu sporťáku, chtějí s ním sbírat rekordní časy na kolo
před 5 hodinamiUnikly nové informace o nástupci současného BMW 3 včetně nové M3, fanoušky nepotěší hned dvakrát
před 7 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva