Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Situace je zlá, když už si i nejvyšší management VW zrušil plánované zvýšení mezd, rekordním ziskům navzdory
17.1.2024 | Petr Miler
Říká se, že když dojde na omezování benefitů zaměstnanců, nejvyšší management je na řadě jako úplně poslední. Pokud tedy vedení VW nechce přidat už ani samo sobě, situace firmy musí být hodně zlá.
Je zajímavé, že tento termín se v médiích v poslední době moc neskloňuje, i když současné dění by pro něj mohlo sloužit jako živoucí definice. Mluvím o stagflaci, tedy kombinaci ekonomické stagnace s vysokou inflací, kdy se ekonomice nedaří za současného výrazného růstu cenové hladiny. Je to dost smrtící kombinace, možná proto se o raději ze slovníku optimističtějších novinářů vytratila.
Tento stav způsobuje tradičně značné pnutí ve společnosti, neboť lidem obvykle příliš nerostou nominální příjmy a ty reálné klesají. Vzniká tedy velký tlak na zvyšování mezd, na které ale spousta firem v komplikované ekonomické situaci prostě nemá kde brát. Něčeho takového jsem ve svém primárním oboru svědkem i nyní - kolegové cítí, že jim peníze dochází, chtěli by přidat, firma má ale velmi omezené možnosti. Sám se ani s vědomím nastalé situace o přidání nehlásím a snažím se přizpůsobit jinak, nicméně kolegy chápu. Zaměstnavatele ovšem též - peníze si netiskne, může rozdávat jen z toho, co má.
Do stejné pozice se evidentně dostal i jindy štědrý Volkswagen a jeho zaměstnanci. Německá značka se sice na jednu za loňský rok pochlubila zvýšením svých prodejů o 6,7 procenta aut oproti roku 2022, když zákazníkům předala zhruba 4,87 milionu vozů. A dobře je na tom i celý koncern VW, který meziročně zvýšil své prodeje dokonce o 12 procent na 9,24 milionu vozů. Podle informací Handelsblattu společnost v únoru ohlásí historicky rekordní zisky, takže vše vypadá růžově. Jenže růžové to není.
Už delší čas se mluví o tom, že loňské žně jsou v podstatě jen reflexí uspokojování starých objednávek, těch nových je málo. To platí v automobilovém odvětví obecně, specificky pro VW je pak problematický jeho relativní nezdar na poli elektrických aut. Neprodává jich úplně málo (samotný VW loni dodal 394 tisíc elektromobilů), jejich odbyt rostl o víc jak pětinu, jenže Němci čekali mnohem víc, což se logicky červeným písmem propisuje do jejich ekonomické bilance. A tak šetří, kde můžou - neodpískali jen sponzoring letošního Eura, ruší i zvyšování platů.
Znovu Handelsblatt informuje, že situace zašla až tak daleko, že neplánovaně zmrazeny budou také platy manažerů. A to prosím platí i pro členy rady ředitelů, kteří se měli při hlasování na toto téma zdržet volby a ponechat platy na současné úrovni.
Podle informací Handelsblattu generální ředitel Thomas Schäfer zdůvodnil úsporná opatření „špatným tržním prostředím”, o samotných mzdách mělo být rozhodnuto na interním brífinku vedení koncem minulého týdne. Opatření prý nezná bratra, takže se prostě dotkne všech, tedy i manažerů divize Volkswagen Užitkové vozy a sekce zabývající se náhradními díly. Ze solidarity se jakékoli kompenzace navíc má vzdát i generální ředitel skupiny Oliver Blume. Prostě padni komu padnu.
K podobnému opatření na sebe bude muset vztáhnout ještě dozorčí rada, obecně se ale očekává souhlas. Ani původně plánovaný inflační bonus 1 000 Eur a od května slibované zvýšení mezd o 3,3 procenta tak nedostane nikdo. Že to není výmysl Handelsblattu, nepřímo potvrdila mluvčí firmy: „Členové vedení mají za společnost zvláštní odpovědnost a vystupují jako vzory, což je v současné situaci obzvláště důležité,” řekla trochu tajuplně.
Je tedy skutečně na místě se ptát, jak mizerně na tom VW je, když přistupuje k takto kontroverznímu kroku. Ruší už schválené zvýšení mezd necelé čtyři měsíce před tím, než mělo proběhnout, a z opatření nevynechává nikoho. Je ostatně nade vší pochybnost, že jde o více symbolický než reálně úsporný krok, který má do lepšího světla vrhnout nový program úspor zavedený právě Blumem a Schäferem. Podle dostupných zpráv VW v příštích letech ušetřit kolem 10 miliard eur, z toho čtyři miliardy jen letos. To bude jistě bolet nejen zaměstnance.

Ani bývalý šéf Škody a současný generální ředitel VW (jako značky) Thomas Schäfer si letos nepřijde k žádným penězům navíc, VW zrušil zvýšení mezd i všem manažerům firmy včetně členů nejvyššího vedení. Foto: Škoda Auto
Zdroje: Handelsblatt, Volkswagen
Bleskovky
Švédové si vzali zpátky rekord legendárního okruhu, i když své auto museli kvůli „mosteckému syndromu” osadit tímto nesmyslem
včera
„Bugatti pro chudé” si ve sprintu s otočkou namazalo na chleba veškerou konkurenci, i když s ním nikdo neměl odvahu soutěžit
8.11.2025
Dražba cenných aut slavné aukční firmy se proměnila v demoliční derby poté, co jednomu z jejích řidičů „ujela noha”
6.11.2025
Nejnovější články
Další nová Kia je další designový bizár navazující na jednu z největších ohavností posledních let
před hodinou
Pokud máte Hondu s tímto typem kol, raději byste s ní měli okamžitě přestat jezdit
před 3 hodinami
Elektrický Renault Mégane je takový propadák, že mu Francouzi znovu vrátí spalovací motor
před 4 hodinami
Líbánky skončily. Řidiči elektromobilů mají brzy začít platit za každý ujetý km poté, co se ukázalo, že ideologie silnice neopraví
včera
Jeremy Clarkson a James May jsou v slzách, o víkendu zemřel jejich bývalý kolega z Top Gearu
včera
Živá témata na fóru
- Veřejné, neveřejné i sdílené rampy a garáže 11.11. 09:31 - Předseda
- Cyklistické vlákno 11.11. 08:22 - HondaMan
- Cena servisu 11.10. 21:01 - Brus
- Lampárna (stěžovatelna) 11.10. 13:32 - delphin
- Onboard videa 11.09. 14:10 - brnenska.odchytova
- Rychlodotazy 11.08. 23:43 - rutak11
- Má někdo zkušenost s nákupem ojetého auta z Německa přes malého dovozce? 11.08. 12:31 - jerry
- vyber motorky 11.08. 07:44 - řidičBOB
