Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Škoda 130 RS: k mání je originální soutěžní stroj, za šílenou cenu
5.6.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
V historii Škody nenajdeme slavnější jméno než 130 RS. Jeden krásně zrenovovaný závodní kousek je teď opět na prodej, jenže pekelně draho.
Hovoříme-li o soutěžní historii automobilky Škoda, musíme zmínit jméno Johna Hauglanda, norského závodníka, který za volantem Škodovek vyhrál celkem 106 podniků rallye. Pro většinu z těchto vítězství si dojel na voze neméně slavném, než je on sám - na Škodě 130 RS. Podle Hauglandových slov byla 130 RS ve své době lepším závodním náčiním než Porsche 911. Ostatně, říkalo se jí „český Stratos”.
Vyrobených kusů tohoto závodního stroje nicméně nebylo zas tolik. Sériových kupátek 110 R, ze kterých 130 RS vychází, vzniklo údajně okolo 57 tisíc kusů. Pravé 130 RS, nikoliv neoriginální repliky, se dnes prodávají za ohromné peníze, zejména jsou-li po kompletní renovaci. Krásným příkladem budiž stroj, který si můžete prohlédnout na fotografiích - je to originální Škoda 130 RS. A také podle toho stojí, cena je 65 tisíc Eur, tedy 1,75 milionu korun.
Její pohonnou jednotkou je třináctistovka, přesněji motor o objemu 1 298 ccm, který dává výkon zhruba 130 koní. Specifikem 130 RS je také upravený podvozek, který má delší ramena přední nápravy a upravená, šikmo kyvná ramena nápravy zadní, což znamená velmi dobrou ovladatelnost. Také byla odlehčena střecha, je z plechu o tloušťce pouhého 0,7 milimetru. Výsledkem snižování hmotnosti je u soutěžního vozu váha 825 kilogramů.
130 RS vznikla asi ve dvou stovkách kusů a základ karoserie byl ocelový, ale vnější panely byly zčásti hliníkové a zčásti laminátové a kola byla hořčíková. Díváme se údajně na soutěžní stroj, který jezdil rallye mezi léty 1980 a 1983. Také je mimo svůj vznešený původ kompletně zrenovovaný od předního po zadní nárazník. A podle toho i vypadá - z fotografií má člověk dojem, že se dívá na nové auto. Jen sériový volant v soutěžním autě může vzbudit otazníky.
Ona renovace však neproběhla zas tak nedávno. Stejný stroj jeho současný majitel, doktor Hristiyan Kosturski, nabízel už v březnu roku 2013 a pak ještě na podzim stejného roku. A možná i jinde a jinde, o všech případech nemusíme vědět. Renovace proběhla v Bulharsku, kde doktor Kosturski pracoval, a tam jej nabízel poprvé. Pak se, stále v rukou stejného člověka, dostalo do Německa, konkrétně do Cách. A tam je dle čerstvého inzerátu na prodej nyní.
V minulosti se objevily pochybnosti o pravosti tohoto stroje, ale podle jiných zdrojů je to nejpodstatnější, tedy brzdy Girling, hlava motoru a sání, správné. Při renovaci byly použity originální díly, jak uvádí inzerát i jiné zdroje. Co nicméně nesedí, je pravděpodobně cena - pokud se tuto 130 RS současný majitel snaží už dva roky prodat, nejspíš má o sumě, kterou za ni dostane, nereálné představy. Ale třeba se mýlíme a právě vy si tohle auto koupíte. Levné věru není, je to ale pořádný kus historie Škody i automobilismu jako takového...











Tenhle kousek by měl být originální 130 RS a je na prodej
Takhle vypadala ikona českého rallye v plné polní
Zdroje: Hristiyan Kosturski, Mobile.de
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Nejméně jeden člověk používá zdánlivě absurdní terénní sporťák Lamborghini k tomu, k čemu byl stvořen
včeraNěmec si udělal zjevně legrační napodobeninu policejního vozu s nápisem Folizei, udělali u něj domovní prohlídku a auto mu sebrali
16.9.2025VW se pokusil vylepšit svůj obraz obšlehnutím slavné Gymkhany, dosáhl ale přesného opaku toho, o co dnes usiluje
15.9.2025
Nejnovější články
Jindy spořádaní Kanaďané začali ve velkém demolovat stacionární radary, sami politici už říkají, že jsou to skrytí výběrčí daní
před hodinouŠéfové Bugatti, Rimacu, Koenigseggu a Singeru si navzájem půjčili svá auta a svezli jeden druhého, je z toho jedinečná podívaná
včeraNejméně jeden člověk používá zdánlivě absurdní terénní sporťák Lamborghini k tomu, k čemu byl stvořen
včeraVW poslal k ledu další dvě elektrické novinky včetně nového Golfu, jednoduše mu na ně došly peníze
včeraPodívejte se, diesely nejsou mrtvé. I na IAA v Mnichově se ukázala dvě naftová auta
včera
Živá témata na fóru
- Onboard videa 09.17. 23:55 - abgx1
- Fiat a vše kolem nich 09.16. 15:35 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 09.16. 15:06 - řidičBOB
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 09.16. 13:16 - tommas
- Rychlodotazy 09.15. 21:09 - HondaMan
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 09.15. 18:48 - řidičBOB
- S větrem ve vlasech.... 09.15. 14:11 - pavproch
- IT poradna 09.15. 11:37 - pavproch