Škoda 130 RS: k mání je originální soutěžní stroj, za šílenou cenu

V historii Škody nenajdeme slavnější jméno než 130 RS. Jeden krásně zrenovovaný závodní kousek je teď opět na prodej, jenže pekelně draho.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Škoda 130 RS: k mání je originální soutěžní stroj, za šílenou cenu

5.6.2015 | Marek Bednář | 38 příspěvků

Škoda 130 RS: k mání je originální soutěžní stroj, za šílenou cenu

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

V historii Škody nenajdeme slavnější jméno než 130 RS. Jeden krásně zrenovovaný závodní kousek je teď opět na prodej, jenže pekelně draho.

Hovoříme-li o soutěžní historii automobilky Škoda, musíme zmínit jméno Johna Hauglanda, norského závodníka, který za volantem Škodovek vyhrál celkem 106 podniků rallye. Pro většinu z těchto vítězství si dojel na voze neméně slavném, než je on sám - na Škodě 130 RS. Podle Hauglandových slov byla 130 RS ve své době lepším závodním náčiním než Porsche 911. Ostatně, říkalo se jí „český Stratos”.

Vyrobených kusů tohoto závodního stroje nicméně nebylo zas tolik. Sériových kupátek 110 R, ze kterých 130 RS vychází, vzniklo údajně okolo 57 tisíc kusů. Pravé 130 RS, nikoliv neoriginální repliky, se dnes prodávají za ohromné peníze, zejména jsou-li po kompletní renovaci. Krásným příkladem budiž stroj, který si můžete prohlédnout na fotografiích - je to originální Škoda 130 RS. A také podle toho stojí, cena je 65 tisíc Eur, tedy 1,75 milionu korun.

Její pohonnou jednotkou je třináctistovka, přesněji motor o objemu 1 298 ccm, který dává výkon zhruba 130 koní. Specifikem 130 RS je také upravený podvozek, který má delší ramena přední nápravy a upravená, šikmo kyvná ramena nápravy zadní, což znamená velmi dobrou ovladatelnost. Také byla odlehčena střecha, je z plechu o tloušťce pouhého 0,7 milimetru. Výsledkem snižování hmotnosti je u soutěžního vozu váha 825 kilogramů.

130 RS vznikla asi ve dvou stovkách kusů a základ karoserie byl ocelový, ale vnější panely byly zčásti hliníkové a zčásti laminátové a kola byla hořčíková. Díváme se údajně na soutěžní stroj, který jezdil rallye mezi léty 1980 a 1983. Také je mimo svůj vznešený původ kompletně zrenovovaný od předního po zadní nárazník. A podle toho i vypadá - z fotografií má člověk dojem, že se dívá na nové auto. Jen sériový volant v soutěžním autě může vzbudit otazníky.

Ona renovace však neproběhla zas tak nedávno. Stejný stroj jeho současný majitel, doktor Hristiyan Kosturski, nabízel už v březnu roku 2013 a pak ještě na podzim stejného roku. A možná i jinde a jinde, o všech případech nemusíme vědět. Renovace proběhla v Bulharsku, kde doktor Kosturski pracoval, a tam jej nabízel poprvé. Pak se, stále v rukou stejného člověka, dostalo do Německa, konkrétně do Cách. A tam je dle čerstvého inzerátu na prodej nyní.

V minulosti se objevily pochybnosti o pravosti tohoto stroje, ale podle jiných zdrojů je to nejpodstatnější, tedy brzdy Girling, hlava motoru a sání, správné. Při renovaci byly použity originální díly, jak uvádí inzerát i jiné zdroje. Co nicméně nesedí, je pravděpodobně cena - pokud se tuto 130 RS současný majitel snaží už dva roky prodat, nejspíš má o sumě, kterou za ni dostane, nereálné představy. Ale třeba se mýlíme a právě vy si tohle auto koupíte. Levné věru není, je to ale pořádný kus historie Škody i automobilismu jako takového...


Škoda 130 RS: k mání je originální soutěžní stroj, za šílenou cenu - 1 - skoda 130 RS na prodej 00Škoda 130 RS: k mání je originální soutěžní stroj, za šílenou cenu - 2 - skoda 130 RS na prodej 01Škoda 130 RS: k mání je originální soutěžní stroj, za šílenou cenu - 3 - skoda 130 RS na prodej 02Škoda 130 RS: k mání je originální soutěžní stroj, za šílenou cenu - 4 - skoda 130 RS na prodej 03Škoda 130 RS: k mání je originální soutěžní stroj, za šílenou cenu - 5 - skoda 130 RS na prodej 04Škoda 130 RS: k mání je originální soutěžní stroj, za šílenou cenu - 6 - skoda 130 RS na prodej 05Škoda 130 RS: k mání je originální soutěžní stroj, za šílenou cenu - 7 - skoda 130 RS na prodej 06Škoda 130 RS: k mání je originální soutěžní stroj, za šílenou cenu - 8 - skoda 130 RS na prodej 07Škoda 130 RS: k mání je originální soutěžní stroj, za šílenou cenu - 9 - skoda 130 RS na prodej 08Škoda 130 RS: k mání je originální soutěžní stroj, za šílenou cenu - 10 - skoda 130 RS na prodej 09Škoda 130 RS: k mání je originální soutěžní stroj, za šílenou cenu - 11 - skoda 130 RS na prodej 10
Tenhle kousek by měl být originální 130 RS a je na prodej

Škoda 130 RS: k mání je originální soutěžní stroj, za šílenou cenu - 12 - skoda 130 RS 01Škoda 130 RS: k mání je originální soutěžní stroj, za šílenou cenu - 13 - skoda 130 RS 01aŠkoda 130 RS: k mání je originální soutěžní stroj, za šílenou cenu - 14 - skoda 130 RS 02Škoda 130 RS: k mání je originální soutěžní stroj, za šílenou cenu - 15 - skoda 130 RS 03Škoda 130 RS: k mání je originální soutěžní stroj, za šílenou cenu - 16 - skoda 130 RS 04Škoda 130 RS: k mání je originální soutěžní stroj, za šílenou cenu - 17 - skoda 130 RS 05Škoda 130 RS: k mání je originální soutěžní stroj, za šílenou cenu - 18 - skoda 130 RS 06Škoda 130 RS: k mání je originální soutěžní stroj, za šílenou cenu - 19 - skoda 130 RS 06aŠkoda 130 RS: k mání je originální soutěžní stroj, za šílenou cenu - 20 - skoda 130 RS 07Škoda 130 RS: k mání je originální soutěžní stroj, za šílenou cenu - 21 - skoda 130 RS 08Škoda 130 RS: k mání je originální soutěžní stroj, za šílenou cenu - 22 - skoda 130 RS 09Škoda 130 RS: k mání je originální soutěžní stroj, za šílenou cenu - 23 - skoda 130 RS 10Škoda 130 RS: k mání je originální soutěžní stroj, za šílenou cenu - 24 - skoda 130 RS 11Škoda 130 RS: k mání je originální soutěžní stroj, za šílenou cenu - 25 - skoda 130 RS 12Škoda 130 RS: k mání je originální soutěžní stroj, za šílenou cenu - 26 - skoda 130 RS 13
Takhle vypadala ikona českého rallye v plné polní

Zdroje: Hristiyan Kosturski, Mobile.de

Marek Bednář

Diskuze 38 příspěvků

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.