Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
SUV mají ještě jednu stinnou stránku, zřejmě vůbec nejzávažnější
4.3.2019 | Mirek Mazal
SUV mají svá pro a proti, kvůli nimž jsou milována i nenáviděna. Američané se teď ale vytasili s problémem, který jim přinejmenším u odpůrců na popularitě nepřidá - jsou citelně větším nebezpečím pro chodce.
V posledních letech není oblíbenější automobilové kategorie, než jsou SUV. Je skoro jedno, jestli jde o prťavé auto za pár set tisíc, mající blíže ke kompaktnímu hatchbacku, obří luxusní křižník za miliony nebo supervýkonný stroj za ještě větší sumu - stává se jen velmi zřídka, že se zákazníci po takovém voze nemohou utlouci.
Někteří to dobře chápou kvůli image většího auta, lepšímu nastupování nebo možnosti použít vůz na silnicích i mimo ně. A jiní tomu nemohou přijít na kloub kvůli nezajímavému vnitřnímu prostoru vzhledem k vnějším dimenzím a nutně horším dynamice, spotřebě paliva i jízdním vlastnostem vůbec způsobené vyšší stavbou karoserie a hmotností auta.
Tato fakta jsou dobře známa a větší váhu u zákazníků mají zjevně ta první zmíněná, však dnes je SUV každým třetím nově prodaným autem v Evropě. Následující řádky na tom nejspíše nic nezmění, pozornost si ale zaslouží. Americká asociace pro bezpečnost silniční dopravy GHSA totiž jasně jmenovala další úskalí SUV, o kterém se dosud mluvilo jen v náznacích.
Podle GHSA jsou to totiž právě sportovně užitková vozidla, která stojí za každoročním, nutno dodat paradoxním nárůstem počtu smrtelných autonehod s účastí chodců - v jiných případech obětí dopravních nehod většinou postupně ubývá. Usmrcených chodců je v posledních letech stále více v řadě civilizovaných zemí a obvykle je to přikládáno faktorům jako používání mobilních telefonů ze strany chodců i řidičů či špatnému pochopení nových pravidel majících za cíl chodce chránit. Podle GHSA je i rozšíření chytrých mobilů faktorem, celá pravda to ale není.
Za Atlantikem úmrtí chodců dosáhlo v roce 2009 historicky nejnižší úrovně (4 109 lidí za rok), od té doby se počty obětí začaly pravidelně zvyšovat. V roce 2017 zemřelo 5 977 pěších po zásahu autem, což znamená nárůst o 46 procent proti nejpříznivějším hodnotám. A za loňský rok šlo předběžně o 6 227 lidí. Prodej SUV se během stejného období více jak zdvojnásobil.
Asociace sleduje kauzální vztah mezi těmito dvěma změnami, není to jen náhodná korelace. Počet chodců zabitých SUV vzrostl mezi lety 2013 a 2017 o 50 procent, v případě osobních aut je to „jen” 30 procent. Důvodem je to, že teď ze 100 incidentů s chodci přinese 29 případů smrt pěším, což je zásadně větší pravděpodobnost než kdy dříve.
GHSA „smrtonosnost” SUV připisuje vyšší karoserii s nebezpečně umístěnými hranami, které nemají daleko od velké dodávky. Případný střet znamená pro člověka přímý zásah na hlavu nebo hrudník. V minulosti se přitom říkávalo, že právě větší čelní plocha SUV by při podobných nehodách mohla pomoci zmínění následků - jak vidno, není tomu tak.
Pochopitelně, z pohledu milovníka SUV můžete říci, že vám něco takového může být jedno, že vás se to za volantem netýká. Krom toho, že bychom to označili za velmi bezohledné, neboť by snad každému mělo záležet také na tom, co se při nehodě stane jiným, lze ale dodat i pragmatičtější pohled - pokud k takové nehodě dojde vaší vinou, mají následky pro její oběť zásadní vliv na právní kvalifikaci. A je určitě lepší odejít od takové nehody s relativně mírným trestem za způsobenou nehodu než se u soudu zpovídat z těžkého ublížení na zdraví nebo dokonce zabití...






S rostoucím zájmem o SUV roste riziko smrtelného zranění chodců. A není to náhoda, mezi těmito dvěma trendy je příčinná souvislost
Zdroj: GHSA
Bleskovky
Nejextrémnější Ford Mustang všech dob překonal svůj vlastní rekord z nejnáročnějšího okruhu světa, dejte mu ještě šanci
před 11 hodinamiČíňané na sebe naskládali sedm úplně nových aut a nechali je tak tři dny stát venku na odiv všem
včeraSlovinská basketbalová superstar si lebedí nad svým novým autem. Aby ne, jde o 1000koňovou raketu pro 25 vyvolených
30.4.2025
Nejnovější články
Lahůdka z dob lehkých lidových sporťáků je nedraze k mání dodnes skoro nejetá. Dostane každého, kdo o ní svého času snil
před 4 hodinamiNěmci srovnali Škody Elroq a Karoq. Elektromobilu nadržují, přesto neumí zastřít, že je skoro ve všem horší než dožívající spalovák
před 5 hodinamiČíňané mají převzít zavírané továrny VW a rozjet v nich vlastní výrobu, nic jiného o úpadku Evropy neříká víc
před 7 hodinamiŠéf Toyoty elektrickým autům dál nevěří. Odpískal plány na sportovní modely a řekl, proč nedávají smysl
před 8 hodinamiNový Jeep Compass předčasně odhalil únik. Vypadá o hodně líp než doteď, ze všeho nejdřív je venku ve verzi pro nás
před 10 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva