Takhle skončil pokus o co největší dojezd na nabití s Teslou Model 3. Byl to od začátku nesmysl

Snažit se o co největší dojezd na jedno nabití či natankování není špatná věc. Pokud ale jezdíte 32 hodin v kruzích rychlostí 30 km/h, je to vážně k ničemu.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Takhle skončil pokus o co největší dojezd na nabití s Teslou Model 3. Byl to od začátku nesmysl

28.5.2018 | Petr Miler | 33 příspěvků

Takhle skončil pokus o co největší dojezd na nabití s Teslou Model 3. Byl to od začátku nesmysl

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Snažit se o co největší dojezd na jedno nabití či natankování není špatná věc. Pokud ale jezdíte 32 hodin v kruzích rychlostí 30 km/h, je to vážně k ničemu.

Soutěžení s auty je staré jako auta sama. Obvykle šlo o rychlost, trochu ve stínu velkých závodů se ale vždy odehrávala také klání o co největší efektivitu či nejnižší spotřebu jakéhokoli druhu paliva. I u nás jsou nakonec už od časů komunistické ČSSR známy podobné závody a nedá se čekat, že by v časech tlaku na minimalizaci spotřeby čehokoli ustoupily do pozadí.

Vedle dnes už tradičních „economy runů” se v posledních letech také rozmohlo soupeření o maximalizaci dojezdu elektrických aut na jedno nabití. Dává to smysl, právě dojezd je v kombinaci s dlouhou dobou nabíjení trápí, a tak se zastánci elektromobilů snaží světu ukázat, jak daleko lze na jedno nabití také dojet. Některým z těchto snah lze i zatleskat, určitě to ale neplatí o té dále zmíněné.

Stojí za ní Sean Mitchell, známý to „dojezdobijec”, který se rozhodl zlomit svůj vlastní rekord v dojezdu Tesly Model 3 na jedno nabití. Dobrý nápad, kdyby se prostě snažil někam co nejefektivněji dojet. On si ale se svým kolegou našel ale asi 1,6 km měřící okruhu kolem jakéhosi parku u hotelu ve městě Denver. Na tomto okruhu panovalo minimální převýšení, pro maximalizaci dojezdu ideální podmínky. Ovšem, pro ukázku reálných možností dojezdu Modelu 3 to byl zcela absurdní scénář.

Nikdo ve skutečném světě nebude jezdit po silnici bez provozu a bez převýšení, také nebude jezdit průměrnou rychlostí 30 km/h a nepřekračovat 48 km/h. Stejně tak si až při 42°C v kabině (sic) nepustí klimatizaci a nebude si „lovit” jídlo od kolemjdoucích do rybářské sítě. To všechno Mitchell se spolujezdcem udělali a byť je to hezké odhodlání, jeho dojezd 606,2 míle (975,5 km) na jediné nabití neříká o skutečných možnostech elektromobilů vůbec nic. Spotřeboval v průměru 110 Wh na jednu míli, tedy asi 69 Wh na kilometr, ekvivalent spotřeby přibližně 2 litrů nafty na 100 km. Kdybyste tedy takto byli schopni jezdit s nějakým úsporným dieselem s 50litrovou nádrží, ujedete tak asi 2 500 km na jedno natankováni. A co?

Podobné marné kroužení zřejmě nebavilo ani Model 3, a tak další jízdu vzdal, když spotřebovaná energie ukazovala 66 kWh (udávaná kapacita je 75). Jestli ji skutečně došla šťáva a nebo jen trpělivost, je otázkou - když se Mitchell pokusil vůz přes noc dobít u Superchargeru, vůbec se nezačal dobíjet a ráno musel do servisu na odtahovce. Ještě tedy uvidíme, co tady další jízdě vystavilo stopku...


Takhle skončil pokus o co největší dojezd na nabití s Teslou Model 3. Byl to od začátku nesmysl - 1 - Tesla Model 3 maximalni dojezd selhani 01Takhle skončil pokus o co největší dojezd na nabití s Teslou Model 3. Byl to od začátku nesmysl - 2 - Tesla Model 3 maximalni dojezd selhani 02
Poněkud absurdní pokus o maximální dojezd na nabití s Teslou Model 3 skončil nepojízdným a nenabíjejícím se autem

Takhle skončil pokus o co největší dojezd na nabití s Teslou Model 3. Byl to od začátku nesmysl - 3 - Tesla Model 3 maximalni dojezd selhani 03
Bezmála 1 000 km na nabití je jistě úctyhodný výkon, ovšem ne za situace, kdy žádným způsobem nereflektuje skutečné ježdění

Takhle skončil pokus o co největší dojezd na nabití s Teslou Model 3. Byl to od začátku nesmysl - 4 - Tesla Model 3 maximalni dojezd selhani 04Takhle skončil pokus o co největší dojezd na nabití s Teslou Model 3. Byl to od začátku nesmysl - 5 - Tesla Model 3 maximalni dojezd selhani 05
Mitchell s kolegou před pokusem

Zdroj: Sean M Mitchell@Twitter

Petr Miler

Diskuze 33 příspěvků

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.