Takto se opravdu řadí v jednom starém kamionu. Řídit auto je vedle toho idylka

Vypadá to jako schema řazení Vina Diesela v Rychle a zběsile, je to ale holá realita. Vidět někoho ovládat toto soukolí je opravdu škola.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Takto se opravdu řadí v jednom starém kamionu. Řídit auto je vedle toho idylka

24.8.2018 | Mirek Mazal

Takto se opravdu řadí v jednom starém kamionu. Řídit auto je vedle toho idylka

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Vypadá to jako schema řazení Vina Diesela v Rychle a zběsile, je to ale holá realita. Vidět někoho ovládat toto soukolí je opravdu škola.

Automatické řazení v posledních letech vytlačuje manuální převodovky stále více okraj zájmu. Za nás můžeme tvrdit, že dáme raději přednost manuální volbě rychlostí, ale dnešní trend jde přesně opačným směrem ve všech odvětvích silniční dopravy. Ta kamionová není výjimkou a dnes snad neexistuje nový tahač špičkového výrobce, který by nebyl vybaven automatem. Ještě nedávno ale bylo nutné si řazení pořádně oddřít. A slovy o dřině nepřeháníme ani trochu.

Pro lidi, kteří dnes mají děs i z manuální šestistupňové převodovky v osobním autě, budou následující pohledy asi noční můrou, navzdory své mimořádnosti ale nejsou fikcí. Dokumentují řazení v kamionu Kenworth W900L, dnes už skoro zapomenutém stroji, před třemi dekádami to ovšem byl respektovaný tahač a skutečný král silnic.

V tomto trucku bylo nutné běžně zdolávat dlouhé trasy s manuální převodovkou, která připomíná spleť holí, které řidiči jen překáží. Systém řazení je sestaven ze tří tyčí, přitom každá ovládá jednu část převodového mechanismu. První je pro řazení rychlosti, druhá ovládá dělič a třetí volí malou a velkou řadu rychlostních stupňů. Občas musí řidič pustit volant a použít obě ruce k přeřazení rychlostního stupně.

Je zábavné sledovat mistra svého oboru, jak ovládá všechny páky, podobně jako je uspokojivé vidět někoho dokonale pracovat s manuálním řazením v osobním automobilu. Možná vám přijde příliš komplikované, když se podíváte na následující video, budete muset uznat, že řadit s běžným osobákem vážně není žádná věda. Jednou pákou a šesti rychlostmi nikoho nedojmete...


Takto se opravdu řadí v jednom starém kamionu. Řídit auto je vedle toho idylka - 1 - Kenworth W900L manualni razeni 3 paky 01Takto se opravdu řadí v jednom starém kamionu. Řídit auto je vedle toho idylka - 2 - Kenworth W900L manualni razeni 3 paky 02
Kenworth W900L a schema jeho řazení - obojí dokáže zamotat hlavu

Takto se opravdu řadí v jednom starém kamionu. Řídit auto je vedle toho idylka - 3 - Kenworth W900L manualni razeni 3 paky 03Takto se opravdu řadí v jednom starém kamionu. Řídit auto je vedle toho idylka - 4 - Kenworth W900L manualni razeni 3 paky 04Takto se opravdu řadí v jednom starém kamionu. Řídit auto je vedle toho idylka - 5 - Kenworth W900L manualni razeni 3 paky 05
V podání mistra je ale i řazení v tomto trucku docela rutina

Mirek Mazal

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.